Elsparepære som "blinker" når den er slukket...

Vi har opsat en række lamper i vores hus - og har elsparepærer i disse.

De fungerer alle fint - men den i min datters værelse opfører sig lidt spøjst...

Den "blinker" efter den er slukket... ikke så meget, men en 5-7 blink i løbet af 10 minutter bliver det til hver aften...

er der nogen, som har en forklaring på dette fænomen?

Mvh.
Martin

 Nybagt husejer med en masse planer og ideer - som jeg skal have lidt hjælp til at styre i mål :D

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogle sparespæer har det med at prøve at tænde ved en lav spænding (sparepæren tænder letter hvis den er varm i forvejen, kan også ses ved at sparepære er langsomme ved at nå fyld styrke ved tænding, udvendigt en kold vinter dag).

Når der løber en strøm i en ledning bliver der dannet et magnetfelt, dette magnetfelt kan så induksere en spænding i de ledninger som løber langs den strømførende leder, derfor kan der i tændledningen til lampen (ledningen som er afbrudt i kontakten) blive indukseret en svag spænding som kan drille pæren...

det lille sjovhed. er at prøve at stikke prøve ledninger i slukket stikkontakt.!
hvist man har en god multimeter. er der ca 2.5 volt.!
i kontakten.
det er til fældet hjemme hos mig.?

det pudsige. er at stikkontakten er lidt utæt selv om den er slukket.!
(240 V.) installationen.

det mugligeheden er at der er rest spænding i sparpæren.
som den tager lidt tid at "sive ud" af den.!
ja, det er en lille sjov detalje, som man ikke opdager med de normale pærer i lamperne

 Nybagt husejer med en masse planer og ideer - som jeg skal have lidt hjælp til at styre i mål :D

Du kan ikke måle det på den måde. dit meter er høj impedant. hvad viser det af spænding hvis du spreder proberne ?
hvad viser det hvis du blot jokker din ene målepind på en fase uden at din anden probe rører noget ?

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis