Forskel på lydniveau (DB) på opvasker

Hejsa.

Jeg skal til at have en ny opvasker og har kigget på markedet.
Jeg er kommet frem til to, men den billige "larmer" 4db mere (44db total) end den dyre som har et niveau på 40db.
Jeg kan huske fra skoletiden er 3db er en fordobling af lydstyrken, så den må da larme væsentlig mere. Tager jeg fejl?
Vores køkken er åbent ind til stuen, så den må gerne være rimelig lydsvag - men det gør jo heller ikke noget at man kan høre den. Så jeg skal lige finde ud af om jeg skal bruge de 1500,- mere for lavere lyd (og nogen flere funktioner som jeg alligevel aldrig får brug for)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Smag og behag...

Vi har en Brandt VH625JE1. Den er vi glade for. Vi har også åbent mellem stue og køkken.
Sommetider sidder jeg i sofaen og kan høre et eller andet. Når så jeg vender mig rundt, siger konen at det bare er opvaskemaskinen...
Det er sådan noget med at der kommer en lidt højere lyd, indimellem. Men det er ikke noget man lægger mærke til hvis fílmen er god eller samtalen går godt!

Jeg er måske lidt gammeldags osv... Men jeg sætter altid opvaskeren til at starte kl. 4 m morgenen. Så er der vasket op når jeg skal have min morgenkaffe... Så om den larmer lidt gør egentligt ikke noget, medmindre man har gæster og skal have vasket op med det samme.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
6 dB svarer en fordobling af lydstyrken!

6 dB i forskel er svært at høre for menigmend, man skal op omkring 10 dB i forskel før det er nemt at høre forskel. Især når man snakker lave lydniveauer.

Jeg ville ikke være bekymret for et lydniveau på 44 dB SPL(A), som jeg går ud fra er lydniveauet, med mindre jeg skulle sidde lige ved siden af opvaskeren.

Nå men før jeg bliver bombarderet med betragtninger omkring lyd, så vil jeg gøre opmærksom på at jeg arbejder med lyd til daglig.

/Hideout

 

Hej Hideout
Ikke for at dreje tråden.. Men ved strøm og spænding er det 6db der er en fordobling ved effekt er det 3 db... Hvis du er sikker i din sag må du meget gerne finde en "henvisning" for så har jeg ski misforstået noget....

Mvh Jan J
Værsgo: http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure_level
Det er på Engelsk men håber det går

Ellers kan du registrrere dig hos Brüel & Kjær og læse en af deres 'primers'
http://bksv.com/Library/Primers.aspx (kan især anbefale den med sound intensity)
De er nu også på Engelsk

/Hideout

 

Annonce
Hej Hideout
Tak skal du have.. fantastisk forum, man lærer hele tiden... :-).. ville have det var 10log.. og ikke 20log... takker

Mvh Jan J
Vi købte i 1996 en AEG Öko favorit, som dengang var den mesttyste på det almindelige marked, vistnok noget med 42-44 db.
Den var også meget tyst, der i sin ungdoms vår, men her på dens ældre dage ytrer den sig noget mere. Det tyste varer bestemt ikke ved.
Hvis begge mulighederne er ordentlig mærker, ville jeg nok ikke ofre 1500 kr. mere for at få de 4 db mindre.
Nå vi skal være i direkte selskab med den, sætter vi timeren til først at tænde efter vi har lagt os til ro.

Med venlig hilsen
ktm

 

du kan prøve at lege. låne. en decibelmåler eller støjmåler  her kan du vudere
om den "støjer" mindst eller mest.!
måle afstand er en meter fra genstanden.
for at få denne relle støj forhold.!
Tak for svarene. Tråden kan bare "drejes" for min skyld. Synes det er et spændende emne alligevel Jeg har fået svar: "4db fra eller til vil ikke kunne høres".
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis