Port/dør

Jeg er i gang med at renovere vores udhus, hvor der i forvejen er en gammel port fra 1917.
Den gamle port er smuk, men desværre meget utæt og der trækker frygteligt.

Vi har tænkt at bevare den oprindelig port og lave en inderdør/port.

Inderdør: Hvilken træsort bør jeg vælge til inderdør. Det skal helst være lidt isolerende.
Havde tænkt at jeg selv kunne lave en port ved at sætte træet sammen med feer og not.

Gammel port: Der er sprækker i den gamle port, da træet har givet sig efter mange år, og derfor kan man kigge igennem porten. Hvordan skal jeg tække hullerne? Med lim og savsmuld? Silicone? Andre forslag?


mvh,

Tommy

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tommyhermann.

Den inder port/dør du skriver om skal denne males, er gulvbrædder et udmærket valg, du kan lave en så-kaldt revle port, den gl. er sikkert en sådan med en skrå-stiver på indersiden, hvor revlen peger dirogonalt ned mod hængslet, mellem to vandrette stivere, det er en god og meget anvendt måde at lave en port på før-hen og er det vel stadig-væk.
Dette bevirker at porten ikke så nemt kommer til at hænge.
Med hensyn til isolering kunne du måske bruge mineral-uld, og en krydsfiner-plade til at holde på isoleringen.
Den skal så vel lukke indad, du skriver ikke noget om hvor stor den er.
Hvordan du tætner din gl. port på afhænger af hvor store sprækkerne er, men lim og savsmuld/silicone er efter min mening ikke den rette måde at gøre den tæt på, så lidt flere oplysninger om størelsen på den gl. port og utætheder vil gøre det nemmere at komme med nogle brug-bare tip til hvordan du kan gøre, måske et par fotos ville jo også hjælpe lidt på det.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det er et godt råd Maskinsnedkeren kommer med - med hensyn til døren.

Med hensyn til porten kunne det være at du kan bruge tjærekit til at tætne med - det er det samme man bruger til træbåde for at holde dem tæt. Du kan evt. starte med at fylde sprækerne med tjæret værk, det er samme materiale man bruger mellem vinduer og mur. Men det afhænger helt af hvor store dine spræker er.

Skal du male porten vil jeg anbefale dig at bruge linoliemaling - så får du en rigtig flot port som du får glæde af i rigtig mange år.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også