Sporing af bil

Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore en bil.

Jeg har også gjort det før med små midler. Det stod beskrevet i haynes over de gamle biler, husker jeg.

Men jeg kan ikke finde data for min nuværende bil nogen steder :
Skal den toe in eller out, og hvor mange grader.

Bil Skoda Felicia 1999

Det kan være at det er samme data for næsten alle biler, er der nogen der kender data.

Det er ikke en firhjuls udmåling jeg skal lave, bare en mindre justering efter jeg har skiftet styrekugle i den ene side.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore... Vis hele indlægget
85 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hans W
Jeg tager det helt roligt, for det er dig, og ikke mig, der skal køre i den bil.
Jeg prøver at forklare dig en ting, men ser, at det stadig er lige svært at sætte sig ind i tingene.
Før målte man i mm, og nu i grader, og der er en meget stor forskel på de målinger, for hvor langt ude du skal måle milimetrene, er bestemmende for antallet af disse, da der ved spredning vil blive forøget afstand mellem vinklens 2 linier, vil graderne være de samme, om du så måler dem 100 meter ude.
Lad mig til slut gøre opmærksom på, at samtlige fabrikker tydeliggør hvor vigtigt det er, at deres tolerancer ikke overskrides.
Til ktm: Du behøver ikke at brillere med, at din viden om en undervogns funktioner og kravene til samme, er ret så mangelfulde ved at forsøge at nedgøre andre, men godt er det da, at dine kommentarer er taget ud fra egne erfaringer, hvilket jo fratager andre et ret stort ansvar.
Per-Jacobsen,
Jeg er glad for at du nu vil give mig ret i, at vinklen mellem laserstrålerne eller taglægterne, er den samme hele vejen.
Det er jo det jeg har prøvet at komme igennem med hele tiden.

Det du måske har lidt svært ved at udtrykke er nok, at hvis specifikationerne for sporingen for en bestemt bil er opgivet i et system til måling af længde, og dette mål er gældende for en 12" fælg (f.eks.) så kan man jo ikke bruge det samme mål hvis man monterer en 18" fælg. For at tage et grelt eksempel.

Men se, det er jo netop det smarte ved min laserstrålemetode. Det gradmål man beregner ud fra de tre længdemålinger er helt uafhængigt af fælgstørrelsen.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Og så nævner du, at i gamle dage målte man i millimeter, og nu måler man i grader og minutter.
Ja, og man kan også måle en ting i tommer eller centimeter, og alligevel måler man det samme mål.
Du mener måske at man måler hvert hjul for sig i forhold til vognend længdeakse

Det er dig, der skriver, at målene er de samme, men det er lidt svært at måle en vinkel i mm, så det er den passus og alligevel måler man det samme mål vi er uenige om.
Jeg mener, at hvert enkelt hjul skal måles i forhold til bilens geometriske linie, og IKKE til den symmetriske.
Den symmetriske og den geometriske linie er den samme, HVIS bagakslen er korrekt justeret.
Den opmærksomme læser, der er i stand til at læse indenad i moderat grad, vil jo nok kunne opfatte, at min bemærkning om at man måler det samme mål går på henholdsvis tommer og de her nymodens centimeter.

Jeg foretrækker iøvrigt ofte at måle i tommer, enten i den standardiserede amerikanske tomme på 25,4 mm (Det var jo noget Henry Ford og et par andre gutter derovre fastlagde, fordi der indtil da fandtes adskillige amerikanske tommemål, og det var lidt ærgerligt når man f.eks. bestilte et parti aksler, og man så fik dem leveret i Arkansas-tommer.)
eller jeg bruger den gode danske tomme der er på 26,1545 mm.
Det er jo ret underordnet så længe man ikke blander målesystemerne sammen.
Det har den store fordel, at det er betydeligt nemmere at aflæse et tommemål, især på afstand, så man ikke behøver at fiske læsebrillerne frem!

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg kikker stadig med, det er spændende læsning, men er i tvivl om målet. Hvad betyder Toe-in, ° 0° 09' ± 9' belastet / ubelastet, de små ' hvad er det ?. Kan godt se at de skal spidse, er det de 1/3 grad jeg før har angivet ?.

Jeg er lidt tændt på laser metoden, da der er lidt matematik i den, og den er ok hvis :
1) Mit bagtøj er iorden.
Symmetriaksen i bilen er iorden, den har ikke været skadet.
Mit venstre forhjul vil jo så være referencen.

Bare skriv videre.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Enhver har jo sin lyst.
Jeg foretrækker at anvende fabrikkens specifikationer, hvor gamle Henry's efterfølgere efterhånden også er blevet klogere og mere og mere går over til grader, fremfor at sjusse mig til noget efter en tommestok, og spormålere, hvor den ene side sender en lysstråle vinkelret over på en tommeskala på den anden, findes vel kun på TekniskMuseum.

Til ktm: Du behøver ikke at brillere med, at din viden om en undervogns funktioner og kravene til samme, er ret så mangelfulde ved at forsøge at nedgøre andre, men godt er det da, at dine kommentarer er taget ud fra egne erfaringer, hvilket jo fratager andre et ret stort ansvar.




Med venlig hilsen
ktm

 

Peter R
Toe-In er spidsningen på hjulene, og Toe-Out er spredning, og betegnes i dag som Toe eller sporing.
De tal, som du viser betyder en spidsning på 0 grader og 9 minutter plus/minus 9 minutter, hvilket betyder, at sporingen kan være fra 0 grader til 0 grader og 18 minutter.
Nu er det sjældent, at belastningen er ligegyldig, men opgives målene med belastning på f.eks. forhjulene, betyder det 75 kg anbragt i midten foran forreste sæder, hvis ikke andet er opgivet.
Med hensyn til en MC, var det så ikke noget med en specialbygget Bandit med 120 HK?



Jeg har lidt svært ved at se det fornuftige i en 4 hjulsudmåling ved udskiftninger at bærekugler og lign.

Der ud over tager de 4 hjulsudmålinger jeg har set udgangspunkt i fælgkanten, hvor "værktøjet" bliver spændt på, hvor adskiller det sig fra metoden med laservaterpasset.

Tillad mig i al ydmyg fredsommelighed at henvise til mit allerførste indlæg i denne efterhånden omfattende tråd!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 45 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis