røg i stuen

Hej
jeg har et lille problem med vores brændeovn problemet er at når det blæser kraftigt udenfor kommer der røg ind i stuen onmousedown="return false;" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/sick.gif" width=20 height=20> gør vi noget forkert eller kan man få en hætte til toppen af skorstenen så det ikke kan blæse baglens igennem den
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lagt et flækket 20 cm kloakrør over en af mine skorstene pga det samme problem.
Det gælder naturligvis primært, hvis problemet kun opstår med vind fra en bestemt retning.
Hvis det er et problem med vind fra vest, skal afdækningen ligge med den lukkede side mod vest, så vindens turbulens ledes hen over skorstensåbningen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hejsa..
Kan det være din skorsten der er for kort "over tag" ?? eller er den simbelthen for lille til at der kan komme et godt træk..

Mvh Jan J
Lyder meget som om, at der ikke er træk nok i din skorsten.

Du kan gøre to ting:
  1. Forlænge din skorsten, så den ihvertfald går op over din tagryg
  2. Få sat en elektrisk røgsuger (måske er det det, som "Slupperman" kalder en pilator?) på skorstenen. sådan en koster en 7-8.000 kr.
Tag en snak med skorstensfejeren næste gang han kommer forbi. Han ved hvordan skorstenen sidder og har nok et godt og gratis råd i posen.

Se også denne.

mvh. Søren
Er en pilator ikke en dims man sætter på vandhanen for at få en blød stråle?

Vil gætte på at der tænkes på en rund, blank sag med en masse lameller til at sætte på skorstgenen, som snurrer i vinden og samtidig hiver luft ud og på den måde forhindrer at vinden slår ned i skorstenen. Kan ikke huske, hvad den hedder, men det ved skorstensfejeren.
Jeg var selv inde på de tanker, før jeg lagde mit flækkede kloakrør over skorstensåbningen.

Den elektriske røgsuger har den klare fordel, at den kan lufte ud i en kold skorsten med stillestående luft, der er svær at jage ud ved optænding i tungt, koldt og vådt vejr. Men den er mig noget dyr!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Den dims, som man sætter på vandhanen for at få en blød stråle hedder en perlator ("perlende" vandstråle)

Jeg googlede faktisk pilator og kunne kun finde en dims, som sad i forbindelse med en radiator, så jeg er ikke helt klar over, hvad det er for en. Men det lyder meget sandsynligt at det er sådan en med lameller, som snurrer rundt i vinden.

Ktm, er du ikke bange for at dit flækkede kloakrør falder ned i stormvejr og beskadiger taget?

Røggenerne kunne også skyldes, at der er skruet for langt ned for trækken til brændeovnen, så brændet soder på grund af dårlig forbrænding. Hvis ikke det er grunden, ville jeg nok forsøge med en højere skorsten. Ulempen ved røgsugeren er, udover prisen, også, at den bruger en del strøm.og måske støjer. Men snak med skorstensfejeren i første omgang.

Jo, jeg var noget betænkelig i december orkanen i 1999, hvor vi, som et af de få steder i landet, fik det fulde udtræk, og oven i købet ligger frit og ubeskyttet ud mod Lars Tyndskids Mark.

Den blev liggende! medens alt andet løsøre føg om ørerne og mod tagene

Det er jo faktisk lige ved at være 10 år siden, men jeg husker meget tydeligt alle lydene og rystelserne, som var det i nat.

Med venlig hilsen
ktm

 

kunne det tænkes det var en aspirator i søgte efter til at suge røgen op i skorstenen?


Næh, den ligger blot løst som det kan ses her, hvis jeg kan finde ud af at lægge et skilderi ind.
Det gik så med møje og besvær

Den suger, der sidder ved siden af, er til min centrale udsugning og altså ikke til skorstenen.

Lars ON, lige netop!


Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis