Ny kobling virker ikke...hjælp!

Nå, men så fik jeg monteret en ny kobling på min bil nr. 2... en FIAT Punto 60S fra 1996.

Det tog laaang tid... men der er noget som ikke fungerer.

Koblingspedalen sidder helt i bund og kan ikke justeres op. Det er som om der ikke er modstand i armen på gearkassen, hvor kablet er monteret.
Resultatet er at der ikke kan kobles ud.

Jeg har en idé om, at det er udrykkerlejet der ikke sidder rigtigt... men har brug for nogle gode råd... inden jeg igen splitter hele bilen ad

Jeg har lige et par billeder der viser hvordan tingene ser ud:

Her er gearkassen med det gamle udrykkerleje siddende i. Det pillede jeg ud, og monterede det nye på samme måde, som det gamle sad.
Er det rigtigt??

Her er så lige et billede af kobling og trykplade monteret.... det blev centreret med en tyk tushpen... den passede præcist i :

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig videre...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du har mulighed for at tage kassen af igen, så prøv at hive i armen og se om der sker noget på akslen. Den skulle gerne bevæge sig..

/cs

Det er kabel.
Det virker som om der ikke er modstand.

Armen kan bevæges 7-9 cm frem og tilbage... det kunne den også da den var adskilt.

Det er noget rigtigt huggerlort... for at sige det pænt... skal udrykkerlejet ikke bare bevæge sig på akslen, når armen bevæges frem og tilbage?... det virkede fint, da den var skilt ad...

Er der en af jer der kan forklare nærmere om, hvad der skal ske, når man træder koblingen i bund... altså trækker i armen?

ktm.... tak for medfølelsen... jeg er sikker på du ved, hvilket hestearbejde det har været at splitte hele bilen ad og samle igen... og så kan jeg begynde forfra.... men gider ikke starte igen, før jeg er sikker på at jeg helt ved hvordan det hele hænger sammen, så jeg kan lokalisere fejlen...og ja, det virker som om den bare slasker frem og tilbage.... kan udrykkerlejet være faldet af, da jeg monterede kassen... det sad jo ret løst?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

På gamle Opler er der noget med at koblingen/trykfoden skal "låses" under monteringen. Dvs trykfoden er klemt sammen og skal udløses inden den kan bruges.
Hvis det også er tilfældet på din Fiat, kan det være forklaringen. Jeg har ikke en skid forstand på Fiat, men det kunne være en mulighed.
Du burde kunne tjekke det ved af finde ud af om den er tilkoblet, ved at sætte i 4. gear, holde bremsen trådt an og så forsøge at starte i gear. Det skulle ikke gerne kunne lade sig gøre, men kan det, er min teori måske aktuel.

Udrykkerlejet kan vel ikke falde af, men selvfølgelig i kampens hede. Var det i god og sikker forbindelse med udrykkerarmen?
 
Nu er koblingsnavet vel ikke vendt forkert????

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har vendt koblingsnavet som det gamle sad... og så stod der "flywheel side" på den side der blev vendt mod motoren.

Jeg vil prøve den med 4 gear.

God og sikker forbindelse... hmmm... jeg kunne flytte udrykkerlejet ud ad akslen med 2 fingre... skal man kunne det?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Skrevet af jbr på 01 dec 2009 21:16
Jeg har vendt koblingsnavet som det gamle sad... og så stod der "flywheel side" på den side der blev vendt mod motoren.

Så skulle det jo være OK

Jeg vil prøve den med 4 gear.
 
Spændende

God og sikker forbindelse... hmmm... jeg kunne flytte udrykkerlejet ud ad akslen med 2 fingre... skal man kunne det?

Ja, det skal glide let frem og tilbage, men det jeg lurer på er om udrykkeren kommer til at påvirke udrykkerlejet, eller er faldet fra på en eller anden snedig vis. Umiddelbart vil jeg ikke mene at du skulle kunne rykke det helt fri af akslen.

Spørg klogere typer end mig om der er nogle "låse" på trykfoden som skal fjernes.



Med venlig hilsen
ktm

 

Har du luftet det hydrauliske system ud, efter du har haft det skilt ad?

 

Citat ktm:
...men det jeg lurer på er om udrykkeren kommer til at påvirke udrykkerlejet, eller er faldet fra på en eller anden snedig vis. Umiddelbart vil jeg ikke mene at du skulle kunne rykke det helt fri af akslen.

ktm... jeg forstår ikke helt dette... lejet, der sidder på akslen...som vist på første billede, kunne jeg tage af med 2 fingre... det sad ikke fast. Det nye leje skubbede jeg bare ind over akslen og placerede hvor det gamle sad. Hvis man så hev i armen, flyttede foden og lejet sig ud af akslen. Jeg kunne så bare skubbe det på plads igen.

uldal.... hydraulisk ..... mit er med kabel, der er vel ikke noget at lufte ud... eller hvad?


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

koblingen har, som bremsesystemet, et hydraulisk system. Der sidder en hovedcylinder med beholder - som til bremserne - i motorrummet, prøv at kontroller væskestanden. Der skal også være en slavecylinder. Du kan ikke udløse koblingen uden hydraulisk hjælp. Jeg ved ikke med puntoen - men en del biler har den (slave/hjælpecyl.) bygget sammen med udrykkerarmen. Du må have skilt nogen rør ad, da du skiftede? Jeg mener også som KTM, at koblingen skal være "udtrådt" under mont. Kig efter montagestedet for kablet øverst. Er det hoppet af.

 

OK, jeg kender ikke konstruktionen i detaljer, men hvis udrykkersystemet er på sædvanlig plads, er det åbenbart ikke det, der er i udu.
Når du kigger på udrykkerarmen, går den i en åbning i koblingshuset. Udnytter den hele hullet ved den bevægelse du kan lave med den?
Prøv at få en hjælper til at træde koblingen ned, medens du ser, hvad der sker og hvor langt sagerne bevæger sig, og vurder om en længere vandring ville gøre underværker.
Det er vel ikke kablet, der ikke er sat forskriftsmæssigt fast, så yderkablet blot rykker sig frem og tilbage?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis