Skal slå hul i gipsloft

Hejsa,

Jeg har behov for lidt hjælp

Sagen er den, at vi i stue etagen har et toilet. Dette toilet vil vi udvide til et badeværelse. I den forbindelse, skal vi flytte en væg, for at få mere plads.

Det uheldige er imidlertid at denne væg i gamle dage var der hvor sikringsskabet sad, det gør det dog ikke mere. Men man har da man flyttede sikringsskabet i sin tid, ikke flyttede de gamle kabler, hvilket betyder, at alle kabler til hele husets el-installationer, går i denne væg (i rør) og så op på loftet.

Alt dette skal kables om, og det har jeg en aut. elinstallatør til at ordne. Men problemet er, at for at kable om skal jeg banke hul i gips loftet, så de kan komme op og se hvor disser kabler/rør forgrener sig hen. Vi kan ikke komme til oppefra fordi, på første salen ligger der et solidt planke gulv, som jeg nødig vil brække op.

Det første jeg vil høre er, om man bare fatter en hammer og et mejsel, og så går i gang med at banke et hul i loftet?

Dernæst vil jeg gerne vide hvordan man ”lapper” de huller igen, som vi laver?

Jeg har vedlagt et par billeder hvor i kan se et forsinket træloft (det fjerner vi helt), og ovenover det, kan man se gips loftet.

Håber nogen kan hjælpe.

På forhånd tak.

Loft:

Loft:

Til de interesserede, her er den væg som skal væltes. Det er svært at se, men mange af ledningerne går ind i nogle rør… Som elektrikeren sagde, det er en dum væg i har valgt at vælte

/kbbn

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det du kalder gipsloft, ligner for mig et pudset loft - dvs. det består af forskallingsbrædder (med ca. 1 cm mellem), strå på hønsenet og puds (i den rækkefølge oppefra).

Jeg ville skære hullet med en stiksav (eller bajonetsav). Vær opmærksom på, du ikke ryger i et spær. Hullet kan retableres ved at ligge nogle brædder op over hullet og skrue dem fast nedefra - og derefter montere det udskårne stykke igen.
Af egen erfaring - vil jeg dog hellere skrue et gipsloft op, for puds har det med at arbejde i et baderum.

Men inden I kommer så langt - er det slet ikke muligt at trække kabler ind til væggen, lave en samledåse (evt. på den modsatte side af væggen (pga. vådrum)) og forlænge kablerne herfra op til en loftsdåse, hvor de andre kabler kan "gemmes"?


Mvh.

Jan R.

Mit loft i stuen så nogenlunde ud som dit...

Da jeg hev lægterne af fulgte en del af pudset med forskellige steder - nu skulle det ned alligevel, så det gjorde ikke noget

Men jeg var kommet på et stort reparationsarbejde, hvis jeg ville genetablere det oprindelige loft - så jeg tilslutter mig ideen om gipsloft.

Der er noget mere arbejde i det - men resultatet bliver også bedre

/lassemor

 

 

 


......Giraffer er smukke.......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis