tagpap - underpap

Hej

Jeg har også et spørgsmål om tagpap til dette kyndige forum:

Næste uge skal vi bygge råhuset til vores sommerhus i Sverige, og vejrudsigten er mildest talt håbløs. Hvordan undgår jeg bedst dampbuler, når underpappen skal lægges? Det kan dårligt undgås, at tagbrædderne (for sådanne bruger man i Sverige, her bruger man ikke krydsfiner) bliver våde og dermed fugtige, for der er lutter regn i vente, siger de svenske meterologer.

Jeg vil fastgøre underpappen mekanisk (krydssømmet i kanterne) og svejse samlingerne fast. Håber, at profferne har et godt råd, for man lægger vel også tagpap i denne våde tid i Danmark?

Planen er at taget skal ligge vinteren over med underpappen, og at jeg først til foråret brænder overpappen på.
 
På forhånd tak for ethvert kvalificeret indlæg.

;-) Søren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu plejer man jo at dække brædder/krydsfineren af når den er lagt, så den holder sig tør.

Også åbner man først et stykke af gangen, mens man brænder/sømmer nyt pap på, og dette gør man jo bare mens det er tørvejr.

Vinteren er mere tør end efteråret, så jo længere vi kommer hen mod frosten, jo større chancen for tørt vejr, mens paparbejdet foregår.

Men mon ikke Claus lige kommer med et par ord her også, dette er jo hans fagområde..
Ja det er rigtigt - man dækker taget af med pressening og brænder kun pap på i tørvejr. Det er af største vigtighed at træet er helt tørt når der brændes under pap på.

Har du først under pap på kan det sagtens lægge til sommer, som du planlægger.
Vil nok overveje det er søm halløj en ekstra gang, da du risikere buler i det færdige resultat, når det bliver varmt til sommer, hvis ikke under pappen hæfter helt fast på træet over alt.
De reviderede faganvisninger anbefaler at svitse/ "punkt-svejse" underpappen til brædderne. vær opmærksom på at rulle banerne ud på fladen og varm dem lidt op hvis temperaturen er under 5 grader inden du fastgør underpappen - og det gælder både hvis du punkter eller sømmer. - meget fornuftigt at vente til foråret med at ligge overpappen.

Thorsholm

Bygningsingeniør - M. Ida

Vi Monterer ikke underpappen på andre måder end mekanisk fastgjor enten med søm ell skiver og skruer.  Du skal selvfælgelig sørge at hold det nogenlunde tørt, så ellers få det sømmet på. Fordelen ved denne måde her at monterer på er at hvis det skulle blive lidt vådt på træet, så tører det ud når du har det stående så længen inden montering af overpappen. Vi kan heller ikke altid undgå det er en smule fugtigt. Så har det ogå den fordel at du undgår dampbuler, samt rynke spor fra konstrutionen som vil stå at gi sig lidt.

Hvid du vælger en underpap som Icopal Base 400p ell en Phønix PF 3000 så får du ingen problemer med at papppen rynker elle folder for dig. Du skal bare brænde den fast i toppen så varmer du den på oversiden, så den strækker sig lidt, søm den herefter fast og brænd den i samlingen. Så får du et super flot tag når overpappen kommer på.

Du kan iøvrigt sagtens montere overpappen lige after, det sker der ikke noget ved, men det kan sagtens ligge med underpap til næste sommer.

Jeg vil ikke anbefale dig at bruge en underpap med SBS bitumen i.


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Takker alle for kyndige og præcise svar. Heldigvis blev vejret ikke så jammerligt som meteorologerne forudsagde. Taget blev lukket forsvarligt med sømmet underpap, og hele råhuset er på plads. Det er en herlig fornemmelse.

Mange hilsener

Søren

Jeg vil ikke anbefale dig at bruge en underpap med SBS bitumen i.

Du kan iøvrigt sagtens montere overpappen lige after, det sker der ikke noget ved, men det kan sagtens ligge med underpap til næste sommer.

Vi ville også prøve hjemme på vores, men da vi ikke helt kunne gennemskue det, så fik vi Carlos tagrenovering ud for at lave et gratis tagtjek or os: http://carlo-tagrenovering.dk/tagpap/

Det gav os faktisk det sidste skub. 

De bedste hilsner

Lasse


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis