min Voss ovn tænder ikke.. men der er strøm

Min Voss ovn tænder ikke.  Modellen er en IEL 671-0T

Der er strøm på den, uret virker og knapperne.. og når jeg tænder for den, kommer det sædvanlige frem på displayet (grader, funktion mm.) Men det forsvinder igen efter 2 sek, og ovnen går i standby igen. Der er et relæ der klikker når jeg tænder, og det klikker igen når den slukker.

Hvad kan jeg gøre ved den? Og hvad skal jeg kigge efter? Ovnen er ca 5 år gammel.

Mvh Rasmus

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der sidder en termostatsikring i ovnen den er formentlig defekt,, du ka se her hvordan sådan en ser ud,,
held og lykke med projektet
http://www.hvidevaredele.dk/shop/termostat-til-ovnrum-3419p.html

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

du skal finde udgangen på den.. der er formentlig spænding på når "relæet" klikker første gang og så forsvinder spændingen igen når den klikker 2. gang.. jeg ved ikke om man ka komme til at rense inde i kontakten men det er da et forsøg værd :-)

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen termostat på ovnen. Jeg har fulgt alle ledninger, men de går til viftemotorer, varmelegmer, lamper, kontakt ved låge, stegetermometer stik og display.

Jeg har fundet ud af at det er hovedrelæet på printet der klikker. De andre 9 der sidder der gør intet. Alle lodninger og lytter ser fine ud.


det ser lidt brændt ud på 3 af relæerne... 1-3-7 fra venstre.. de ku godt trænge til at blive renset på kontakterne.. kan du fjerne plastildækslerne og rense kontakterne? hvis du kan det er det ikke umulig at det ka løse problemet..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Jeg har gjort netop det, og tænkt det samme

Men det løste ikke problemet desværre!
ka du måle på hovedrelæet om det er spændingen der forsvinder eller det er relæet der ikke kan holde..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Jeg har præcis samme problem med min ovn som dog er model IEL-494-0.
Resultatet på spørgsmålet for 5år siden udeblev. Er der nogen som flere ideer?
Har været relæer etc igennem som anbefalet, men uden held
Hele styreprintet blev skiftet for et par år siden, men det synes jeg ikke jeg har kyst til igen

Holmer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis