Min gummibåd er dolket

Hvordan lapper man dyret?  Kan jeg bruge en kitesurfer pumpe ??

Bornholm er et dejligt sted.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er dolket mange ting i vor lille havn her, de sataner..

Bornholm er et dejligt sted.
Man kan vel købe speciel lappegrej til sådan en fætter. men jeg ved ikke hvordan du vil lappe med en kitesurfer pumpe..
Og så er jeg nysgerrig.. hvad er det for en lille havn ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

OMdalsøyre... www.finnbjerke.dk/hus.htm

Bornholm er et dejligt sted.
lappe først pumpe bagefter ??

Bornholm er et dejligt sted.
Ja det er nok det smarteste - lappe først og pumpe bagefter!!!
Nå så til alvoren. En gummibåd er nødvendigvis ikke lavet af gummi, så du skal finde ud af om det er gummi eller PVC - eller noget andet.
Gennerelt så skal du slibe området der skal lappes så det er godt "revet op" uden at komme ned i vævet, så skal der fedtes af med acetone , toluen eller andet lignende giftigt og brandfarligt middel. og så kan du smøre "cementen" på Jeg har kun prøvet med to komponent lim eller "cement" - og det er vigtigt man har sat sig ind i fugt og temperaturforhold for at få¨den bedste lapning.
Til sidst sættes lappen på det indsmurte område og bankes eller rulles fast.
Noget lim skal være "nappetørt" ligesom med cykellapper og nogle lapper skal også smøres med lim som om det er kontaktlim - hvad det vel så også er.
Jeg har lappet ret store flænger i en YAM som er PVC og det holder på 7 - 8 år uden problemer.
Det vigtigste er rette forhold at arbejde under.
God fornøjelse.
Jørgen
Annonce
Nu ved jeg jo ikke om den er opbygget som dem jeg kender fra arbejdet, men de har en ydere del og en inder del (slange).
Inder delen lappes som en slange i et dæk. Med selvvulkaniserende lapper. Det er det samme på en cykel og en lastbil samt MC.

Yder tuberne limes med kontaktlim, og de skal være nappe tørre, et fif er at bruge en varmepistol til at tørre før limem og tørre limen med.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg tillader mig at genoplive denne 9 år gamle tråd om at lappe gummibåde. I løbet af i dag har jeg læst en del artikler om at lappe gummibåde, og jeg forstår at de fleste i dag er lavet af glasfiberarmeret PVC-folie. Der sælges også ganske mange slags lappesæt fra marinefirmaer i Danmark, så jeg håber lidt på at flere i dette forum kender til det at lappe gummibåde og kan give en kommentar til nedenstående.

Jeg kommer fra en lidt anden verden med lufttætte airtracks til springgymnastik, hvor jeg nok har påført 100 lapper de seneste 11 år. Det kan være nogen ikke aner hvad det er - så se denne video med en sort airtrack:

https://youtu.be/SgMjWgcHRUU

Mine lapninger er sådan set gået meget godt. Men jeg har brugt en lidt anden metode end jeg har kunne finde for både og med at sætte lappen under pres natten over. Det pres fordeles ved f.eks. at bruge en sandpose. Jeg har fundet det fordelagtigt at bruge pres især når fladen er ujævn på grund af samlinger eller fladen er dobbeltkrum. Det kan gøre det svært "bare" at sætte lappen på.

En del folk for gummibåde anbefaler at påføre lim 3 gange inden lappen sættes på. Jeg har altid kun brugt én gang og har faktisk stadig en lidt våd lim når lappen sættes på og pres sættes på, for så kan limen ligesom fordele sig.

Den lim jeg bruger er fra et marinefirma, og jeg tror den ligner meget andre fabrikater til formålet med blød PVC-folie: http://cesco.dk/shop/pvc-glue-box-1551p.html

Og ellers vedlægger jeg her nogle fotos til illustration af værktøj, pres og færdigt resultat:

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis