opbygning af sideparti til yderdør

Hej alle!

Jeg står og skal ha lavet et sideparti til en ny indkøbt hoveddør. Døren jeg har købt måler 89 cm. i bredden hvorimod hullet den skal i måler 108cm.

Håber der er nogen der kan være mig behjælpelige med lidt 1. 2. 3.... oplysninger til denne lille opgave, da jeg ikke selv er så faglig stærk inden for kategorien træ.

venlige hilsener

             "Smeden"
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil du have den i træ, eller med glas i ?

Bayzter.

Kan du ikke skrive lidt om hvad du har i tankerne.
Det vil lette lidt på opgaven, der er jo ikke så meget at gøre med, så det kan komme til at se pænt ud, vil du have den i træ eller hvilket andet materiale kunne du tænke dig at bruge?
Du må jo ha' gjort dig nogle tanker, jeg ved godt hvordan jeg vil "koble" dit sideparti på.

hvad med evt. et eller to stykker glas.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

havde regnet med at det kun skulle laves i træ, uden noget glas i. Havde en ide om at lave en slags sektion, man så derefter kunne montere på siden af døren, også beklæde det med nogle beklædningsbrædder noget i stil med dem man tit ser brugt til redskabs skure osv.

Men om det er den "rigtige" måde at gøre det på, med henblik på vind, vejr varme er jeg ikke klar over.
 
/Bayzter

Det kan du godt ja.
Men så skal du jo bare lave en ramme i træ som opsættes en beklædnings tykkelse bag partiet.
Montere et lag vindpap/vindgips også beklæde den med hvad du nu har lyst til.

ok. Det vil sige at hele den ramme man så laver bliver skjult af beklædningen?

og bliver lige nød til at spørge ang. vindpap/vindgips......... hedder det rigtigt det, eller er det bare noget man kalder det pga. den funktion i konstuktionen det nu har? er ikke lige så meget inde i de forskellige tekniske begreber nemlig, og det ville jo være rart nok at vide hvad man skal spørge efter når man skal ud og handle ind :-)
Annonce
Jep, det er korrekt.

Husk at løfte bunden lidt på et par klodser , så der er plads til en fuge.

Med den smule du skal bruge, er det nok billigts med en plade vindgips, du kunne evt. bruge en krydsfiner rest hvid du har det stående.

Det er næsten for dyrt at købe en rulle vindpap til den smule.
ok, så er det nok ikke så bøvlet som jeg havde frygtet. hvor stor spalte plejer man og lave til fugen?

Er det forresten ikke noget med at der skal en eller anden form for pap på murværket under døren også?
Under "bundrem" kan du klamme et stykke murpap fast med ikke i forkanten hvor du ligger fugen, og laver 12-15 mm luft til en fuge mellem de 2 ting, denne murpap har dog ingen videre funktion, da remme jo er løftet fra sokkel/betonkanten, men pappen foreskrives tit alligevel.
super! takker rigtig mange gange for den hurtige hjælp! Det kan være jeg vender tilbage med et spørgsmål eller 2 :-)

Men mange tak indtil videre!!!
Gør du bare.

Var så lidt, det vi er her for...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis