opvaskemaskine

Hej.
JEg har et problem. VI har købt en lidt ældre opvaskemaskine som vi skal have sat til og mit problem er så at jeg ikke ved hvordan med hensyn til strømmen og sådan. Der står bagpå den:   220-230/380-400 volt. Og der er fire ledninger indeni kablet. En blå en brun en sort og den grøn/gule jord ledning. Når det står sådan vil det så betyde at den kan køre både på 220-230 og på 380-400 volt ??? og hvis ja hvordan skal den så sættes til. Skal den sorte ledning helt fjernes eller bare ikke tilkobles nogle steder? håber i kan hjælpe mig hurtigt.

Venlig hilsen klaus.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kræver en aut. elinstallatør at tilsluttet en opvasker til den faste installation, når det ikke kan gøres med en stikprop...

Der må være en mærkeplade/diagram som fortæller lidt omkring de interne forbindelse i opvaskeren - tag et billede af denne og lig her ind.

Der kan være lidt forskelv på hvordan de forskellige maskiner er opbygget, nogle har to varme legmer, et til 230V og et til 400V - Det fortæller diagrammet lidt omkring...

Farverne på ledningen på opvaskeren kan du ikke bruge til noget - da vi ikke ved hvem som tidligere har haft fingere i maskinen, og det kan være at der er blive brugt nogle unormale farve kobinationer internt i maskinen. - Så et billede af hvordan kablet er tilsluttet internt i maskinen vil også være på sin plads.

Til sidst skal du have et måle indstument, og viden omkring brugen af denne, sålede du kan kontrolere spændingen i din installation inden maskinen tilsluttes.

Hej Daniel.

Jeg har lagt billeder ind af den "vejledning" der er bagpå opvaskemaskinen nu og også af selve ledningerne som de sidder nu. De ligger i galleri under wackerguy da jeg ikke vidste hvordan jeg ellers skulle ligge dem herind. Vi havde besøg af elektriker tidligere idag som sagde vi bare selv kunne sætte den til i den boks han havde sat op idag men det var så før jeg opdagede at der var fire og ikke tre ledninger. Kan du kigge på billederne og se om jeg kan gøre noget selv i aften eller om jeg er nødt til at vente helt til mandag og ringe efter elektriker. ??

 

venlig hilsen klaus.

Du kan gøre hvad du vil... men eftersom du spørger som du gør, vil jeg anbefale at vente til mandag...


Fra billede kan du se, at

Komfur kabel:
Blå = Nul
Brun = L1
Sort = L2
gul/grøn = Jord...

.....
Mellem N og L1 er der 230V
Mellem N og L2 er der ligeledes 230V
Mellem L1 og L2 er der 400V

Så hvis der er fremført 3*230/400 til opvaskeren er det lige til at få tilsluttet




 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis