Bagning

Jeg er blevet helt vild med at bage morgenbrød.
Jeg vil gerne have sprøde, lækre stykker til min morgenkaffe, og det har jeg nu i flere måneder forsøgt mig med.
Jeg har egentlig været "ret" heldig med mine forsøg, men - for der er et men - jeg vil gerne have mine brød til at hæve noget mere. De er lidt for kompakte.
Jeg starter med lidt vand og mel og gær aftenen før. Næste formiddag tilføres resten af mel og gær og vand, og det hele æltes godt. Jeg har ændret lidt på procedurerne, men det er næsten umuligt for mig at få den dannede Co2, som skulle bevirke at dejen hæver, til at blive inde i dejen. 
Dejen bliver ikke rigtigt fint homogen. Den hænger ikke rigtigt sammen, og hæver ikke så meget, som jeg kunne ønske.  Jeg misunder de fabrikanter, som får deres brød - f.eks små flutes eller pølsebrød til at blive så lette og fintkammerede.
Jeg har forsøgt flere slags mel - billige og dyrere, som skulle indeholde en masse gluten - men det ændrer ikke noget. Jeg ved et sted, hvor man kan købe amerikansk mel i store sække, men jeg er bange for, at det meste af det bliver ædt af mider, inden at jeg får det brugt.
Hvad er det, jeg gør forkert???
Mvh
Preben


PBB

Jeg er blevet helt vild med at bage morgenbrød.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som tidligere skrevet skal du være opmærksom på æltningen. For lidt æltning så er der ikke dannet et ordentligt gluten-netværk, og for meget så ødelægges det. Du kan teste det ved at lave 3 brød du ælter forskelligt. meget kort tid, mellem tid og et i laaaang tid. Du vil se on forskel i volume og struktur.
Muligvis er den måde du sætter brødet til at hæve på også problemet. Som jeg læser det så hæver rundstykkerne kun når du har formet dem og stillet dem på pladen. Ofte så lader man brød hæve af to omgange. Først i skålen, og så formes brødet og så hæver det igen. Imellem er dejen "slået ned". Man opformere gærcellerne på denne måde, de fordeles godt i dejen og de afgiver også mange smagsstoffer til dejen/brødet. Prøv evt det og se om det gør en forskel.
Du kan også overhæve dejen. Hvis brødet hæver for meget inden bagning kan det klappe sammen, og det kan så ikke holde dets struktur.
Hvis dine brød generelt hæver for lidt, kan du også prøve at blande lidt sukker i dejen. Det er gæren vild med og kan derfor afgive mere co2 under hævningen.

Ellers er mange faktorer som ovnen, temperatur, afstand imellem brødene og meget meget mere der kan have indflydelse på dit bagværk. Så en løsning her over dette forum kan være svær at komme med

se evt denne opskrift:
http://food4u.dk/opskrifter/496/Rundstykker/  

mvh
jan
hvis jeg må komme med et forslag, istedet for at lade din dej stå til hævning nat over, så ville jeg varme min ovn op til 50 grader, dernæst slukke den sætte en sovsekande/ildfastfad med kogende vand derind derefter hæve mit brød/ opvirkede rundstk, derinde i ca 20 min. jeg har bagt i flere år pga. mit job jeg er kok, har først for nylig "fået" en ovn der kan raske. den gammeldags metode virker, prøv det, hvis du ikke kan få det helt som du vil må du vel bare akseptere at bagere har andre tilsætningsstoffer som vi alm dødelige ikke kan købe i detail, der er stort set ingen bagere der bruger mel bare til brød mere det er blandinger det hele det tar ham 5 min at røre det hele sammen, efetr ca 45 min er de klar med rundstk. opvirkning dvs, du triller din afmålte dej i en hul hånd mod en bordplade, derved får du et produkt der hæver opad, du kan se i bungen om du har gjort det rigtigt da der vi dannes et lille hul/ fordybning.
når du bager skal du have lidt vand inde i ovnen så dit brød får fugt de første par min det vil give den sprøde skorpe og et mere hævet brød, da brødet er længere om at danne skorpe, det kan de bager ovne helt af sig selv de skal bare trykke ind hvilkenslaks brød de bager, så klare den resten, det er sku nemt at være bager.
Held og lykke.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Tak for et par gode og interessante råd. Nu har jeg lidt at arbejde med.
Men jeg har brug for et råd mere: Mine rundstykker pensles med æggehvide og drysses med sesamfrø. Efter bagningen og afkøling pakkes brødene i plastikposer og fryses. Sommetider - uden at jeg ved hvorfor - revner skorpen og ligesom afstødes eller skaller af, når jeg skærer brødene igennem. Dette sker ca hver 3. gang.
Hvad kan være årsagen?
Preben

PBB

Gå ind på http://grillklubben.dk/forum/portal.php?&sid=ba9f5c2120c2e5fb3c016e5f4ecda058 der er en bager der giver råd

betonjens

Hej.

Æltning og et hæveskab er godt, men glem ikke bageenzym. Det giver skorpe som bagerbrød og brødet holder længere.

Derfor bliver mit brød altid fantastisk

Mvh Tommy

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis