Guld og sølv.

Findes der nogen sikker måde, man som privat person kan finde ud af (udover at gå til guldsmed) om evt Guld og Sølv smykker er ægte?? Et eller andet lille trick måske...
Mange smykker er der stempler i,- f.eks ofte 925 i sølv smykker men kan man altid være sikker på der er stempler i guld og sølv smykker...?

Mvh


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
guld kan man teste med syre. rent guld kan ej ætses (24 karat).
sølv er en voldsom god varmeleder. ellers kan jeg ikke lige komme i tanke om nogen civiliseret test af sølv.

Jacob
Jep, stemplerne kan man stole på som udgangspunkt. Men har det f.eks altid stempler?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
ved sølv kan man putte en dråbe salpetersyre på bagsiden. Hvis det bliver uklart grå/beige er det 925+, hvis det bliver sort: ca. 850 og grøn 700 eller sølvbelagt. Endnu bedre er det at blande salpetersyre med kaliumdikromat (1dl/10g). Er det 925 bliver det mørkerød og 800 grøn.

se her hvordan du med lidt "hjemmekemi" kan bestemme hvor mange karat guldet holder.

ellers kan man også købe et smykketestsæt
Skrevet af Jacko på 13 sep 2009 21:48

Mange smykker er der stempler i,- f.eks ofte 925 i sølv smykker men kan man altid være sikker på der er stempler i guld og sølv smykker...?

Du kan læse mere i denne pjece fra Force, som også kan teste emner for dig.

WS
Annonce
bar kom med dem så skal mig og min fætre nok fortælle om det er ægte

Wolla

Tak for svarene

Muhammed, skrev jeg noget om jeg havde nogen? Og uanset hvad ville du nok sige de var uægte

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Interessant tråd. Forleden ville vi teste en amerikansk 1/4 dollar af sølv, vi ridsede lidt i mønten og kom salpetersyre på - der skete ikke en skid.   

Frank Chr. skrev den 07-11-2018 11:08:51

Interessant tråd. Forleden ville vi teste en amerikansk 1/4 dollar af sølv, vi ridsede lidt i mønten og kom salpetersyre på - der skete ikke en skid.   

 Vej mønten og bestem rumfanget, så kan massefylden beregnes. Derudfra kan du bestemme om det er rent sølv. Det kræver bare en nøjagtig vægt og et kalibreret måleglas   .


fase

Det var godt nok en gammel tråd I har vækket til live. Jeg har ingen interesse i den mere 


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis