lexan

jeg skal snart til at lav et vindspejl på min styrepult. det skal laves af en 5mm lexanplade jeg har stående. jeg har ikke selv erfaring med lexan, men mener at have hørt, at det kan bukkes vinkelret i en pladebukker uden problemer eller forbehandling. er der nogen herinde der har erfaringer hermed?

hilsen søren
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af sm på 28 sep 2009 22:41
jeg skal snart til at lav et vindspejl på min styrepult. det skal laves af en 5mm lexanplade jeg har stående. jeg har ikke selv erfaring med lexan, men mener at have hørt, at det kan bukkes vinkelret i en pladebukker uden problemer eller forbehandling. er der nogen herinde der har erfaringer hermed?

hilsen søren
Hvor har du dog hørt det henne ? For det er da den største løgn jeg længe har hørt. Lexan er ligesom acrylplade og Plexiglas utroligt skørt ved for voldsomme buk og stød på kanter. Den skal opvarmes i en ovn til ca. 70 +  så bliver den til gengæld som en gelé plade du kan bukke omkring en skabelon og så skal den nedkøles langsomt medens den holdes fast i skabelonen.

V.h.  Håndværkeren

lexan (polycarbonat) har overhoved ikke nogle af de "dårlige" egenskaber
det er utroligt smidigt og med stor brudstyrke bla derfor anvendes det i svejseskærme , sikkerhedsbriller osv

jer er ikke sikker på det går i en svingbukker der er en tendens til at de rykker for meget i pladen , ikke at den går i stykker men der bliver måske et spor man kan se

i en kant presse går det nemt, bare husk en tilpas stor radius ,brug folie eller tape for at beskytte mod risser

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jacob har helt ret. Du kan både klippe det med hydraulisk pladesaks og bukke det med hydraulisk pladebukker. Du skal være opmærksom på at du ikke får sådan et fint buet buk, som hvis du varmede det op og bukkede over en varmetråd. Det er mere et kantet buk, da du strækker materialet i undermatricen og komprimerer med overmatricen.
tak for de kompetente svar. jeg har forestillet mig at bukke 7-10 cm i ret vinkel ihver side, for at få vindskærmen til at nå rundt om hjørnerne på styrepulten. det vil altså kunne lade sig gøre i en hydraulisk kantbukker? det er jo dyre sager, så hellere safe end sorry..
lexan er som anført let at bukke, men det er ikke ret ridsefast, så man skal passe på, når det skal pudses. Ellers bli'r det hurtigt svært at kikke igennem.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
De første skudsikker ruder man solgte til biler og butikker viste sig at være værdiløse i frostvejr. Køler du lexan ned bliver det sprødt som glas.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg fatter ikke en brik, jeg har lært at der skal bruges varme ved bukning af både plexiglas acryl og Lexan for at få det pæneste og mest holdbare resultat !
Hvis der er tale om polycarbonat er det INTET problem at bukke/vinkle/bore/skrue eller andet i pladen, bare gi den gas, der er en grund til polycarbonat koster kassen...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
tak for det - jeg kan kun ærgre mig over, at jeg ikke har fundet frem til dette fantastiske forum noget før.. en og anden brøler undervejs ville vist være undgået... jeg prøver at finde en kantbukker. skal den nødvendigvis være hydraulisk?
sm
nej

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også