Støbning af beton på et i forvejenliggende terrazzo-gulv

Jeg skal i gang at lave badeværelse, og har i den forbindelse har min VVS-mand flyttet et par afløb mm. I forvejen ligger der terrazzo-gulv, og mit spøgsmål går på, om jeg bare kan støbe et nyt betonlag (ca. 15 - 25 mm.) ovenpå det gamle terrazzo - jeg er lidt i tvivl om, hvor vidt, det nye beton vil binde sig til den glatte overflade. Jeg har søgt længe på nettet, men synes ikke rigtig, at jeg har fundet nogen brugbare svar - håber I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Christian Jensen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan også vælge at hakke den gamle terazzo af først. Den er sjældent tykkere end 1-2 cm

/bjørn

Tænker lidt på at slibe, eller "afraspe", men jeg ved ikke helt hvordan det skal foregå.

Men tak for svarene indtil videre.

/Christian

Hej Christian

Metoden kommer nok an på hhv antal kvm og ikke mindst hvilke maskiner du evt allerede har. Terrazzo er jo et lag beton med typisk marmorgranulat som efter udstøbning er blevet slebet op til den velkendte bløde og praktiske overflade.

Denne overflade kan sikkert godt bruges som underlag for et nyt slidlag men den klassiske vedligehold med sæbespåner (for at lukke porerne) gør at gulvet først enten skal meget grundigt renses/ fedtes af med noget kemi eller skal have overfladen gjort grov igen ved mekanisk bearbejdelse.

Har du kun fx en rystepudser kan du jo vælge at rense gulvet godt af med en kraftig opløsning gulvrens og så bryde den blanke overflade med rystepudseren og det grovest sandpapir du kan få til at sidde fast på den. Husk en rigtig god støvmaske!

Har du en vinkelsliber kan du jo sætte en slibeskive på denne.

Du kan også købe en billig (249 kr) borehammer i Harald Nyborg og så banke terrazzoen af med den. Det er faktisk en forbavsende god maskine som jeg selv lige har brugt til at fuldøre en lignende badrenovering med da min hundedyre Hitachi opgav ævred. Der følger mejsler med til prisen så det skal du ikke tænke på. Husk en rigtig god støvmaske og ikke mindst høreværn!

/bjørn

Alternativet, som er klart det nemmeste, er at afsyre gulvet. Jeg har selv gjort dette med fint resultat. Du tager bare noget eddike- eller citronsyre og hælder over terrazzoen, og overfladen bliver dejligt ru... Syren opløser alle marmorstykkerne i terazzoen, og skaber derved den ru overflade, perfekt til at støbe på!
Tusind tak for alle mulighederne. Olsen2770 - har du en nærmere beskrivelse af hvordan du har gjort, altså med hensyn til blandingforhold, tid og evt. slutrensning mv.?

/Christian
Altså, jeg har været igennem begge løsninger. Både at banke den gamle terrazzo af, og afsyre den eksisterende. Til den sidste løsning købte jeg simpelthen en dunk eddikesyre i supermarkedet, hældte det over gulvet ufortyndet, og fordelte med en gammel kost. Jeg lod syren sidde til overfladen var tør, det går rimeligt hurtigt.

Håber du kan bruge svaret
Hej

Du har jo også den mulighed, at blot reparere efter flytningen af gulvafløbene med beton, derfefter vådrumssikrer du og lægge klinker direkte på terrazzogulvet, som selvfølgelig skal have en affedtning og nok en afslibning med en betonsliber.

Dette duer selvfølgelig ikke, hvis gulvafløbene allerede er placeret efter en anden højde.
Et betonlag på 15mm er for tyndt. Man siger min. 25mm men normal grus og cement, ellers skal du over i nogen af de lidt dyrere produkter

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis