Lynhurtig bærbar takket være Ubuntu (Windows er yt)

Jeg har en lille bærbar Toshiba (satelite L-30 101) Da jeg købte den, sagde de at kun Windows Vista havde relevante drivere til denne maskine. Jeg måtte tvinge sælger til at sætte mere RAM i billigt fordi maskinen ikke kunne multitaske (Det kan jeg heller ikke)

Den maskine er laaaaaangsom med Windows. Opstart tager evigheder.

Nu har jeg smidt Windows ud og installeret Ubuntu som er gratis. Maskinen kører som en drøm, jeg vil tro det er over dobbelt så hurtig. De ting jeg bruger kan ubuntu uden problemer:

1. Høre Radio se TV.
2. Redigere video/foto
3. Gå på internettet
4. Skrive tekster og lave regnskaber
5. Importere  word, powerpoi9nt og excell filer

Der var startvanskeligheder, men det er der også altid med Windows. På nettet står at læse at den PC ikke kan køre andet end Vista. Det passer ikke.

Printer og scanner : Plug and Play
Foto og video kamera: Plug and play
Virus: Sker meget sjældent i Ubuntu
Support: ubuntu Danmark flinke folk.
Pris: Gratis.

Jeg tror at fattigrøve med fordel kan købe udrangerede bærbare og smide Ubuntu ombord i stedet for Windows. Alternativt anvende dualboot.

Linux Ubuntu er helt genialt og har medfølgende office pakke gratis. Det virker kun hvis man installerer korrekt og opdaterer (ligesom Windows) 

Bornholm er et dejligt sted.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil til dels give dig ret: Ubuntu er et dejligt frit styresystem, som bliver udviklet på hele tiden og udgivet to gange årligt. Det er en god tanke. Der er dog langt til at droppe Windows 100% fra min side. Disse faktorer afgør, at jeg ikke kan skifte endnu:
  • Flere at de bedste programmer til fotobehandling findes kun til Windows.
  • Jeg synes, at OpenOffice mangler en del opgradering, hvis det skal matche Office 2007.
  • Min kone vil ikke overgive sig (og jeg har ikke penge til en ekstra maskine til hende).
Jeg venter spændt på Windows 7, for iflg. rygterne vil den blæse Linux ud af markedet. Rygtet kan dog være godt overdrevet - det vil kun tiden vise. Men jeg er spændt på om det bliver lige så gennemført som Office 2007.

Til trods for min afhængighed til Windows, vil jeg ønske, at flere virksomheder/offentlige forvaltninger ville overgå til Linux, i stedet for at være bange og vælge det "sikre". Det minder mig om de it-folk, som sværger til IBM-maskiner, for det er bedre at vælge det sikre mærke end at prøve noge nyere, billigere og hurtige.

Men det er blot min mening!

Mvh.
Kim

Windows 7 opfylder alle mine forventinger til et operativ system. Jeg har kørt med RC udgaven i et lille halvt år, og er virkelig overrasket over så godt det har kørt.

Men hvis du vil køre Windows programmer på din Linux ubuntu er det ikke længere noget problem. jeg har ikke selv erfaringer med det, men med Wine er det nu muligt.

http://www.winehq.org/
Skrevet af Mathiasen på 21 sep 2009 20:48
Men hvis du vil køre Windows programmer på din Linux ubuntu er det ikke længere noget problem. jeg har ikke selv erfaringer med det, men med Wine er det nu muligt.

Jeg har tidligere haft Ubuntu installeret, men Wine er en lidt nørdet og omstændig måde at få mange Windows-programmer til at køre, og mine Nikon-programmer kører ikke ret godt. Idet jeg er afhængig af dem, gik jeg tilbage til Windows.

Mvh.
Kim

ok, men hvis du nu falder over en gammel udslidt bærbar så kan den få nyt liv med Ubuntu..

Bornholm er et dejligt sted.
Ja det er som om at Windows Vista bruger mange dyre maskinressourcer, så derfor smider vi gamle PCer ud, med Linus og Ubuntu kan gamle maskiner bruges til skoler, fattigrøve og PC #2. Det kræver lidt at man sætter sig ind i tingene, men det gør alting vel. Windows er for mig at se ikke brugervenligt omvendt er Ubuntu ikke "nørdet " eller for de vildt tekniske. Der er god gratis suppport på net.

Bornholm er et dejligt sted.
hvad med en styrsofware.! fra olpc.
Det ved jeg ikke hvad er, Ubuntu er gratis styresystem med tilhørende gratis programmer

Bornholm er et dejligt sted.
Skrevet af hans2.hansen på 24 sep 2009 08:15
hvad med en styrsofware.! fra olpc.


Nu er en OLPC-maskine jo ikke helt gratis, og om man kan erhverve sig en, ved jeg ikke. Der var en kampagne i 2007 (til ~2800 kr.) og jeg har ikke hørt om den siden. Og de bruger jo ikke ligefrem aflagte maskiner til formålet. Maskinen bruger desuden Fedora, som er Linux.

Mvh.
Kim

Det glæder mig at Windows fordyrende monopol er ved at blive brudt. Jeg kan kun anbefale at afprøve Ubuntu, hvis du syns din PC er blevet for langsom

Bornholm er et dejligt sted.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis