Faskine

Hej
Jeg har søgt lidt men ikke fundet det jeg skal bruge, desværre...

Jeg har nogle ø110 pvc rør, som ligger ca. 90 cm under terræn.

På det første af disse rør løber vandet fra mit noget af mit tag / en altan ca. 70m2 tag/altan
På det andet havde jeg tænkt mig at sætte en drænrende på (http://www.rias.dk/page482.aspx) som skal tag regnvand fra en terrasse 50m2(måske det ikke bliver 50m2 i dag er det et betondæk på 30m2 måske jeg ikke udvider det med 20m2 kommer end på om jeg for lov til at sætte mit hegn)

Jeg har fald hen mod mit hus ude fra fortovet og må ikke lave fald den anden vej af kommunen og det er nok også godt nok da deres kloaker ikke kan følge med nå der kommer vand. Så jeg får en del vand hen mod mit hus det har jeg tænkt mig at løse ved at lave en rende hvor jeg så leder vandet væk ligesom en drænrende, måske jeg selv laver den i brosten / eller nogle andre fliser. Det er et stykke på 15meter som også sider på et ø110rør det har et overfalde areal på 70m2 Har tænkt mig denne rende da der normalt står meget vand nå det regner da vandet ikke bare kan trænge ned i jorden der utrolig fed lerjord som desværre også holder rigtigt godt på vandet.

Så har jeg et dræn som ligger ned i 2,5meter under terræn som løber 25meter før det mødes med mine ø110rør som ligger 90cm under terræn på det stykke af grunden dette drænrør blev laget da jeg satte platon på min kældervæg som ligger ud mod vejen, jeg har fra huset og 50cm ud singeles og helt ned til drænet, der er aldrig kommet en dråbe vand ud af drænet så om det ikke løber i eller om det nå af afdræne inden ved jeg ikke de 15meter drænrør ligger som sagt under den drænrende jeg har tænkt mig at ligge og de sidste 10 meter er ud til min faskine, løber igemmen et granit/skiffer lag(bor i Sverige) så muligt det afdræner der.

Jeg står nu med 3stk ø110rør og et dræn rør, som pt løber ud i et 15m3 stor hul ler/skifter/granit men jeg kan jo ikke havde et 2,5meter dybt hul i min have, så jeg skal der havde lavet en faskine, men hvordan laver jeg sådan en? (Har masser af sten) jeg har ikke noget sandfang på mine rør(endnu) kan der jo komme

Er det bare at sætte et sandfang også fylde hulet op med sten? Eller skal jeg sætte et sandfang også nogle plastkasser, og hvis det bare er sten skal jeg så bare lade min rør løbe ud i dem? Eller skal de ind i noget først? Læste et sted på nette om en der havde sat det i en murebjale kan bare ikke huske hvor også plante et træ i det… så alle løsninger er meget velkommen…

Håber det er til at forstå hvad jeg mener.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, et sandfang er en nødvendighed, med alt det, du vil have til at løbe i faskinen. En stenfaskine er fin - men kræver en hulens masse gravearbejde. Det kan du langt hen ad vejen undgå, hvis du bruger en plast-faskine.

Mvh.

Jan R.
Gravearbejde er ikke det store problem, har dog bestemt mig for at lave en plast-faskine, men har et problemer med sandfanget, jeg kan ikke nå at få et hjem her til weekend da de i mit lokale byggemarked ikke ligger inde med sådan noget, og det er lørdag/søndag gravemaskinen er hos mig, så er der nogle der har en god ide til hvordan jeg selv laver et sandfang, det største rør jeg har mulighed for at skaffe er ø160, men er der en anden måde jeg kan lave det på alt er velkommen... ved godt det er i lidt dårlig tid...

Hej,

Det kan sq ikke passe. Nu kan jeg ikke se, hvor du bor - men en almindelig sandfangsbrønd er normal lagervare i større byggemarkeder. Ellers ring til den lokale kloakmester - han har den måske endda på sin bil (det havde min - ½ times leveringstid er vist ok ;-)

Brug nogle af dine sten som underlag for faskinen, så får du en øget kapacitet samt en vis rensende effekt. Ellers må du jo vente med at koble det, indtil du har det hele.


Mvh.

Jan R.
Nu er reglerne ikke de samme oppe i sverige som her, så det er ikke sikkert at byggemarkeder må sælge dem.
Men der kan laves en ok løsning med 60cm beton rør, de skal "bare" laves med fast bund. (Støbt beton).
Fra underkant af de rør der kommer med vand til brønden og ned til den fastebund skal der være mindst 60cm, afgangrørets underside skal være min 10 cm over tilgangsrørets overside. Dette var så sandfanget.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvad jeg har kunne læse mig til så må man godt selv i Sverige...
Grund til at de ikke ligger inde med det er at de næsten i sælger nogle på årsbasis fik jeg afvide så det var en bestillignsvare...
beton rør kunne være en go' mulighed og det skulle så også være til at opdrive, så det er et godt alternativ.
Men andre alternativer er velkommen endnu :-)

Jeg havde også tænkt mig at smide sten i bunden af plast-faskine, nå jeg nu har dem, skal jo af med dem :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis