Hvilken generator til hjemmebygget vindmølle/vindtubine

Hej forum. Jeg er helt ny herinde.

Går med en lille idé i min hjerne 

Vil bygge min egen vindtubine/mølle. I starten tænkte jeg på at bruge en bil generator og så eller´s lade strømmer ned på adskillelige bilakumulatore. Men det lader til efter lidt søgen rundt omkring på diverse sider at det ikke er det mest optimale. Da den kræver en del omdregninger.

Det kunne selvfølgelig ordnes ved at lave en gearing. Men så er spørgsmålet bare om tubinen så vil kunne trække generatoren rundt.

Nogen der har et svar på en bedre løsning end en bilgenerator?

Vh. Trytter.
284 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Trytter.
Og velkommen her på LDS.
Problemet med at skaffe lige netop en langsomt gående generator, har været oppe mange gange her. Jeg tror ikke der er fundet en endelig løsning endnu.
Nu skriver du også at du vil bruge en vindturbine, det tror jeg der er flere her på LDS. der gerne vil høre om hvordan du vil praktisere det !

V.h.  Håndværkeren
Håndværker, de vindmøller der bliver sat op idag, kaldes vindturbines på englesk.
Så det er nok det udtryk han har brugt i starttråden.
Dette udtryk kunne jo også forvirrre andre.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok så forstår jeg bedre, men det kunne nu være sjovt at se hvilken konstruktion manden havde fundet på der kunne trække det vi forstår ved en turbine. Det skal jo på det nærmeste være en Orkan han skal trække ned igennem den for at den kan trække noget som helst.
Min idé var at bygge en lodret mølle. Altså en som køre rundt lidt allá det legehjul man kan finde på nogle lejepladser

Og så med en lejeskål både forneden og forover så det bliver belastet mindst muligt og kan tåle nogle omdregningen.

Skrevet af Trytter på 18 nov 2009 22:52
Min idé var at bygge en lodret mølle. Altså en som køre rundt lidt allá det legehjul man kan finde på nogle lejepladser

Og så med en lejeskål både forneden og forover så det bliver belastet mindst muligt og kan tåle nogle omdregningen.

Den type har der være experimenteret meget med, af en eller anden grund bliver de aldrig opsat, deraf må man jo konkludere at det kun duer i teorien.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kunne jo prøve med to halve olietønder.??
Tror bare det ville se temmelig ondsvagt ud. Og desuden vil det nok også veje forholdsvis temmelig meget. Men selve møllen er ikke mit store problem lige pt. Det skal jeg nok finde ud af på et tidspunkt.

Det er mest generator delen jeg er mest i tvivl om. Men hvis ingen har et godt bud på en lav RPM´s generator/motor så må jeg igang med en bil generator og se om man kan geare den så meget op at det kan lade sig gøre.
Selvfølgelig findes der da langsomt gående generatorer, men spørgsmålet er om du vil betale hvad de koster, hvis det er på experiment stadiet.
Hvor kan de købes? Findes der evt. Nogen hjemmesider?

Syntes jeg læste noget på et tidspunkt om at man kunne få fx. en vaskemaskine motor til at blive en generator? Nogen med lidt snilde til el som kan forklare mig lidt om det?
Næsten alle elmotorer med eller uden slæbe sko eller kul kan blive til en generator. Det der skal til er et antal magneter der drejes rundt i en kerne af jern der er beviklet med kobber tråd. De er dog knapt så efektive som en der er bygget til fremstilling af strøm. Eks. kan den lille blæser du har siddende i din pc laves om til en dynamo / Generator. Der skal sættes en lille remskive på som en lille rem over til en Dampmaskine / elmotor kan trække den rundt med, så kan den levere strøm til en lille pærer.
Men gå til en elindstalatør, de kan sikkert skaffe dig sådan en langsomt gående generator.
Der er yderligere 274 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også