ulovlige elinstallationer ?

Tjah, der kommer en del spørgsmål fra mig lige i øjeblikket - hermed det andet ulovlighedsspg:

Jeg har netop overtaget et hus fra 1962 hvor der er nogle ældre stikkontakter.
Efter husets opførelse - og højst sandsynligt i 2001, hvor der blev opført nyt køkken - er der installeret 4 nye stikkontakter i køkkenet.

-Selve de nye stik i væggen har hul til jord

-ved nærmere undersøgelse viser det sig at der IKKE er jord i disse stikkontakter, da de er trukket fra de gamle stikkontakter uden jord.

Er det lovligt?
Jeg troede at såfremt man monterede nye stikkontakter (ikke skiftede gamle - men helt nye!) at der så skulle være jord i..

/cs

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For længe siden da jeg var elektriker...
Der måtte man lave 2 nye stikkontakter uden at fremføre jord. Derefter skulle der etableres en jordforbindelse. Men jeg mener da at man burde have lavet det hele efter bogen, når nu der er tale om et helt nyt køkken!

Rent lovmæssigt, må du nok vente på en af de nuværende elektrikere eller Steinaa. som ved en frygtelig masse om de ting.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvis det blot er nye stikkontakter, og ikke en ny installation mener jeg man selv må udføre operationen.
Om der SKAL være jord, hvis terminal er i stikket ved jeg ikke, men det er næppe udført af en håndværker.
Alt i alt en detalje som i ejendomshandelsmæssig sammenhæng ikke er værd at gøre en sag ud af.

 

Indtil for et par måneder siden var det lovligt at sætte en stikkontakt med jord op men uden virksom beskyttelsesleder, i boliger ældre end 1. april 1975 - så ud fra ovenstående er din installation lovlig.
nemt og præcist svar!

Tak for det :-)

/cs

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis