Flowmåler/brændstofmåler

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor meget min dieselmotor egentlig forbruger ved de forskellige driftformer.

Findes der sådan noget grej der er til at røre for almindelige menneskepenge ?

Gerne sådan en der viser forbruget i liter/time

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

ja de kan fås, men om det er for menneskepenge, må du selv vurdere. Jeg synes det er dyrt udstyr, har set dem til 4-5000kr, for et par år siden.

Ellers må du måle dig frem til forbruget ved forskellige antal omdrejninger.

Mvh
Sømanden.
Jeg ville hellere ofre lidt tid, ogsaa fylde tanken helt op, sejle 1 time med 1/4 gas en aften.
naeste gang saa 1 time med 1/2 gas osv. og saa noterer det hele ned.
Det skal saa naevnes at det er vigtigt at den time er 1/2 time den ene vej og 1/2 time den anden, for at eliminerer vind og stroem.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for rådene - den med det manuelle beregning af forbruget kender/bruger jeg i forvejen....

Det var/er vel egentlig også tænkt som "legetøj" da jeg efterhånde ganske ofte trækker min sejlerven - da hans båd er noget mere tørstig end min - og en stående vittighed er hvad han skal betale i ekstra brændstof til mig.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Kan en almindelig vandforbrugsmåler tåle at blive brugt til diesel?
Sådan en kunne på et tidspunkt fås _meget_ billigt hos H.N.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej Shortcut
Jeg har installeret en flow måler fra FLOSCAN i mine forældres båd, på en TAMD41P 200Hk diesel motor - og det er blevet et af båden vigtigste instrumenter.

Der er stor meget stor forskel på forbruget af diesel, og man bliver tit overrasket over at gå fra 7 til 8 knob koster 70% -> 80% stigning i brændstof forbruget. Sejler båden 7 knob koster det ca. 7 liter i timen, mens 8 knob koster omkring 13 liter i timen.

Instrumentet viser forbruget som liter/time samt en totalizer der viser hvor meget diesel er der forbrugt.

Det er absolut ikke en installation man laver på et par timer, og man kan ikke bruge en "vandforbrugs måler", set udfra at du både skal måle på fremløb og retur - samt at "retur" dieselen på nogle motorer bruges til at køle dyserne, og derved skal der temperatur kompenseres i målingen – samtidig er den omtalte ”vandforbrugs måler” sikkert ikke beregnet til aggressive væsker.

Her er billeder at installationen i mine forældres båd:

http://www.diode.dk/Winga30/winga30MotorInstallationFloscan.htm

Spørg endelig hvis der er mere du vil vide.

Mvh / Br
Peter Sorensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Annonce
Mange tak for rådet .. nu har jeg noget at gå videre med..... -som Peter Sorensen skriver er der den store forskel i brændstofforbruget der er interesant.... Håber at jeg/vi finder en model vi kan bruge - som også kan bruges på mindre motorer.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej Shortcut

Floscan virker på små motore også, ned til omkring 20 heste som jeg husker det - systemet bliver sammensat ved bestilling.

Ellers kan du gøre følgende:
1. du tager en 20 liters klar dunk
2. fylder 15 liter diesel i den
3. på dieseltanken siden afmontere du din fremløb og retur slange, og stilkker slangerne ned i dunken
4. sejler i 30 min ved den hastighed du normalt sejler
5. aflæser på dunken hvor meget diesel der er forbrugt, og ganger med 2 for at få forbruget pr time

Du kan også kontakte fabrikanten af den motor du har - han har kurver over hvor meget diesel motoren forbruger ved specifikke omdrejninger, og dem kan man så bruge som indikation af forbruget.

God weekend

Mvh / Br

Peter Sorensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
den billigiste løsning er en "tank" til præcist 1L. og et ur der tage tid
til den løber tør.!!! eventuel en standmåler der bipper når 1L. diesel
er "kørt" op til siger pip. en standglas til 2L. med standmåler.
kun et forslag.!
Nu er det rimeligt dumt at løbe tør i en dieselmotor.. det er et arbejde at udlufte den.. og så kan motoren og især pumpen tage skade.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg kører med en timetæller og en dagstank med et pejlerør der er finkalibreret og kan pejles med skydelære hvis men ligger tilstrækkeligt stille, jeg tør godt give mine beregninger to decimaler. Dagstanken er en god måde at holde styr på forbruget, pejlinger af store tanke har en tendens til at afvige en del fra virkeligheden.

Dr_Lyn
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis