Hej JOCL
Allerførst - Du må ikke bruge almindelige installations-kabler ombord på dit skib.
Dette skyldes at de har en stiv leder, som kan knække ved vibrationerne i skibets skrog, og så er kvadratet heller ikke stort nok.
Kvadratet er lidt sværre at svare på, da jeg ikke kender størrelsen på dit skib, samt forbruget.
Men du bør ikke gå under 4mm2 !!!!
Men hvis vi nu forestiller os at du har en agterkahyt i skibet, ville jeg som minimum trække 2 stk. 6mm2 (afhænger af forbruget)ind i agterkahytten, og derfra fordele ud til de eksisterende lamper, og anvende de kabler der allerede er trukket ud til de enkelte lamper.
Du kan som en tommelfinger regl anvende det nomogram der er beskrevet i bogen "El om bord", til dimensionering af dine ledninger.
Fra din batteri lader, og til batterierne vil jeg trække 10/16 mm2 afhængig af afstanden, og til motoren er vi oppe på 50mm2 til stel og starter.
Du kan med fordel trække en stelledning på 35mm2, eller tre stk 16mm2 op til din fordelingtavle (hvor du placerer dine sikringer) - Her har du nu en god minus forbindelse ud i båden via dine kabler.
Du kan med fordel anvende klemrækker (monteret på din skinne), der både kan kortsluttes til en stor minusklint, og samle dine andre forbindelser. De er ligeledes velegnet til en god opmærkning.
Sørg for at anvende nogle sikringsholdere der kan tage et tykt ledningskvadrat.
Dette her er kun en meget generel beskrivelse, og jeg kunne sagtens skrive en lang stil om dette her, men du er velkommen til at spørge igen hvis du er i tvivl om noget, jeg giver gerne råd vedr. matriale valg osv.
Men sørg nu for gode mekaniske forbindelser, og køb en ordenlig tang til kabelsko - skal være en med moment udløsning. Og få dine kabelsko på batteriledningerne fastklemt af autoriseret værktøj. - Mange kender egentlig ikke brandfaren ved de lave spændinger.
Pas især på med tilslutningen af dit Amp. meter hvis det ikke er udstyret med en shunt modstand.
Skal du ved samme lejlighed lave 230Vac installationer - gælder der andre regler, dog stadigvæk ikke noget med stive kabler.
God fornøjelse med projektet - og hold os andre up to date med det projektet.
Mvh / Br
Peter Sørensen
[email protected]