Filt på pudset væg

Hej
jeg har et hus fra 1947, hvor jeg overvejer at rive noget mønstertapet ned som jeg satte op for 1½ år siden.

jeg vil i stedet sætte filt op og male det en farve. Men kan man sætte filt direkte på en pudset væg?
Kan huske den var lidt "grov".

men skal jo helst ikke kunne se ujævnheder unden filten.

hvad kan anbefales at gøre?

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja selvfølgelig kan du lime filt på dine vægge, jeg vil foreslå dig at leje en vægslibemaskine og så skal du fuldspartle væggen så den bliver flot og lige. Derefter skal den have et lag murbinder, og så skulle det ellers bare være at smørre lim og klaske noget filt på.
Men tænk dig lige lidt om inden du går igang, for når først det er sat på, er det meget svært at fjerne igen.

V.h.  Håndværkeren
Hej
tak for dit svar!
havde også på fornemmelsen at den skulle fuldspartles. Du mener en girafsliber ikke?

jo men til gengæld er der ingen grund til at skulle fjerne filten. Den er tynd og man kan male over flere gange og sætte nyt tapet ovenpå osv.

Rasmus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Min erfarring siger, at det er svært at fjerne filt monteret på gips, mens en gl. fuldpudset og fuldspartlet væg er relativ nem at få fri for filt.

 

er er noget specielt spartelmasse man skal bruge?
kornstørrelse til slibning?
Skrevet af Mandyhan på 21 sep 2009 11:17
er er noget specielt spartelmasse man skal bruge?
kornstørrelse til slibning?

Når der aligevel skal filt på, kan du nemt klare dig med den "grove" fra Onkel Harald.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ok!
men filt stiller virkelig store krav til overfladen!!
Ja, filt stiller store krav til at overfladen er jævn og glat, eller ses alt igennem filten når det står færdigmalet.

Det hele skal spartles over et par gange, også slibes plant med en slibegiraf, husk også at leje en støvsuger ellers sviner det, og din egen holder sikkert ikke til det, så får du helt klart det bedste resultat.

Sjask væggene over med en gang forankringsgrunder, og du er klar til opsætningen af filt.
Gør som følger:

Slib lige den pudsede væg løst over, så mindre sandkorn osv er væg, gør det lidt lettere. Evt giv den noget microgrunder blandet halvt med vand først. Gør, at risikoen er mindre for at du får kørt for mange småsten osv med rundt fra pudset.

- Køb en god sandspartel og fuldspartle ad to gange. Evt brug en grov først og en medium 2 gang. Første gang, skal du ikke tage dig så meget af det ikke ser helt jævnt ud, det er det du skal bruge anden gang på.
- Slib det, indtil du ikke kan se nogle ujævnheder. Når det er gjort, så tag en spotlampe (hvis du ejer sådan en) og lys på væggen fra forskellige vinkler og du vil sikkert få øje på nogle flere ujævnheder. Ujævnheder du ikke kan slibe væk, plet spartler du bare engang og sliber når tør.
- Giv det hele microgrunder blandet ca halvt med vand og lad det hærde ½-1 døgn.
-Så kan du gå igang med klæber og filt husk at putte rigeligt klæber på og få det jævnet ordentligt ud filten enten med en gummi eller plasticspartel. Hellere en gang for meget end engang for lidt. Træls at opdage når man maler, at det ikke hænger ordentligt fast fordi man har sparet på limen.
- Skulle der dukke ujævnheder op på filten senere, er det lidt at spartle ud og slibe pænt. Det vil ikke kunne ses når det bliver malet.
Når det er tørt kan du så gå igang med malingen

Filt, er der ingen grund til at fjerne når det først sidder der. Du kan sætte alt ovenpå det og det er let at reparere på.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
jeg har et hus fra 1947, hvor jeg overvejer at rive noget mønstertapet ned som jeg satte op for 1½ år siden.


Jeg troede spørger havde mønstertapet og ikke filt på væggene...
Husk at du skal bruge en bredspartel, mener det er mellem 25 og 35 cm. Du kan bruge "spidse" af spartlen til at måle om det spartlede er lige ved sætte den op på væggen.
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også