Løsfodet storsejl ??

MiLady
MiLady
Indlæg: 270
Postnr: 4900
MiLady MiLady
Hvis alt går vel - er chancen for et nyt storsejl indenfor rækkevidde , folder lige mine barkede næver og ber til Julemanden.
Har henvendt mig til flere sejllofter og fået en del besvarelser. Først senere ved gennemlæsning/tygning af de forskellige materialer  . har tre sejllofter anbefalet et "løsfodet" storsejl. Det gamle sejl er hæftet til bommen via en hulkel. Alle anbefaler 4-5 gennemgående sejlpinde.
Nuvel, kan godt indse trimmulighederne er større ved et løsfodet men hvad med trykudligningen mellem luv og læ side af sejlet ? Eller er det blot tankespind ?

Har I kære medsammensvorne her på LDS - nogle erfaringer, ideer eller kommentarer, som kunne hjælpe mig i valget ?

PS: Synes det er lidt af en jungle med alle de forskellige materialer, sejl er fremstillet af men alle med de fineste betegnelser

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Jeg kan kun anbefale løs underlig på storsejlet (fod)  det er meget nemmere at justere også under sejladsen. Og det giver nogle fantastiske mulig hedder på slør sejlads desuden er det meget nemmere at rebe sejlet.

V.h.  Håndværkeren
grandoldman
grandoldman
Indlæg: 5214
Postnr: 5700
grandoldman grandoldman
Vi har sejlet med begge dele.. Tanken på at "det store sejl" kun lige sad fast nede i det ene hjørne virkede lidt skræmmende på mig i starten.
Men i dag er vi glade for det. Det virker meget mere kontant når du slækker på bomudhal.
Vi her endnu ikke prøvet at rebe.. vores storsejl er ikke så stort i forhold til selve båden.

**//**//**//**//**

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af  "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
Vindeby havn - Svendborg

MiLady
MiLady
Indlæg: 270
Postnr: 4900
MiLady MiLady
Håndværker: Det lyder til du er ganske så tilfreds med trimmulighederne i et løsfodet storsejl, hvilket også er hvad jeg leder efter. Vil gerne med tiden have lazy-jacks og tilhørende "pose" - Har undersøgt yderligere og een sejlmager fortalte, at der kunne indsys en lille kappe på underliget som mere end dækker bommen.
Kan stadig ikke hitte rundt i alle de betegnelse af måden at sy sejl på men et "tri-radielt" syet, skulle være det bedre ??? - Tak for svar

grandoldman: Alene det du har prøvet begge dele, vejer jo godt til, når du udtaler dig  Og ja, som jeg svarede den kære håndværker, er trimmulighederne også en faktor i dette valg. Mht rebning af sejlet kunne jeg godt tænke så langt, at det er en smule lettere med et løsfodet men rart at høre andre også påtænker sikkerheden  - Tak for svar

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

lynæs
lynæs
Indlæg: 5051
Postnr: 5400
lynæs lynæs
Jeg havde systemet på min catamaran, men her gælder det jo om at ha' flade sejl, og sejle stærkt, så jeg prøvede ikke at rebe, men jeg har lidt svært ved at forestille mig at det skulle være lettere, eller sværere for den sags skyld. Da din båd jo er ret rank ville jeg vælge at kunne flade sejl bedst muligt især da din lange vandlinie skulle gi en rimelig fart. Da du jo ikke kan bruge cunningham på typen, er det normalt at kunne trække bommen ned med en lille talje, for at strække forliget.
Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Jeg har haft systemet på både min Gaffelriggede og på Katamaranen, nu var min Katamaran nok en kende større end din Lynæs og selvfølgelig brugte jeg da at strække sejlet fladt, men på slør sejlads er det nu meget godt at kunne slække lidt af så sejlet bliver mere hult. Jeg havde også de der yatsy stag på (hjemme komponeret) men de virkede efter hensigten lige så snart jeg slap storfaldet lagde sejlet sig pænt i folder langs bommem.
grandoldman
grandoldman
Indlæg: 5214
Postnr: 5700
grandoldman grandoldman
Vi er så lidt mere avanceret vedr. dovne-snorene. (lazy jacks) og har en dovne pose (lazy pack) fra Elvstrøm sejl.
Slip fald... hiv lige storsejl den sidste ½ meter ned og lyn posen..
Og på læns vipper vi posen ned og får mere sejlareal. der er nok 2 m2 i den...

**//**//**//**//**

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af  "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
Vindeby havn - Svendborg

Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
HÆ HÆ jeg kommer til at tænke på vores tur til Oslo i 1976 hvor vi sejlede i en Solus 24, på et tidspunkt hvor der bare ikke var vind, fik vi rigget bådshagen på som bovspryd hvor vi satte krydsfokken, under bommen satte vi stormfokken med underliget yderst hvori der var bundet en 5 l. vandunk og en line til kockpittet. Om det hjalp ? men vi hyggede os gevaldigt. Vi havde endnu ikke en spiler.
MiLady
MiLady
Indlæg: 270
Postnr: 4900
MiLady MiLady
lynæs: Du har ganske så ret, båden er rimelig rank så flade sejl er en forudsætning for fart uden rebning. Mht netop lethed eller sværhedsgraden af selve rebningen, udtrykte jeg det måske forkert, påtænkte lazyjack's og tilhørende pose.
Hvorfor mener du - jeg ikke kan bruge cunningham ? Kan ikke rykke selve bommen på masten, da beslaget er fast - i den forgangne sæson med meget udslidt storsejl, brugtes alle kneb incl cunningham for at flade sejlet - men måtte opgive mit forehavende - hulningen af storsejlet ligger midt eller lidt agter for midten. På bidevind var der ingen fartforøgelse med storsejl, kun genuaen der trak.

Håndværker & granoldman: Har set de lazyjacks incl pose, også på en katamaran og er benovet over systemet - påtænker også her at sejlet ikke "slasker" på dækket eller man træder på det..

Iøvrigt de herrer - hvordan passer jeg bedst muligt på et evt nyt storsejl ??

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

grandoldman
grandoldman
Indlæg: 5214
Postnr: 5700
grandoldman grandoldman


Iøvrigt de herrer - hvordan passer jeg bedst muligt på et evt nyt storsejl ??

Hold det tørt når det er pakket sammen. Når det skal gemmes væk for vinter skal det foldes og ikke krølles sammen.. Men undgå for skarpe buk/kanter.
Hvis du er nød til at pakke det i pose eller pack vådt, så få det tørret lige så snart det holder op med at regne.

**//**//**//**//**

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af  "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
Vindeby havn - Svendborg

MiLady
MiLady
Indlæg: 270
Postnr: 4900
MiLady MiLady
grandoldman: Siger du dermed at efter sæsonafslutning - sejlet BURDE rulles sammen ? - Gad vide hvad den bedre halvdel siger til at sove på gulvet

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Tjah jeg har altid rullet mine sejl sammen for vinteren, start ved foden og rul det opefter så du har en lang pølse. Slå sejsinger om (ikke elasticker) pak det ind i et lagen  og læg det op på loftet, hvis du har et sådant.
grandoldman
grandoldman
Indlæg: 5214
Postnr: 5700
grandoldman grandoldman
Det bliver ret langt hvis du ruller det.. har du pladsen er det godt.. Men min sejlmager fortalte mig at man folder det.. hvis det skal stuves væk.

**//**//**//**//**

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af  "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
Vindeby havn - Svendborg

lynæs
lynæs
Indlæg: 5051
Postnr: 5400
lynæs lynæs
sejlet er jo spændt ud mellem 2 punkter, trækker du så i cunn. får du jo en fold, hvilket jo ikke er hensigten. på mine både var der på faldets wire et øje, som blev sat på en krog på masten, ikke brug for spil ( ikke så store sejl ca 20 kvm ) bommen kørte på en skinne og al opstramning af forlig foregik ved at trække bommen ned. Men systemet tillod ikke rebning, så skulle der ha været flere øjer, har set systemet med bare et bøs klemt fat på wiren.
Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
lynæs
lynæs
Indlæg: 5051
Postnr: 5400
lynæs lynæs
Man kunne jo ha´ sat flere kroge til øjet, så rebning var mulig. Der var kun ca 3 kvm fok, men i alt 23 kvm til ca. 200kg båd, så det var ud over stepperne, når det blæste. pissevåd blev man altid for hvis stævnen fik lavet et plask, fik man det lige i hovedet kort efter. Og holdt man ikke luv skrog fri af vandet, stod der et springvand op af sænkekølskisten. Max fart i flg. navigator ca 20 kn.
Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vil du være med? Log ind for at svare.