dyksav contra rundsav

Hejsa LDS folket

jeg vil ud og investere i en ny "rundsav" men overvejer en "dyksav" (evt Festool TS55)
Men (se bort fra mærke) hvad er den store fordel mellem de to typer ??

forstår jeg ret hvis det er noget "skod" at save frihånd med en dyksav ?
men alle vil have dyksav.... dem jeg har snakket med... dog uden begrundelse 

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Hejsa LDS folket jeg vil ud og investere i en ny... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg støtter gerne Jakob Antenne i at Mafell MT 55 cc er et dejligt stykke værktøj, jeg købte min (så vi er 2, Jakob) fordi jeg skulle save laminat-bordplader, som skulle samles, og der er et fint og rent snit uden flosser i laminaten altafgørende.

Den blev valgt fordi til netop den opgave, der blev den anbefalet som den bedste, med Festool som eneste konkurrent.

Jeg er ikke blevet skuffet, den er både nem og lækker at arbejde med, og laver et virkeligt fint resultat. Indstillinger af den er bare supernemt og præcist.

Edit: Ups, det var en gammel tråd, - nå men jeg nu stadig glad for saven   

gammel tråd... men relevant 

jeg endte med en Makita ! Mafellen er fed, men den der er bare for få steder man kan få fat på den


Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

En spaltekniv er ikke bare staffage, det er en ekstra sikring mod tilbagekast. Skal jeg saves i låret, skal det være af en autoriseret kirurg !!

Nogle fabrikater har “baklås” mod tilbagekast, så saven ikke kan bevæges baglæns på styreskinnen.

Iøvrigt er der mange ligheder mellem Bosch og Mafell, de må være i familie ???


Støvsugerslange


 

Jeg er ejer af en Festool TS 75 dyksav; jeg har haft stor gavn af F eks til udskæring til af lysåbning til glas i døre eller til udskæring i gulv til en kælderlem. Den er forsynet med en fjederpåvirket spaltekniv der dykker ned i snittet, men det er absolut ingen sikring mod tilbageslag i starten af en neddykning da der først er plads til at spaltekniven kan dykke ned i snittet efter et par centimeters snit i materialet. Derfor medfølger der altid et stop til montering på føringsskinnen lige bag savens land; MONTER ALTID DETTE STOP! Helt op bag savens land, hvis der skal dykkes ned et stykke inde i et materiale hvis saven ikke er sikret mod tilbageslag på anden måde! Bare en mm bagud i starten af neddykning i sådan et snit gør at klingens tænder griber fat i materialet lige bag det påbegyndte snit og farer bagud op af snittet med et drøn der kan resultere i ulykker, så det er afgjort hensigtsmæssigt at sikre sig ved at montere medfølgende stop på føringsskinnen.
Kunne et arbejde gøres med en overfræser, ville det i min optik være at foretrække frem for dyksaven. Dyksaven har mange fine kvaliter, men skal bruges med omtanke, så man ikke kommer til skade, man skal altid have respekt for håndholdt elektrisk træværktøj, dels er det kraftigt og dels kører det med høje omdrejninger.
“Bagudkastet” ? Kørtes der for langsomt med Festool saven, så den ikke skar sig tilstrækkeligt fri i starten ? 

Støvsugerslange


 

Annonce
En overfræser kan være udmærket til udfræsning til glas i en glat dør da der jo ikke skal tages hensyn til at et fræsejern laver et bredere spor end et savsnit vil gøre, så til udskæring af en lem i eksisterende gulv, må dyksaven foretrækkes, vil jeg mene. Alt efter dørpladens beskaffenhed vil jeg i de fleste tilfælde foretrække dyksaven frem for overfræseren. I en massiv dørplade klarer dyksaven det med et snit hvorimod der skal fræses af flere omgange for at komme igennem, hvis det da ikke drejer sig om en dør med  papcelle indlæg. Det er afgjort en fordel at fræsejernet er langt nok til at nå gennem døren i en arbejdsgang. Har døren en profileret beklædning skal der passes på med et fræsejern da der ellers let opstår oprifter i kanten af profilerne.
Det har ikke noget at gøre med at saven dykkes for langsom ned i materialet som sådan. Faren ved tilbageslag opstår hovedsageligt når savens klinge ved neddykning et stykke inde i emnet har skåret gennem dette og saven så uheldigvis glider lidt tilbage på den glatte føringsskinne, sker der det, at klingens tænder griber fat i materialet lige bag det påbegyndte snit og derved farer bagud op af snittet. Det er sket i flere tilfælde, så det er nok derfor at flere fabrikater - deriblandt også Festool nu indbygger en sikring i saven så den - da forhåbentlig når at stoppe ved den pludselige belastning af saven 
Når jeg skriver; i en arbejdsgang ved brug af overfræser, mener jeg at fræsejernet bør være så langt at der kan fræses igennem pladen fra den ene side. det er frustrerende hvis fræsejernet kun når lidt over halvt igennem så der må fræses fra begge sider.
Ved ikke om det er nødvendigt at påpege, at det ikke nødvendigvis behøver være en dyksav for at bruge føringsskinne
Jeg har bemærket, at Bosch nu endelig har ændret deres design på dyksaven, så de fået fjernet det tåbelige spånudkast der ragede langt ud til siden og umuliggjorde, at man kunne save i et gulv langs en væg, som har været standard for de fleste. Iøvrigt minder Bosch om Mafell og har ligesom denne heller ingen spaltekniv. Det kommer måske i næste revision ?
Hilsen
Pianisten

Støvsugerslange


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis