Mercury rep.

Da der ikke kom nogen brugbare løsninger på hvordan man afmonterer skrue / gear delen på en Mercury 20, og bådfirmaerne vogter over deres viden som var det kronjuvelerne, måtte jeg selv gøre det på den hårde måde. Jeg kan hermed slå fast at der ikke er noget som helst der holder sammen på motoren,når du har fjernet de fire bolte i bunden. alt skiller ad i stråler. det er dog ikke tilrådeligt at slå for meget på alu delene, grunden til at du ikke kan skille den ad er at drivakslen simpelthen er rustet fast ved krumtappen. du kan hælde olie ned ad akslen fra nu af og til juleaften ! den bliver hvor den er. min metode er :
Vinkelsliber, firkantet hul i benet, svejse et dækjern fast til drivakslen, banke løs med en mukkert, efter 50 slag går den løs og alt kan skilles ad. det koster måske et brugt ben eller en der kan alu svejse, men når båd værkstederne ikke vil give gode råd, og du ikke har 700 kr. i timebetaling, kan dette være en løsning. Alternativet er en ny motor til 20.000 kr.
så man kan jo vælge hvad man vil.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hertil er kun et svar, brug ikke vold - brug en større hammer ! 
Hvis din aksel er rustet fast i krumtapen, ja så er der ikke store chancer for at noget af det kan bruges igen efter adskillelse. Du har den mulighed at adskille gearet og fjerne møtriken, som sidder i enden af akslen. Derefter kan gearhuset måske slås underud, men noten i vandpumpen skal lave hul til sig selv i vandpumpedækslet, så der er nogen modstand. Lykkes det, har du nu trækakslen fri og kan spænde noget fast til at slå på. Men ud fra de givne oplysninger, skal du nok betragte det som en slags tidsfordriv, da det som regel er strålerne i krumtapenden der er værst medtaget. Det betaler sig at afmontere benet på sin påhængsmotor med et eller andet interval, og få tingene renset af og smurt, så det kan skilles ad når det er nødvendigt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jeg læste i et gammelt nr. af 'Bådnyt', at man kan sætte strøm til at løsne rusten: en pol på akslen og en på svinghjulet. strømkilden skal nok ikke være for kraftig - husker ikke lige hvad de brugte (måske kan en 'booster' gøre det?)
jeg har ikke selv prøvet, refererer bare hvad jeg har læst...
I mit tidligere liv brugte vi at varme rustne emner op med gas og ilt, det lykkedes i 99% af tilfældende at adskille dem. I dette tilfælde kunne man ikke komme ind hvor de rustne emner er, så da strøm giver varme er tanken da nærliggende, jeg har ikke hørt om metoden før, men den lyder interesant, det vil jer undersøge nærmere. Det ville jo være en stor hjælp for mange LDS,er , hvis det kan lade sig gøre. Man skal nok frakoble de elektroniske dele for ikke at skade noget, men da jeg er faldet over en motor der er defekt i selve maskineriet .og elektronik, kan jeg med sindsro tage strøm på den.
Ok, det forsøger jeg, tak.
jeg ser et problem med at få den nederste stelforb. sat på akslen uden at gå gennem tandhjulene

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
nu husker jeg det: det var netop et svejseværk de brugte i artiklen....
spændt på at høre om det virker, skade kan det jo ikke når der ikke er elektrionik der skal tages hensyn til..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis