Filt på pudset væg

Hej
jeg har et hus fra 1947, hvor jeg overvejer at rive noget mønstertapet ned som jeg satte op for 1½ år siden.

jeg vil i stedet sætte filt op og male det en farve. Men kan man sætte filt direkte på en pudset væg?
Kan huske den var lidt "grov".

men skal jo helst ikke kunne se ujævnheder unden filten.

hvad kan anbefales at gøre?

Hej jeg har et hus fra 1947, hvor jeg overvejer at... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Mandyhan på 28 sep 2009 10:56
ok!
Hvad md filt ovenpå tapeten?
Det spørgsmål har vi jo besvaret, hvorfor spørger du så igen

Tag tapeten ned! Mere simpelt kan det ikke siges. Lej en koger/damper i dit lokale byggemarked. Gerne en 380V hvis du har stik til det,- gør det noget bedre end en 180V og gå igang.
At spartle uden på tapeten, ja det kan lykkedes, men chancen er ikke så stor for det. Mange gange vil der ske det, at tapeten slipper når spartelmassen kommer ovenpå og der vil så opstå buler med luft under. I enkelte tilfælde kan man være heldige de lægger sig igen når det tørre, men i mange tilfælde vil de vedblive og være der. Så kan man skære dem op og forsøge igen med spartel på det sted, men resultatet er i de fleste tilfælde at så vil en ny bule bare opstå, da du så første for alvor har åbnet for Pandoras æske,- og tro mig det er ikke særlig sjovt!
At sætte filt uden på tapet? NEJ. For det første kan det risikere også at boble som med spartelmassen. Og for det andet, er det værd at bruge store pengebeløb, tid og kræfter på noget der stensikkert bliver et skodresultat????
Og nej, du skal IKKE bruge en gummispartel til at spartle med som en af de andre skriver,- det er ikke meningen med den. Du vil jo ikke få jævnet væggen ordentligt ud og så kan det sådan set være ligegyldigt. Gummispartlen er til at kører filten på med!
Husk, du skal kun lave det en gang, men se på det millioner af gange.

Mvh

PS hvis du kender en maler, så kan du evt hører om vedkommende vil hjælpe dig lidt Evt selv få pillet tapet af, også få ham til at spartle. Spartlingen er det sværeste og mest afgørende Og han er langt hurtigere og laver nok også lidt pænere resultat Vil mene det er det værd hvis du har muligheden

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen
Når jeg tænker spartle væggen, så kommer der ikke særlgit meget på, men kun udfylder små huller og revner. Det er ikke meningen man skal komme et tykt lag på vel, altså holde spartlen "ud fra væggen" og trække så der derved kommer et tykt lag på.

?
Nej naturligvis skal den kun udfylde revner huller o.a. Men du skal gøre det af to gange, først spartler du hele væggen, så skal det tørre nogle timer. Slib så væggen de steder du har spartlet, børst slibestøv af og spartel en gang til hvis der stadig er hulninger /revner der ikke er helt plane med resten af væggen. Lad det tørre og slib så igen. Børst støvet af og giv hele væggen en gang murbinder hvorefter du kan smørre lim på og klaske filten op.
fin guide jacko har lavet dér. Kan dog bare ikke se meningen med at spartle to gange.
vil nok bruge en metalspartel...dem har jeg efterhånden rutine med;-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Store huller, revner samt alle større fordybninger skal ha gips, resten af væggen fuldspartles med sandspartle., efter dette smider du forankringsgrunder på og så kan du opsætte din filt... sørg for at få en forgrundet filt, så spare du en gang maling, den koster lidt mere, men det er klart det værd...

Drop dampkoger, en simple ting som ganske alm vand med lidt eddike i er ganske fint, det skal bare sidde 5 min længere, jo varmere jo bedere.

Håndværkeren : Kan man finde udaf at spartle påføres ting kun een gang (dog ikke nye gipslofter, disse revner skal ha min 2 gange)

PS: jeg er maler

Mvh Morten
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Morten.
Jeg ved godt at du er maler, jeg er bare selv temlig krakilsk med mit håndværk derfor spartler jeg to gange. Godt nok er bare ikke godt nok til mig
jeg har også fuldspartlet en del pudsede vægge, og det er blevet super godt, hvis væggen er lige i forvejen er det ret let at få pænt.

jeg vil mene det er rigeligt at fuldspartle 1 gang, og så kan man gå det efter når man har slebet det, og lige spartle de enkelte steder det måtte være nødvendigt en gang til (hvis man er maler og har det som levevej er det sikkert undvendigt, men for os andre dødelige ).

hvis der er huller eller andet så reparere det inden spartlingen, med noget polyfiller eller lign.

og brug endeligt en letspartel frem for en sandspartel, den er meget nemmere at slibe.
Mandyhan: Man kan godt nøjes med at fuldspartle engang. Jeg anbefaler bare altid to gange,- da chancen for det bliver pænere er større.

Ang gipslofter, man kan være heldig at få det til at se pænt ud på kun 2 gange. Men generelt, dem jeg ser lave samlinger af kun 2 gange, hvis man sætter lys på når loftet så er færdig vil man kunne se samlingen ret tydeligt. Men okay, jeg er også ret peniben hvad angår lofter og filt arbejde, i forhold til mange andre malere.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jacko, det er vel en smagssag, jeg har for mindre end 7 uger siden lavet en 55m2 lejlighed, der smed jeg over 230m filt op, alle vægge blev lavet med sandspartle, (som er det nemmeste at slibe i) og lofterne fik 2 gange gips. der var intet at se bagefter? men mon ikke det handler om at udføre sit arbejde godt nok...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også