Vægge og loft i vådrum

Hej, Jeg skal igang med badeværelset og i den forbindelse har jeg læst mange indlæg om hvad man bør og hvad man skal holde sig fra. Dog er der nogle ting der endnu står mig uklart.
Badeværelset er 7 m2 og har murstensmur med løs puds. Yderligere er der puds på loft hvorover der ligger brædder og papiruld som isolering. Tanken er at hele vådzonen skal laves med fliser på vådrumssikringen - i mit tilfælde er det kun brusekabine samt gulv, idet vi ikke har bruseamatur ved håndvask. Resten af rummet som er fugtzone skal der være filt med maling. Gulvet er med varme. Nu kommer mit spørgsmål:

Væg:
1) Hvis jeg lægger nyt puds på vægene og spartler dem med vådrumsspartel og maler filten med vådrumsgodkendt maling er det så tilstrækkelig beskyttelse?
2) To af væggene er ydremure som er kolde (dårligt isoleret). Bør jeg sætte isoleringsplader op her, eller er det spild af tid? Dvs. direkte på mursten efter jeg har taget puds af!

Loft:
1) Hvis jeg vil holde samme lofthøje (235cm), skal jeg så bruge en dampspærre for at undgå kondensering i isoleringen - evt lagt under en gipsplade der skrues direkte i loftet? (der er ingen dampspærre på loft).
2) Hvis jeg sænker loftet - hvordan undgår jeg at der kommer fugt til loftet ovenover - er det nok at behandle loftet som fugtzone?
3) Skal der være 2 lag gips i loftet? og evt. hvorfor?
4) Skal gips i loftet være vådrumsgips?

På forhånd tak.. / Michael
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Væg:

1. Jep, så er pudsning + spartel okay.
2. Skal den efterisoleres så kan det gøres på mange måder, bla. som gipsvæg som opbygges med stålskinner og isolering samt 2 lag vådrumsgips på væggen, eller fasteplader hårde isoleringplader samt puds.

Loft:
1. hvis der er et uopvarmet rum ovenpå, så klart ja.
2. hvis loftet sænkes, så skal du sikre dig at der ikke trænger fugt op mellem de 2 lofter, gerne via en damspærre, så længe du er sikker på der ikke er nogen længere oppe.
3. nej, ikke nødvendigvis, men med 2 lag gips er man helt sikret med tværsamlinger der evt. revner senere hen, hvis man limer de 2 lag gips sammen, i endestødene.
4.Nej, helt alm. gipsplader

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også