Hvilken generator til hjemmebygget vindmølle/vindtubine

Hej forum. Jeg er helt ny herinde.

Går med en lille idé i min hjerne 

Vil bygge min egen vindtubine/mølle. I starten tænkte jeg på at bruge en bil generator og så eller´s lade strømmer ned på adskillelige bilakumulatore. Men det lader til efter lidt søgen rundt omkring på diverse sider at det ikke er det mest optimale. Da den kræver en del omdregninger.

Det kunne selvfølgelig ordnes ved at lave en gearing. Men så er spørgsmålet bare om tubinen så vil kunne trække generatoren rundt.

Nogen der har et svar på en bedre løsning end en bilgenerator?

Vh. Trytter.
Hej forum. Jeg er helt ny herinde. Går med en... Vis hele indlægget
284 svar
 Følg tråden
Der er 280 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Synes der ville være bedre at starte en ny tråd, i stedet for denne ældgamle og utroligt lange tråd.


Søren O

hvis vi er flere der gerne vil snakke om dette er det så ikke nemmere at anvende messenger hvis i andre har samme tanke så er mit navn Patrick hvid på fb hvis vi skal ha en simpel kontakt form


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Den her fætter er en Asynkron generator med kondensatorer

Data 8 pol . ved 300 omdrejninger 60 v mellem fase og 0 

den kører med en konstant belastning på 118 Ohm (230v 450W) når spændingen er 60 v kobles belastningen ind den leverer varme i mit værksted i blæsevejr trækker den også vinkelsliber mm. den er også fin til at lade baterier  med en spænding over 24 v for at den ikke skal miste sin remanente magnetisme slukker relæet for belastningen når spændingen er under 20 v. i vindstød giver den op til 1,5 kw.  60 V ved 4 meter / sekund.

40971568

kimfmx skrev den 09-10-2010 18:48:45

Her er nogle billeder, man kan se spolerne jeg netop idag har lavet færdig, ialt 9 stk spoler, 3 til hver fase.

Her kan man se den ene halvdel af generatore, hvor jeg har lavet en test plade, med plads til en spole.

Her kan man se den samlede generator, dog med testspolen imellem. så mellemrummet vil ikke være så stort når den skal i drift.

Her kikkes imellem generatorens magnet plader. når disse kommer tættere på på hinanden er kræfterne helt enorme. Når den skal bruges skal afstanden maximalt være 20mm.

Håber det er inspiration til andre der har lyst til at gå i gang med at lave en 3 faset 1kW generator.. Det er et ihvertfald et godt grundlag for at bygge noget hjemmelavet energi fra vinden.

Ialt 24 Neodymium Magneter (2"x1"x0.5")
2 bremskiver fra en peugeot (d.d 135,- fra thansen pr st.)
1 forhjuls ophæng brugt fra ophugger.
100cm/12mm gevindstand+ møtrikker
9 spoler, vindinger og tykkelser afhænger af hvad man khar tænkt sig at lave.. Lav forsøg med 10 viklinger, og hang op og se om der er plads, det er den simpleste metode. Jeg har ud fra test kommet frem til 77 Viklinger af 1.6mm kobbertråd, det giver omkring 25V Ensrettet i "Y" konfiguration ved mellem 160-180 RPM.

 Hvor har du købt dit kobber tråde? Har du et link?


Grøn energi er fremtiden ;)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også