Maxi der ikke gnister

Hej med jer.
Jeg er i gang med et større maxi projekt. Stel er blevet pænt nu opg jeg er derfor gået i gang med motoren. Inden jeg skilte den af, lagde jeg mærke til at tændrøret ikke ville gniste. Jeg prøvede med et nyt tændrør, men det ville heller ikke. Nu har jeg så skiftet tændhætte, tændkabel, kondensator og tændspole, men den vil stadig ikke gniste. Er der nogen der ved hvad det kan skyldes?? Jeg er lidt frustreret.

Det skal lige siges, at jeg har skiftet tændspole, tændhætte, kondensator og tændkabel med motoren af stellet. Dvs, jeg har kun kunne afprøve om den gnister ved at trække kickstarteren med hånden. Men så længe svinghjulet drejer rundt, burde det da gniste, ikke??

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh Flymale
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da ikke hvis platinerne står forkert eller slet ikke når hindanden.
Nej... hmm.. det kan du selvfølgelig have ret i. Jeg så på et tidspunkt herinde en der havde lavet en guide til hvordan man stiller platinerne. Men kan ikke finde den, ville være så fedt, hvis vedkommende (eller en anden) ville skrive en guide igen:-)
Tak for svar
hej igen!
Så har jeg fået stillet på platinerne, efter forskellige anvisninger, har jeg sat platinerne med et mellemrum på 0,35 mm når stemplet er i top. Det har også fået tændrøret til at gniste, men.... kan kun få en lille gul gnist frem, lyden er der og den gnister hver gang, men som sagt, kun et lille gult skær. er der nogen der ved hvad jeg kan ændre for at få gnisten rigtig?

Mvh Flymale
Jeg ved faktisk ikke om der er en spændings regulator på din dynamo, for så er det den der skal stilles op på. Men jeg har aldrig rodet med Maxi
hehe... ja, det ved jeg sgu heller ikke. Der er en kondensator, hvis det er det du mener, men der er jo ikke noget at stille på. Kan ikke rigtig forstå hvad det er den mangler.
Annonce
Du skal lege lidt med tændrørs afstand og afstand på platinerne. Til du får en fin blå gnist.
Prøv at sætte dine platiner på 0,45, og det samme med tændrøret.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

okay, har prøvet lidt forskelligt, men forsøger lidt nyt i morgen. Har haft platinerne på alt mellem 0,3 og 0,45. Tændrøret har kun stået på 0,4. Så prøver lige i morgen. Tak for svar, jeg vender tilbage! Nå ja, forresten.. har et mindre problem med min bundprop. Gevindet er gået så ville skære et nyt, men har endt med at smadre hullet fuldstændig. Er der nogen der har nogle forslag til hvordan jeg udbedrer sådan en?? Har overvejet bare at få svejset et stykke metal på der lukker. Det vil så bare gøre fremtidige olieskift utriligt besværlige, da blokken så skal af, vendes på hovedet og olien skal flyde ud gennem påfyldningshullet. Kan bare ikke se andre muligheder. Nå... først og fremmest vil jeg lege lidt med platiner og tændrør.

Mvh Flymale
Der findes nogle ringe med gevind både udvendigt og indvendigt til reperation af netop sådan et problem som du har med bundproppen. Jeg kan bare ikke lige huske hvad dimsen hedder.
Sjovt nok var gnisten blå første gang jeg prøvede i dag. Vildt nok, men ikke desto mindre meget fedt. Endte med at stille platinerne på 0,4 og det samme med tændrøret. Så må vi se om det virker senere hen. Men skønt at se en blå gnist. Angående bundproppen får jeg en smed til at kigge på det. Hvis han ikke ved hvad der skal gøres tror jeg løsningen bliver at svejse. Tak for hjælp herinde, der er lang vej igen på projektet så jeg spørger snart om noget igen.

Jeg har kun tallene fra en Puch VZ 50: 

 

Kontaktafstand                                  0,4 mm
Tændingstidspunkt                             2,3 + 0,2 mm før top
Tændrør                                            0,5 - 0,6 mm

Start med at tage tændrørshætten af, se om gnisten er blå. Prøv så det samme med tændrørshætte og tændrør. 

Gevindet hedder en Helicoil 


Hold nallerne fra roterende dele

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis