Har jeg gjort dette rigtigt?

Hej gode medmennesker

Jeg har lige installeret en induktion kogeplade men er kommet lidt i tvivl om jeg har gjort det rigtig, så jeg har ikke slået relæet til endnu, og for hver time der går bliver jeg mere og mere mistroisk.

Jeg er ikke elektrikker så jeg vil prøve i mit almindelige sprog at fortælle hvad problemet er:

Har en 2,5 ledning med fem små ledninger.

Jord - Er der et symbol til, så den er ikke et problem.
så er der fire tilslutningsmuligheder, som bliver kaldt 1,2,3 og 4

Diagrammet siger:
1 til L1
1 til L2
3 & 4 til L3 ( selvom at der er fire tilslutningsmuligheder, viser diagrammet en streg imellem de to huller, og der følger en kobber klips med som allerede sidder i de to huller.)

Det betyder jo at jeg mangler NUL, som jeg ikke helt ved hvor jeg skal gøre af. Så det jeg har gjort er at pille kobberklipsen ud, og sat L3 i nummer 3 og NUL i nummer 4.

Så det kom til at se sådan ud:

Jord - jord
1 - L1
2 - L2
3 - L3
4 - NUL

Er der nogle der kan give mig nogle råd med på vej, eller skal jeg bare bide min stolthed i mig og kontakte en elektrikker?

På forhånd tak

Jarl Madsen
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal skynde dig at sætte lusen i igen (kobberklipsen) og så bare montere som diagrammet viser det hele kører åbenbart på 400v og så behøver du ikke nul

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger



Nu prøver jeg at gengive hvad bogen siger om 5.polet tilslutninger:

En bølget streg (vekselstrøm?) og 220-240V

3~ (*)

Jordsymbol - PE
1 - L1
2 - L2
3
| (lus) ---- L3
4

* OBS Specialtilslutning 230 - 240 V 3~!

Giver det nogen mening?

Mit kamera kan desværre ikke gengive noget der er så småt
Du gemmer din stolthed væk og ringer til en elektriker!
Hvis man selv roder med den slags installationer dækker forsikringen ikke. Og så er det måske surt at skulle ud at købe en ny kogeplade, samt en elektriker, fodi man ikke vil dumme sig to gange...

Når jeg monterer diverse hvidevarer til et kraftstik, måler jeg ALTID om tingene er som de skal være. Jeg stoler ikke på at ham der var der før mig har lavet det rigtigt. Og det tager jo kun lige 5 min. at hente måleinstrument og lave målinger!!

Men under alle omstændigheder skal du have moneret den lus igen!! Hvis du skal montere nullen, vil der stå 3~N

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
ok, jeg fatter godt din pointe med at sluge sin stolthed. Det er jo også derfor at jeg spørger i dette forum.

Altså ingen nul når der står 3~?

Vejledningen viser også tilslutning af en eller to faser, de er til at forstå da nul skal på 3-4 sammen med en lus, men når jeg nu har alle tre faser tilrådighed tænker jeg at de lige så godt kan installeres, derfor blev jeg i tvivl, da vejledningen så ikke længere havde nullen med.

Så det skal se sådan her ud?:
jord - jord
1 - L1
2 - L2
3 og 4 (lus) - L3

Og nullen sætter jeg en prop på, eller hvad?
Ja... kom med en tegning...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
I nægter at tro på dette :-), men jeg kan faktisk ikke finde min kogeplade på nettet. Det drejer sig om en: Gorenje, Model: EIT 680 SC Den sælges, men den findes ikke på gorenjes hjemmeside.

Jeg prøver at smide et billede på fra vejledningen, men kameraet har lidt problemer med det med småt så man kan ikke se det. Skal jeg tegne det i stedet?

den der er interessant er 3" ka du ikke tage et bedre billed

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Den skal monteres med 3 faser og Jord.
Sæt lusen som den var, og monter ledningerne i klemmerne.
Lav gerne et øje på ledningen, så du er sikker på at den sidder rigtig godt.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
jeg beklager billedets kvalitet, men det kan ikke blive skarpere med mit kamera.

Næstformanden, hvor sikker er du i din sag? og hvad gør jeg med nullen?
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis