Løsfodet storsejl ??

Hvis alt går vel - er chancen for et nyt storsejl indenfor rækkevidde , folder lige mine barkede næver og ber til Julemanden.
Har henvendt mig til flere sejllofter og fået en del besvarelser. Først senere ved gennemlæsning/tygning af de forskellige materialer  . har tre sejllofter anbefalet et "løsfodet" storsejl. Det gamle sejl er hæftet til bommen via en hulkel. Alle anbefaler 4-5 gennemgående sejlpinde.
Nuvel, kan godt indse trimmulighederne er større ved et løsfodet men hvad med trykudligningen mellem luv og læ side af sejlet ? Eller er det blot tankespind ?

Har I kære medsammensvorne her på LDS - nogle erfaringer, ideer eller kommentarer, som kunne hjælpe mig i valget ?

PS: Synes det er lidt af en jungle med alle de forskellige materialer, sejl er fremstillet af men alle med de fineste betegnelser

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Hvis alt går vel - er chancen for et nyt storsejl... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af lynæs på 20 jan 2010 16:36
kedelig fyr. !
Det vil hun nok blive ked af at hører

Nu ved du jo godt at har man engang været kørt ned i sølet, så har man bare at blive der nede, medmindre man er storsvindler og skider på alle andre. Jeg skylder en go klat til et andet firma i bankverdenen, de siger dog at det ville være helt til grin, hvis jeg med min pension ville forsøge at betale min gæld til dem.
Ja så har du godt nok bragt dig selv i en uheldig position,

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 20 jan 2010 17:46
Ja så har du godt nok bragt dig selv i en uheldig position,
Næh ! Sygdom har bragt mig i en uheldig position, og uforstående bankmenesker.

Annonce
Gør mig ski lidt ondt at høre kære håndværker - er sikker på den Bandholm ellers trængte til netop dine hænder. Uden der skal gå politik i dette fora - er det da tankevækkende at bankerne har fået ganske betragtelige beløb, som HJÆLP - vel at bemærke - stattekroner men de kan ikke hjælpe dem der betalte disse skattekroner..

Håber på bedre held - næste gang kære håndværker - du har min sympati omend det ikke er incl i en bankpakke :-)

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

hej håndværker har du prøvet at søge geldsanering så kan du måske være gældsfri om 5 år
jeg er fri i 2012
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Ja det har jeg, og jeg fik afslag da de ikke mente at gælden var stor nok ! Jeg tror det har noget at gøre hvilken komune man bor i, nogle er mere villige end andre.
ja det kan være min var 6,9 mill
ved konkurs
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Fortsætter tråden og spørgsmålene.....

Fandt, som omtalt tidligere, en originaltegning hvor der også er indtegnet sejl, skødepunkter stag vant osv.. Men desværre er papiret gulnet og tegningen svær at se.
Når og hvis foråret kommer - skal koncentrationen fokuceres på mastehældning.... De foregående år har masten stået lodret måske endda med toppen hældende svagt forover !!!! Brugte storsejlsfaldet som lod og det klaskede ind på agterste del af masten..

Iflg originaltegning (svært at aflæse nøjagtigt) ser det definitivt ud til at masten hælder agterud, hvilket er i tråd med hvad jeg finder naturligt for denne bådtype...
Det store spørgsmål er - hvormeget masten skal hælde agterover ? Masten står på ruffet i et fast punkt - forstaget længde kan forandres via en vantskrue og eller med toogles. Er bestemt ingen haj til matematik -så skulle der være een her på LDS som kan regne, ville jeg være taknemmelig - flg mål:
Masten er 12,5m - forstaget sidder ca 10,5m oppe og 3m foran selve mastesporet.. Hvormeget skal forstaget forlænges hvis jeg ønsker at få loddet 30cm agten for masten ved ruffet ?

Yderligere et spørgsmål: Nogen der véd hvor jeg kan købe en T-bolt !! Ligner en krog formet som et T - til stag og vant MEN som i den anden ende blot er formet som et øje istedet for sammenpresning med wire.. Skal bruge disse som erstatnig for de wire-bagstag som er der..Nu blot med 4mm dyeema-line..

mvh Thejs

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis