Problem med fastgørelse af ny stern på Build-up tag

Så kom jeg sku på den, troede det at skifte stern var piece of cake
Mit build up tag hælder to steder for selvfølgelig at lette afløbet.
Disse steder er de to øverste stern brædder, fastgjort på en galv. vinkel som er fæstet under tagpappen. Og sternen er derved fæstet fra indersiden. Se billedet 2 og 3. De er fæstet med vinklen, fordi selve tagfladen på disse to steder er ca. 20 cm. under sternkapslen (ikke ill.)
Jeg kan ikke fæste de nye sternbrædder fra indersiden igen, uden at bøj/brække tagpappen (der er 2-3 lag) med risiko for at ødelægge pappen og lave huller.
Hvordan fastgøre jeg de to øverste nye sternbrædder...???
Min tanke:
Jeg havde forestillet mig at fjerne den galv. vinkel og trekant liste der ligger yderste på undertaget (den ligger alligevel 2-3cm fra pappen og har derved ikke nogen funktion længere) og skrue de to øverste sternbrædder sammen på indersiden med en 8-9 mm.  plade/liste - med skruer og lim, således at de hænger sammen når jeg monterer dem. mon det vil virke..?
ALLE ideer eller forslag modtages.. jeg venter spændt

Sternen er fra 1972 da det første lag tagpap blev lagt på - det er sømmet pr. 100 mm med papsøm.. det har holdt godt, men har vist også udløbet sidste holbarhedsdato...

Midt i billedet er vinklen let skjult under et stern.. (billedet nedenunder)

skruerne stikker som nævnt ud fra indersiden..


Mange hilsner
Polite
 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den nemme, fjern skruer og søm væk som stikker ud, og smid så en ny stern op i plader i stedet for...
Ja, det er nemmere.
"problemet" er bare at jeg har allerede købt en ny stern....

Jeg spurgte herinde i håb om at der måske fandtes en god metode eller beslag.. til dette problem - jeg er nok ikke den første der har det.

Men det er nok derfor nogen bruge plade som du skriver.

Mange hilsner
Polite
 
Er den nye stern også sternbrædder i profil ?

Hvis ja, så kan du jo samle dem, og lime en tynd finer på bagsiden, til at holde det hele sammen.
Du skal bare ha pap kanten skåret op, ha alt det gamle fjernet. Så må du ha en ny trekantliste samt ny indækning i pap. Ellers også den løsning i luksus udgaven en 22mm x-finer hvor du monterer zink med falser i. Trælasten tager jo dine sternbrædder retur igen. Det er en rigtig flot løsning til et tag som dit.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Koludabyg: Ja, det er 25x125 mm.
Jeg har netop overvejet dit forslag Koluda - men jeg vil nøjes med at sætte de to øverste sammen,
Så slipper jeg for at skære pappet op og retunere mine sternbrædder til Vejle - købte dem i Net2trælasten.dk og halvdelen er malet..
Det er også en lidt våd sæson jeg har valgt at gøre det i...

Mange hilsner
Polite
 
Annonce
Ja, vejret er måske ikke det bedste, men man må jo tage det når man har tiden til det...
Jeg har haft lidt tørvejr denne weekend, og det skrider fint fremad - men hjørnerne er svære at få pænde - huset, og dermed spærene har jo sat sig med årene, men det tegner til at blive pænt.

Mange hilsner
Polite
 
Okay, her har vi ellers fået rigeligt med vand i går fra middagstid af, men i dag har det været godt vejr.

Hjørnerne kan god drille lidt ja, specielt hvis højderne ikke passer om hjørnerne...
Så er der skiftet 70 m stern, som er husets omkreds, og det er blevet rigtig flot.
Med lidt øvelse gik det fint at at sætte den nye stern op, og jeg er glad for at det blev med rigtige sternebrædder - det ser pænere ud end plade.

Mange hilsner
Polite
 
Jamen, hvor er så billederne henne af den flotte nye stern...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også