Hjælp til POWER SUPPLY.

Hej. Jeg er godt igang med mit CNC-projekt (MechMate)- MEN er kørt lidt fast omkring strømforsyningen. Har læst alt igennem på MechMate.com - men er usikker på hvad jeg skal gøre. Har fået lidt råd fra MikeF omkring spændinger, volt osv. Han har anbefalet at jeg skal køre 56VDC i Bipolar. Jeg har købt flg.: 1 - PMDX-135-8020 power module 1 - PMDX-122 breakout board 4 - Centent CN0162 stepper drivers 4 - PK296A2A-SG7.2 stepper motors Er der ikke nogen som kan hjælpe mig videre - hvad mangler jeg for at kunne få samlet den power supply ?? Er der ikke noget med at der skal sættes en modstand i driverne - hvilke skal bruges ? Et andet lille problem - hvilke switch skal bruges til limit og home ? Håber der er nogen der vil hjælpe - strøm er ikke min stærkeste side. Jens-Ole

Jens-Ole - Holstebro

- M e c h M a t e -

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Som jeg lige ser det så mangler du ihvert fald en trafo ellers er der ikk meget power at gøre godt med :o)
Ønsker du at have omkring de 56VDc så skal du have fat i en trafo der kan give 40-42Vac og levere omkring 10-20A alt efter hvordan du forbinder dine steppere

Og jo du skal have en modstand på dine drivere, værdien finder du i tabellen der er trykt lige ovenpå driver modulet
Hvilken der er den rigtige kommer helt an på hvor mange Amp dine steppere kan klare, hvor meget varme du vil acceptere og hvordan du kobler dine steppere, seriel ell. parrallel.

Kig i manualen til Cen0162 modulerne der står en masse der er værd at vide
Der er også en modstand til at vælge den tid der skal gå inden en stepper går i dvale. For at spare på strømmen og for at stepper og styrring ikke bliver for varme. En stepmotor yder faktisk max når den står stille, derfor bliver den også hurtigt varm når den står stille i længere tid. Dog skal det lige tilføjes at der kan opstå problemer når driveres skal vækkes igen mht. tab af steps. Selv anvender jeg ikke funktionen men slukker helt for driverene når jeg ikke bruger dem (så slipper man også for den sydende lyd fra stepperne imens) Der er ikke noget som stilhed efter man har hørt på fræseren i en time og man er klar med sit emne :o)

Til home og limitswitch kan du anvende inductive aftastere eller hel alm. microswitch med arm på. Det er ikke et særlig kritisk punkt. Man kan koble nogle af home og limit kontakterne sammen for at spare på indgangene på sin parallel port hvis det er sådan en du vil bruge ?
Faktisk kan maskinen let køre uden de kontakter (ihvert fald til at starte med) og så kan du nøjes med at bruge softlimits....
På en MM bruger du også akse A til at drive X med, så det er en god idé at trække ledninger til en home kontakt på hver af aksene. Dermed får du muligheden for at "auto square" din maskine når du kommer så langt :o)

JuleHilsen


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej.

Tak for dit indlæg Børge :o)
Hvis man nu går ud fra at jeg vælger de 56VDC i Bipolar - hvilken trafo skal jeg så bruge - 300 eller 500VA med 2x25V ? Er det ikke også noget med at der skal bruges en kondensator ( hvor mange microfrarad ? ) - eller behøves den ikke når man har PMDX-modulet ??

Som du sikkert har fornemmet, så er jeg total på bar grund i det her EL :o(

Jens-Ole

Jens-Ole - Holstebro

- M e c h M a t e -

2x25v kommer til at give ca 70VDc så hvis du går efter 56VDc så skal du som jeg skrev før finde en trafo der giver 40Ac ud
40VAc x 1.4=56VDc
25VAc x 1.4=35VDc
Har kigget på dit powerboard og det ser ikke ud til at du behøver extra kondensatore. Men hvis du skulle bygge din forsyning selv fra bunden så sigter man efter ca 1000uF pr Amp som man kommer til at bruge
Ang. trafo så foretrækker jeg personligt at den er rigelig stor = overskyd af Amp
Men det er rigtig svært at fortælle præcis hvad du skal bruge for det hele kommer an på 1000 ting...
Hvad den skal bruges til, hvor hurtig du vil have den til at køre, skal der gearing på stepperne, hvor præcis, 2D, 3D og ikke mindst størrelsen på din penge pung! ALT kan købes og man kan give MANGE penge ud til ting som ikke er vigtige, (men som lyder godt når man skal snakke om dem, eller ser godt ud når man skal kigge på dem) men igen er der steder det simpelthen ikke kan betale sig at sparre i det lange løb..... osv

JuleHilsen


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Børge - du får det hele til at lyde så enkelt - men for en smed er det ikke helt så logisk :o)

Min MechMate skal udelukkende bruges til udfræsning i MDF - derfor vil speed være t fortrække. Om maskinen kører med differance på 0,5 mm, vil ikke gøre den store forskel for mig.
Stepperne er gearet med 7,2:1 med 30 tand tandhjul på modul 1 tandstang - uden at have så meget forstand på det, så tror jeg at den vil komme til at køre meget præcist.
Har lige studeret mit PMDX-135 modul - der sidder 5 stk 100V 4700uF ....er det ikke kondensatorer. Så skal jeg vel ikke have flere af dem ?? Ang. trafo, så syntes jeg ikke at jeg kan finde nogle på 40Vac - skal jeg gå op på 48Vac ?

UNDSKYLD min uvidenhed :o(

Jens-Ole

Jens-Ole - Holstebro

- M e c h M a t e -

Det er nu heller ikke så svært, der er bare mange ting der skal passe sammen  
48VAc kommer til at give ca 70VDc og da dine styringer kan tage max 80VDc så er det ok. Spørgsmålet er bare om det er en fordel for dig at gå den vej...? Kan ikke lige huske tallene fra manualen, men den har du vel også selv  Problemet er /kan være varme. Der er fordele og bagdele ved alle valg, fordelen ved højere spænding er lidt flere omdr på stepperen, MEN varmen er så en bagdel... Og har du ikke noget at bruge de sidste omdr til, så er der jo ingen grund til at give sig selv extra arbejde med at skulle til at lave køling også Det er fint du har lavet gearing det bliver du glad for Ang. speed så bliver det ikke noget problem!
Med 5x 4700uF er du også dækket ind til omkring 25A og det er rigeligt til dit brug
Hvor tykke plader skal du fræse ud, hvis man må være nysgerrig?

JuleHilsen

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Annonce
Glad for at du bruger tid på mine mange "problemer"

Jeg har en idé om at skal fræse MDF-plader op til 25mm - men kan da ikke udelukke at der også vil komme lidt andet i.

Fornemmer at du du hælder mest til at jeg går under 48Vac - har fundet denne på 2x18Vdc 600VA - er det noget der kan bruges ?
https://www1.elfa.se/elfa~dk_da/b2b/catalogstart.do?tab=catalog
Vil hellere køre lidt langsommere end at stepperne bliver alt for varme.

Ang. PMDX-modulet, så kan den klare op til 20Amp.

Ang.mine steppere op mod Centent CN0162 - hvilken indstilling skal jeg vælge på driverne (Amp) - hvis vi nu antager at jeg vælger at køre med 36Vac ?

JO




Jens-Ole - Holstebro

- M e c h M a t e -

Jens ole jeg køre med en strømforsyning der hedde 48V 600va 12,5Amp.

MikeF:
Du forslog mig at jeg skal køre med 56Vdc - hvordan kommer jeg til det - hvilken trafo skal jeg bruge ??

JO

Jens-Ole - Holstebro

- M e c h M a t e -

Prøv at læs mit indlæg lidt længere oppe....

JuleHilsen

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Børge:
Jeg er udemærket klar over at jeg skal bruge 40Vac for at få 56Vdc - MEN kan ikke finde en trafo på 40Vac,

Jens-Ole - Holstebro

- M e c h M a t e -

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis