Luft til Vand pumpe?

Hej med jer.

Jeg overvejer at anskaffe mig et luft til vand anlæg. Jeg vil godt kunne sætte det på gavlen af min garage i ca. 2½ meter højde (ude delen) og så samme sted bare inden for  inder delen. Altså der er plads over min garage jeg godt vil bruge på det. Kan det lade sig gøre?

Jeg har i forvejen et kombi fyr med olie og træ. Jeg har tænkt mig at beholde fyret til træ især ved hård kulde og så bare koble det nye anlæg til. Skulle der være nogen problemer i det?

Huset er på 240 m2 + 10 m2 fyrrum og 25 m2 brygger i udehus/garage Altså 275 m2 opvarmet. Alt er opvarmet med gode store radiatore så jeg er ret sikker på at temperaturen i vandet ikke har behov for at være vildt varmt.

Huset er fra 1912 og er isoleret med 100mm hele vejen rundt. Og ikke noget isolering i gulve (Bliver lavet når pengene er til det med gulvvarme).

Har i nogen forslag til sådan et anlæg? Hvilke mærker skal man gå efter? Og hvad skal jeg være opmærksom på?

Håber der er nogen med viden eller erfaringer.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have en forholdsvis stor luft/vand pumpe, omkring 12-14 kw. Tænk på, at udedelen skal stå på et stabilt underlag, der kan tage svingningerne fra kompressoren. Du er nødt til at lave en meget stabil konstruktion over dit garagetag.

Du kan godt kombinere med dit træfyr, det skal bare sættes rigtigt sammen. Der kan findes eksempel-tegninger på nettet under de forskellige producenter.

IVT, Nibe, Bosch, Vaillant, Danfoss, - der er masser af mærker, der laver fremragende luft/vand pumper.

Luft/vand-varmepumper supplerer med en elstav i kolde perioder og slukker helt ved -20 grader, hvor det så er el-staven, der skal trække hele huset, så du skal sikre dig, at den er stor nok til dette, (det kunne jo være du var på skiferie og ikke kan få fyret i træfyret).

Du skal også være opmærksom på, at varmepumper arbejder bedst mod en varmtvandsbeholder af kappe-typen. Men mange L/V pumper har indbygget varmtvandsbeholder.
Tak for dit svar Sælbygårn.

Ja det skal nok være lidt stort kan jeg godt regne ud. Har du et par bud på nogen modeller jeg måske kunne starte med at kigge på?

Du siger udedelen skal stå stabilt og kunne klare rystelser, Hvad vil det sige? Stiller man dem normalt på jorden? Hvor store er de? er der stor forskell på størrelsen og udformningen?

Er det standart på de anlæg at de slår fra ved -20 grader eller hvordan?

Jeg har selv set på ispinden. Kan godt lide at den ikke siger noget.

http://www.octopus.tm/dk

Der er flere data på http://www.jensensservice.dk/Ispind.html

Nogen der kender systemet?
Jeg ender dog nok med jordvarme i stedet, hvis jeg får tilladelse.
Ja jeg kender ispinden, og vil ikke bytte med noget andet.
Alm. jordvarme dyrt anlæg, dårlig cop.
Solvarme  se jordvarme.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis