Flowmåler/brændstofmåler

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor meget min dieselmotor egentlig forbruger ved de forskellige driftformer.

Findes der sådan noget grej der er til at røre for almindelige menneskepenge ?

Gerne sådan en der viser forbruget i liter/time

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor meget min... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej GROM

Hvordan skulle motoren og især pumpen tage skade, når der ikke er mere brændstof, så stopper rokken da bare. Bortset fra det vil jeg da give dig ret i, at det kan være et hulens arbejde at lufte dieselhakkeren ud.

Mvh Finn
Dieselmotorer bruger i almindelighed 250 g diesel pr kilowattime. Jeg mener en kwh er 1,36 hestekrafttime, hvis det bruger meget mere eller mindre er det somregel fordi propeller eller gear er dimentioneret forkert så den ikke kan optage alle kræfterne eller er overbelastet, dieselforbruget kan være en god rettesnor til om skruen er rigtig. Man skal også huske et en dieselmotor er en varmekraftmaskine så alle målinger skal laves med en motor der er 100% gennemvarm, min bruger fx. 12,5 l/t ved halv gas og kold motor og ca. 9 l/t ved halv gas og varm motor.


Dr_Lyn
Skrevet af Finn Gevind på 14 sep 2009 23:17
Hej GROM

Hvordan skulle motoren og især pumpen tage skade, når der ikke er mere brændstof, så stopper rokken da bare. Bortset fra det vil jeg da give dig ret i, at det kan være et hulens arbejde at lufte dieselhakkeren ud.

Mvh Finn

Hvad der rent teknisk sker er svært at forklarer. Nu står der ikke hvad det er for en motor, og de gamle dieselmotorer er ikke særlig følsomme.
Men i takt med at man øger trykket til dysserne for at få motorene til at gå mere blødt og "benzinmotoragtigt! er stemplerne i dieselpumpen blevet mere følsomme,
Hvis du lader en Mercedes sprinter motor kører tør, henter en dunk diesel og bliver med med at starte for at pumpe luft ud vil stempel i pumpen smadre og så har du alustumper i hele forsyningslinjen.
Vi har prøvet det nogle gange. Og det koster en hulens masse timer at få skiftet den pumpe og renset alt for alu stumper.. det løber jo også retur til tanken.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Alle

Flowmåleren er god til at vise om alt fungere som det skal, og er der afvigelser fra det normale viser den det straks ved forøget forbrug (og så skal man igang med at finde årsagen) - Nulstiller du den ved fulde tanke, ved du præcist hvad du til en hver tid har forbrugt.

Kender man sit skib, har alle som regel en tydelig fornemmelse af hvordan skibet har det under sejlads her tænker jeg på; rystelser og resonanser i skroget, hvad siger loggen, hvordan den ligger i vandet under sejlads osv - udfra dette optimere man på om motoren lige skal have 100 omdrejninger mere eller mindre, om man skal rette på trimflaps, pakke båden anderledes osv - disse små optimerings justeringer som ligger på regl på rygraden - og de passer sjovt nok med et positive udslag på flowmåleren, samt loggen. Man finder ihvertfald hurtig den mest optimale fart sammenholdt med forbruget.

For at teste om motor/gear kontra skruen passer sammene, skal motoren kunne nå fulde omdrejninger uden de store problemer - kan den det er skruen ihvertfald ikke for stor. Vi har ligeledes monteret en ladetryksmåler, da motoren er monteret med turbo - så kan man teste om den kan levere luft nok.

Mvh / Br

Peter Sorensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Hej GROM

Det vidste jeg ikke, jeg har hidtil kun arbejdet i gamle dieselmotorer, både store ( Alpha ) og små, så tak for oplysningen.

Mvh Finn
Annonce
Jeg har også set det ske med en gl. mercedes sprinter, den havde revet cylindrene i pumpen, jeg tror simpelthen pumpen skal være helt dieselfyldt før den smører ordeligt.


Dr_Lyn
Ja det er rigtigt.. Men med de gamle motorer kan der gå så mange kilometer fra skaden er sket til man får motorstop og så er det svært at koble sammen.
Det samme er når en motor bliver kørt for varm.. f.eks. pga manglende kølervæske. den bagerste cylinder, altså den der får kølevandet sidst får næsten altid en skade på stemplet.. men den kan jo stadig kører længe for motoren havarer.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Denne her virker

https://techmarineshop.dk/collections/frontpage/products/flowmalere

Nå ja, dem skal man bruge to af til en diesel. Så er det jo alligevel ikke så billigt.


Finnband

De penge er hurtigt sparet, da de gør mere end bare måle flow, de beregner løbene optimal fart vs fuel forbrug, mine 2 v8 omc benzin har arbejdet økonomisk denne season.

Og så er de også tank måler

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis