Flot græsplæne

Jeg ville rigtig gerne ha en super flot græsplæne, men det er jo ikke noget som sker af sig selv. Hvordan får man en super flot grøn græsplæne? Og hvornår er det bedst at gøde osv?
Skal lige siges jeg har en hund, så den slider jo lidt på plænen.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det væsentligste er nok at du skal slå den oftere end hvad de flese gør, mindst hver anden dag. Det fremmer væksten, du skal lade det afklippede græs ligge i plænen det gøder den. Lidt gødning til foråeret vil heller ikke skade den, og så må den bare ikke tørre ud om sommeren.
Med hensyn til Hunni, så skal den lære at den kun må gå på mussejagt i et bestemt stykke af plænen. Min egen har et stykke på en 150 m2 hvor det kun er hende der hygger sig med at grave huller efter mus mm. Og hun ved godt at hun for skældud hvis hun forsøger sig på min del af plænen (600 m2)

V.h.  Håndværkeren
Vi har selv en hund på 55Kg så kender problematikken ;-)

Hvis der er meget ukrudt og mos skal du rense plænen op som det første - eg. med en fjederkniv eller vertikalskærer der går hårdere til værks.

Rodnettets dybde er proportional med stråets længde - så sæt din maskine et par trin op og slå den lidt oftere som foreslået.
Det vil hen over tid (ca. en sæson) give en væsentligt stærkere plæne, herunder også evnen til at kvæle mos og andet ukrudt som du måtte have. Gødning om foråret er væk om efteråret så der må du gerne gøde igen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Men kører i aldrig med opsamler på jeres græsslåmaskine? Og hvad for noget gødning?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Jeg kører ikke med opsamler af den grund at jeg så ikke kan bestille andet end at tømme og tømme, desuden giver det så store bunker med slået græs som er længe om at kompostere. Lader du græsset flyve ud over plænen når du slår den er det stort set væk i løbet af en uges tid, det går ned i plænen og gøder, så der ikke skal gødes så ofte. Jeg bruger NPK til gødning, men spar på det for det får virkelig gang i græsset.
Skrevet af Håndværkeren på 13 sep 2009 10:09
Det væsentligste er nok at du skal slå den oftere end hvad de flese gør, mindst hver anden dag.

V.h.  Håndværkeren

Og det er nok her de fleste af os springer fra, men det er helt klart vigtigt at slå den hyppigt hvis den skal holde sig tæt og pæn.

Vi har investeret i en robot plæneklipper og det giver en utrolig flot plæneklipper og helt uden v iselv skal arbejde.

Vi har hund og katte og de er lige gald med robotten.  Et minus er dog, at der ikke må ligge legetøj eller andet på plænen, når robotten kommer forbi.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis