Skal det være Rundsav eller dyksav (skablåger) ?

Jeg skal have skåret nogle gamle skabslåger til. Samt nogle andre træopgave som skal skæres.
Hvad skal man så vælge Rundsav / dyksav?
Kunne godt tænke mig en med føringsskinne. Men har hørt andre som bare ligger en tynd metalplade op så styr istedet.

Mvh

Michal

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eller måske en Bordrundsav hvis man har plads?

Mvh

Michal

Man kan jo groft sige at en føringsskinne fastholder saven, en liste at køre op ad ad, styrer kun ved pres mod den, og er altså lidt mere usikker, men med lidt opmærksomhed på hvad man laver,kan det, som regel bruges. Vigtigst er saven og især klingen, hvor de billige, har lidt svært ned at save ordentligt. En mellempris sav og en tilkøbt god klinge, så går det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
til din opgave vil jeg mene at det er et fedt. jeg har en mafell dyksav med førings skinne, vinkelanslag og små skruetvinger så man kan gøre det fast. den saver rigtigt pænt. lige så pænt som en bord rundsav efter min overbevisning. men ikke så hurtigt. men meget nem at styre.

jeg tror at alle rundsave hvor man kan få en ordentlig klinge på og førings skinne til vil løse din opgave til UG.

en 162mm klinge med 48 tænder giver jeg 349kr for og det er en orginal mafell. den er så 1,8mm tyk mod standart 2,6mm. det gør også at hvis saven er god at snittet bliver pænere.

Jacob
Hvad er den store forskel på dyk og rundsav?
Og har den ene fordele frem for den anden?

Så http://www.bauhaus.dk/ har en universal førings skinne ( 1180mm) til 568,- mener jeg.
Hvis man tager den og en rundsave måske (Dewalt D23620 til 796,- ved stark) hvor man kan få en ordentlig klinge. Så skulle man være dække godt ind?

Mvh

Michal

en dyk sav der kan man dykke saven ned i en plade hvis man skal skære et hul. en dyksav er også oftest langt hurtigere og meget mere nøjagtig at ændre skæredybde på.

Jacob
Annonce
jeg har selv det jeg mener er kongen inden for dyksave, Festools modeller.... Jeg kan efter at have fået dyksaven og skinnerne fra festool inden for dørene, kun sige at jeg aldrig har været så tilpas med selv at skæreplader ud til alle opgaver.. snittet er perfekt og snore lige hvis man gør opmærkningen korrekt samt sørger for skarpe klinger

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

til lidt låger og småting vil jeg klart anbefale en dyksav og en styrreskinne..

festools det er nok hvad jeg vil kalde maskinernes B&O. fine bokse pæne maskiner men mht til ydeevne får du væsentlig bedre maskiner for de samme penge...
 
det der med klingetykkelse og nemmere at indstille skæredybde der vil jeg lige tilføje at.. den tynde klinge er god til nogle opgaver ja.. men den tynde klinge gør osse at den lettere brænder hvis den kommer på arbejde,der er jo en grund til at man ikke bruger tynde klinger når man flægger tømmer,, og instilling af skæredybde handler kun om hvor godt du kender din maskine..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

jeg vil bestemt ikke sammenligne festool med B&O da festool kan bruges til noget fornuftigt... og nu er det ikke fordi jeg er blevet fornærmet, men festool er snedker værktøj og ikke tømrer grej til byggepladasen.. For smider man festool på en byggeplads holder sq nok ikke ugen ud sådan umiddelbart, men til præcist arbejde er det topper.. Min personlige erfaring er at det er meget præcist, men går jeg i haven og hamre og banker er det mit Dewalt batterisæt der bliver brugt til det grove og festool'en bliver i garagen... Det skal siges jeg har noget der ligner 11 produkter + tilbehør fra festool og er ovenud lykkelig for det.. Også selvom der fåes mere POWER for pengene i Dewalt og lign, så er det ikke helt at sammenligne

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

 så er vi jo enige et godt stykke hen ad vejen aligevel

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis