Installere ventilations anlæg selv ?

Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort 300 anlæg i vores hus på 143 m2 men hvordan for man lavet en beregning på hvor mange sug og indblæsning der skal være og hvilken rør diameter ? Jeg er klar over man skal have en prof til at indregulere anlægget. Men vil gerne selv stå for hele monteringen. Og et sidste spørgsmål skal huset være helt tæt som helt nye huset for at man kan installere sådan et anlæg ?
89 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg tror faktisk Nilan kan være behjælpelig med dimensioneringen så spørg dem, og husk lyddæmpere til alle rum og ingen flexslanger i systemet.

Der er ikke specielle krav til tætheden for dit anlæg skal have et balanceret luftskifte, hvor et let undertryk vil give lidt træk inde i huset, og et let overtryk vil presse fugtig luft ud i konstruktionerne.
Hej

Jeg er også igang med at at installere sådan et anlæg, bruger 160mm rør, men er stødt på en masse spørgsmål, bl.a. hvor tyk isolering skal man bruge, og findes der en speciel slags til det?

Orla; hvorfor ingen flexslanger? Det er da det nemmeste fra hovedrøret ud til loftstilslutningerne?
Hej Orla tak for dine svar, jeg synes at have læst i andre tråde du har skrevet, at man kun har sug i badeværelset ?

Og ja hvordan isolerer man rørerne, er det glas uld omkring og hvor meget - eller findes der noget specielt som Ruben spørger om ?

Lyddæmperne skal de monteres ude ved indblæsningen, eller inde ved maskinen ?
Hej

Lyddæmpere på rørstykket lige før indblæsning og udsugning.

De fleste prøver at lægge rørene ned i loftsisoleringen og så fylde op med granulat omkring med et lag 150 mm batts hen over.

Ellers er metoden 2 x 50 mm lamelmåtte omkring rørene.

Udsugning foregår i våddrum som er: badeværelse 15 l/sek, køkken 20 l/sek, Toiletrum og bryggers 10 l/sek dette er minimumskrav som kan overtrumfes af luftskiftet på ½ gang i timen.

Indblæsning foregår i opholdsrum så luftvandringen i boligen vil være fra opholdsrum til vådrum.
Annonce
Kan man bruge de gamle taghætter som sidder i taget nu til ind/udblæsning ?

Og er der nogle regler om hvor sug/indblæsning skal sidde i rummet, skal de side mit i rummet, i et hjørne ?
Hej

Dine eksisterende taghætter er sandsynligvis ikke store nok (selv om de ofte anvendes).

Jeg mener at de to hætter skal sidde langt fra hinanden og helst på hver sin side af tagryggen eller ud gennem gavl.

Jeg vil ikke gå ind i placeringen af dine ventiler i rummene da Nilan er meget bedre til dette.

Kan se på tråden at placering af armaturer er ubesvaret. Udsugning giver ALDRIG anledning til træk. Indblæsning bør ikke være direkte over din yndlingslænestol, og ikke nærmere vægge end ca. 0,75 meter. Årsagen er at hvis luften blæses direkte ind i en væg, vil den falde ned og give træk. Ellers er luftmængderne så små at der normalt ikke er trækproblemer. Vælg 160 mm hovedrør, 125 mm afgrening til udsug i køkken og bad, samt indblæsning i større rum over 20 m2. Andre steder100 mm rør-. Dermed kan du overholde retningslinjerne om højst 3 m/s i rørene for at holde tryktabene acceptable.
Mindste lyddæmpning er 160*900 mm på hovedrør, 600 mm lange på afgreninger, så er der ingen problemer. DA selve anlægget ubetinget skal tilsluttes med en fleksibel forbindelse for ikke at overføre vibrationer, kn du ligeså godt supplere med en fleksibel lyddæmper. Jeg har lavet 3 anlæg efter disse retningslinjer, og det fungerer fint. Hvis du oploader en plantegning vil jeg gerne give et bud på rørføring.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det ville være super hvis du gad kigge på det, skal der stå hvor mange m2 hvert rum er ?

Kunne også være rart med indblæsning i soveværelse, da vi døjer rigtig meget med vand på ruden her ?
Ja rumstørrelse, og reelt også loft højde, da rumfanget (INDHOLDET) er det relevante. Selvfølgelig skal soveværelser være med
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 79 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis