Løsfodet storsejl ??

Hvis alt går vel - er chancen for et nyt storsejl indenfor rækkevidde , folder lige mine barkede næver og ber til Julemanden.
Har henvendt mig til flere sejllofter og fået en del besvarelser. Først senere ved gennemlæsning/tygning af de forskellige materialer  . har tre sejllofter anbefalet et "løsfodet" storsejl. Det gamle sejl er hæftet til bommen via en hulkel. Alle anbefaler 4-5 gennemgående sejlpinde.
Nuvel, kan godt indse trimmulighederne er større ved et løsfodet men hvad med trykudligningen mellem luv og læ side af sejlet ? Eller er det blot tankespind ?

Har I kære medsammensvorne her på LDS - nogle erfaringer, ideer eller kommentarer, som kunne hjælpe mig i valget ?

PS: Synes det er lidt af en jungle med alle de forskellige materialer, sejl er fremstillet af men alle med de fineste betegnelser

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Hvis alt går vel - er chancen for et nyt storsejl... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
er det ikke bare at lave det i målestok 10:1 så tager du 2 meter snor.. laver en mast der er 105 cm vinkelret ud fra f.eks en bordkant.
30 cm derfra måler du til hvor forstag sidder fast. den længde skriver du ned.
Så tager du og vipper toppen af masten 3 cm og så måler du forstag igen. og ganger med 10..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej !
Vedr. mastehældningen ,så har John Mast lavet en bog "sejl og rigtrim" den er rigtig god vedr.en masse trim Bla. også omhandlende  maste hældning hvor der er eet form for et skema
Min egen bog ligger desværre nede på båden
Den kan erhverves  direkte hos dem selv eller i diverse sejlshops,mener den koster 150-200 kr men den kan klart anbefales som retningsgiver

Tim  
 
gom:  Ja, det kunne jeg men kunne jo være der fandtes en person her på LDS som kunne regne det mere nøjagtigt ud og dermed give mig en rettesnor
Skal evt indkøbe ny og længere vantskrue hvis ...

svalebo:  Du har så ganske ret - har tygget netop den publikation igennem flere gange og kan som du, godt anbefale denne.. Dog giver den ikke svar på mine spørgsmål

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Tænkte på om man kunne bruge Pytagoras den ene katete i anden + den anden katete i anden er lig med hypotonosen i anden

Men det er vist kun i en retvinklet trekant og det er den jo ikke mere når du laver en hældning.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 19 feb 2010 13:01
Tænkte på om man kunne bruge Pytagoras den ene katete i anden + den anden katete i anden er lig med hypotonosen i anden

Men det er vist kun i en retvinklet trekant og det er den jo ikke mere når du laver en hældning.

ØH A VA
Annonce
Det en formel - hvis du kender 2 sider i en trekant kan du regne den 3. sides længde ud.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

gom: Enig men det er ikke blot - fordi det ikke er en ligesidet trekant, har en brøkdelsrig og ikke masttoprigget - desuden står masten på ruffet og staget på dækket.... Derfor jeg spørger om der evt var en matematikkyndig her på LDS :-)

Ellers er der altid den gode gamle metode - at forsøge sig frem, lidt mere besværlig og tidskrævende men resultatet fremkommer da..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

nogen der har hørt om langhalm ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nææee lynæs men du kan da godt få lidt til træskoene. Desuden kunne du jo besvare mit dilema og derved være lidt konstruktiv - og så var halmen brændt af - subsidiært, ignorer tråden

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Dilemma ? de fleste ville da, hvis man lige ville lave et forsøg med forstagslængden, indskyde et par sjækler og så lige afprøve sin teori. Hvor svært SKAL det være ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis