ledningsnet

Hej
Da jeg skal have trukket nyt el-net på min fjord ville jeg høre om nogen her kunne svarre på følgende, kan man bruge alm. indstallationskabler/ hvis ikke hvilken tykkelse kabler skal man bruge. er der et sted hvor man kan læse om strøm omborg
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!
Hvis du ikke får konkrete svar, så kig i bogen "El om bord", der fås hos din tilbehørsforhandler for ca. 125 kr. Ellers kan den lånes på biblioteket. Den er meget informativ og "let at gå til"!
Mvh. Andreas.
Hej JOCL

Allerførst - Du må ikke bruge almindelige installations-kabler ombord på dit skib.

Dette skyldes at de har en stiv leder, som kan knække ved vibrationerne i skibets skrog, og så er kvadratet heller ikke stort nok.

Kvadratet er lidt sværre at svare på, da jeg ikke kender størrelsen på dit skib, samt forbruget.

Men du bør ikke gå under 4mm2 !!!!

Men hvis vi nu forestiller os at du har en agterkahyt i skibet, ville jeg som minimum trække 2 stk. 6mm2 (afhænger af forbruget)ind i agterkahytten, og derfra fordele ud til de eksisterende lamper, og anvende de kabler der allerede er trukket ud til de enkelte lamper.

Du kan som en tommelfinger regl anvende det nomogram der er beskrevet i bogen "El om bord", til dimensionering af dine ledninger.

Fra din batteri lader, og til batterierne vil jeg trække 10/16 mm2 afhængig af afstanden, og til motoren er vi oppe på 50mm2 til stel og starter.

Du kan med fordel trække en stelledning på 35mm2, eller tre stk 16mm2 op til din fordelingtavle (hvor du placerer dine sikringer) - Her har du nu en god minus forbindelse ud i båden via dine kabler.

Du kan med fordel anvende klemrækker (monteret på din skinne), der både kan kortsluttes til en stor minusklint, og samle dine andre forbindelser. De er ligeledes velegnet til en god opmærkning.

Sørg for at anvende nogle sikringsholdere der kan tage et tykt ledningskvadrat.

Dette her er kun en meget generel beskrivelse, og jeg kunne sagtens skrive en lang stil om dette her, men du er velkommen til at spørge igen hvis du er i tvivl om noget, jeg giver gerne råd vedr. matriale valg osv.

Men sørg nu for gode mekaniske forbindelser, og køb en ordenlig tang til kabelsko - skal være en med moment udløsning. Og få dine kabelsko på batteriledningerne fastklemt af autoriseret værktøj. - Mange kender egentlig ikke brandfaren ved de lave spændinger.

Pas især på med tilslutningen af dit Amp. meter hvis det ikke er udstyret med en shunt modstand.

Skal du ved samme lejlighed lave 230Vac installationer - gælder der andre regler, dog stadigvæk ikke noget med stive kabler.

God fornøjelse med projektet - og hold os andre up to date med det projektet.

Mvh / Br

Peter Sørensen

[email protected]

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
At kalde ,,El om bord" for nem at gå til synes jeg er meget forkert. Alene af den grund at den mangeler et stikordsregister, og indholdsfortegnelsen er elendig.

Sproget er derimod nemt det meste af vejen, men nogle gange kan man tydeligt se at det er elektrikere/teknikere der har skrevet bogen og ikke en forfatter eller lærer.

Politikens bog for bådejere, der vist desværre ikke kan købes mere har også et kort og meget godt kapitel om el om bord, inkl dimensionering af ledninger.
Hej Breum

Hvis du har yderligere spørgsmål, omkring dimensionering / materiale valg osv, er du velkommen til at kontakte mig: [email protected]

Men pas på - der kan være brandfare forbundet med forkerte udførte installationer omkring 12Vdc, samt tæringsproblemer i din motor / stævnrør osv.

Mvh / Br

Peter Sørensen

- Hvor langt er du nået med projektet ?

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis