Køb af Daikin Altherm i Sverrige

Hej, jeg er netop blevet registreret efter at have læst mange gode indlæg. Jeg bor i Spanien om vinteren og er ved at renovere mit hus med nyt gulv og installerer gulvvarme. Jeg vil anvende en Daikin Altherm luft til vand varmepumpe der giver en meget høj virkningsgrad i Spanien med de høje temperaturer. Hvis jeg skal købe den billigt kan det vel betale sig at købe den over internettet i Sverrige.
Hvor kan jeg købe den fordelagtigt?

Nipse

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådanne ting ville jeg aldrig købe over nettet, du ved jo ikke om du får hvad du har bestilt. Jeg vil se varen og røre ved den.

V.h.  Håndværkeren
Det sjove ved sådan noget med folk der vil have billige ting, er at de ofte må gå på kompromis med et eller andet.

Tag nu de varmepumper der kaldes "Danmarkspumpen" De findes i mange forskellige prislag. En af grundene er at der bliver lavet parallelimport. Og så passer tingene altså ikke sammen!

I DK regnes med en udvendig omgivelsestemperatur på 32 grader. Men hvad vil du gøre i Spanien?

Jeg synes du skal finde ud af om den overhovedet kan køre under de forhold du vil udsætte den for. Derefter kan du investere.

Jeg har selv en Altherma som jeg er meget glad for. Den kører bare!!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Daikin Altherma er ifølge udsagn fra dansk importør designet efter EN 378-2 omgivende lufttemperatur 43 graders celsius.

Køletekniker & Energiteknolog.

Tak for svarene.
Det er da dejligt at Næstformanden er glad for sin Daikin Altherma og den bare kører. Med hensyn til priser synes jeg at konkurrance er sundt. Uden at jeg ved det tror jeg at margenerne inden for kølebranchen er temmeligt store, så derfor tror jeg at der kan hentes en middag eller 2 ved at se sig lidt for. Køb via internettet er jo ganske let og meget nemt og vi ha jo det indre marked med begyndende konkurrance, den udnytter jeg gerne.

Ja, jeg kan se at der er lidt forskel på de forskellige varenr. alt efter hvor man køber dem. Men de eneste forskelle på Daikin Altherma jeg kan finde på et er:
1. Udendørs unit ERHQ006AD, udendørs temp. -10 til 43 for varmt vand, til opvarmning -20 til 25 og til køling +10 til 43 grader C.
Ingen problemer med den.
2. indendørs unit EKHBH(X)008AA3V3 med eller uden X alt efter om jeg ønsker køling med vand(chiller)
Ingen problemer med den, jeg vælger X med mulighed for senere tilkobling til køling. Ligeledes med 3 KW booster, ikke nødvendig.
3. Vandtank: her skal vælges mellem 150,200 og 300l. Ventileret eller uventileret system og 3 eller 6 KW tillægsopvarmning. Derudover 1 eller3 faset opvarmning.
Til næstformanden vil jeg gerne spørge om hvilket belæg han har for at det er nødvendigt at gå på kompromis med et eller andet. Hvad mener du med det, hvis det er muligt vil jeg gerne have at vide hvad jeg må gå på kompromis med? Efter at have set på muligheder og priser, kan jeg ikke se hvad jeg går på kompromis med hvis jeg køber Daikin Altherma - ikke Danmarkspumpen.

Hvad vil det sige at et vandanlæg er ventileret eller uventileret?

Igen, tak for svar og jeg får det forhåbentlig udbygget så jeg kan købe det rigtige.

Nipse

Tjooo. Altså...
Kompromis, betyder at man fravælger noget, for noget andet!
Hvis du bruger søgefunktionen, kan du finde noget om f.eks. billigt værktøj.
Der har jeg lavet en liste over de ting jeg vægter i mine valg med biiligt værktøj. Billig pris, biilig materiale.
Og sådan er det med alt. Der er altid nogen der vil betale mindre!

Så mht. de billige varmepumper, er det servicen, garantireperationer osv. du går på kompromis med.
Læg mærke til at det ikke var kritik af dit valg. Der var en fin beskrivelse med, af et specifikt problem, som jeg ville gøre opmærksom på!!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Ja, nu nærmer vi os sagens kærne. Frem for alt synes jeg nu at dit indlæg har et meget mere faktuel indgang. Jeg vil dog tro - uden at have undersøgt sagen - at Daikin har en europagaranti, som andre firmaer, når blot man anvender autoriserede Daikin teknikere til installationen af køledelen. Men det skal jeg nok undersøge nærmere.

Men, tak for svaret. Jeg forventer ligeledes at Daikin er et kvalitetsprodukt hvor garantireparationer bør ligge bedtydligt under 1% af de solgte varer.

Du har ikke kommenteret på din tvivl om at Daikin på det samme varenr. leverer den samme vare overalt i Europa. Jeg vil dog gerne høre om du stadig mener at der i EU bliver solgt Daikin varer med samme varenr. men hvor varen er forskellig. Dette er foranlediget af din bemærkning om Danmarkspumpen. Jeg kan for øvrigt fortælle at flere leverandører påpeger, at hvis varen ikke er i en ubrudt original emballage ved modtagelsen skal man reklamere såvel over for transportselskabet som leverandøren.

Endelig kan jeg fortælle at priserne i EU tilsyneladende varierer med op til 50-70%, så der er nogle firmaer der tilsyneladende har en ganske god profit. Eller som jeg læste på en engelsk diskussions site, hvor en køletekniker udtalte "nu falder vor profit" p.g.a. at Daikin Altherma begyndte at blive solgt via VVS grosister med VVS margener.

Når overnævnte er sagt og jeg med tiden har fået installeret mit anlæg trækker jeg gerne på dine gode erfaringer, da det altid er godt at konsultere en erfaren (Næstfor)mand.

Så, min indgang til investeringstunge indkøb er, køb et kvalitetsprodukt; men find det til en konkurrancedygtig pris, og inviter så Lillemor på en god middag.

Venligst

Nipse

Jeg er ved at købe en Daikin Altherma varmtvandsbeholder.
Hvad er forskellen på en ventileret og en uventileret varmtvandsbeholder?
Hvad er bedst, en rustfri (Stainless steel (DIN 1.4521))inde i varmeveksler eller emaljeret(Enamel coated steel acc. (DIN4753TL2))?

På forhånd tak

Nipse

Hej Allesammen.

Interessant diskussion omkring Daikins Altherma. Som professionel installatør af Althermaen kender jeg efterhånden produktet rigtig godt, og har været ude for forskellige situationer hvor kunder har købt parallelimporterede anlæg. I det store hele er der ikke noget problem - især ikke hvis folk ved at de har købt noget der ikke er importeret af BKF Klima A/S. Dog må jeg sige, at hvis der er reklamationer, og det sker jo en sjælden gang, så kan det være noget bøvl at skulle til andre lande og reklamere.

En anden ting, som er meget væsentlig er valgt af vandtank. Som det nævnes ovenfor findes der to udgaver - en i rustfri stål og en i emaljeret. Sidstnævnte er en særlig beholder Daikin får produceret til det danske marked. Dette gøres fordi, at man i starten af perioden solgte den almindelige beholder oplevede man gennemtæringer i tanken efter bare et år - grundet surheden i det danske vand. Derfor skal man altid vælge modellen i emaljeret til danmark - hvordan situationen er i Spanien kender jeg ikke til.

Til slut lige en opfordring - vi som forhandlere er altså heller ikke bange for konkurrence, så hvis I skal bruge et bud, så kontakt os. Jeg kan hjælpe med installationen også hvis det har nogen interesse. Rigtig god weekend.

 

Med Venlig hilsen

Christian Olsen
Varmepumperiet ApS
www.varmepumperiet.dk | 70 70 20 57

Tak for svar.

Det er godt at høre en professionel der har en kundevenlig tilgang til stoffet. Efter flere undersøgelser af priser har jeg valgt at lade min professionelle VVS mand levere anlægget. Jeg tror at det har hjulpet på prisen - for mig - at jeg kendte priserne i Europa.

Hvis jeg skal have installeret varmepumpe i Danmark vil jeg tænke venligt på Pumperiet.

Jeg skal have undersøgt om vandet hvor jeg bor i Spanien er aggresivt. Jeg ved at vandet er utroligt hårdt. Skal jeg have installeret en anode for minimering af tæring?

Tak for godt indlæg.

Nipse

Jeg havde for øvrigt et spørgsmål til Pumperiet.

I tabellerne over Daikin Altherm kan jeg kun se effekt og virkningsgrad ved udetemp op til 7 grader. Her hvor jeg bor går temperaturen stort set aldrig ned under 8 grader C. Hvad er effekten og virkningsgraden ved f.eks. 12 grader C.? Du kender måske ikke de nøjagtige men lad mig få et skud på tasken.

På forhånd tak
Nipse


Nipse

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis