Stimulere den naturlige nedbrydning af kattegrus i haven?!? (langt)

Hejsa

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe med dette noget mærkelige spørgsmål... Jeg ved ikke engang hvad jeg skal kalde overskriften

Jeg har lige overtaget mit hus og den anden aften opdagede jeg, at baghaven VRIMLER med dræbersnegle - jeg undersøgte dagen efter hvor de kom fra og det viser sig, at de tidligere beboere har fyldt kattegrus + efterladenskaber om bag et anneks på grunden
Der er en forhøjning af grunden på ca. 1 m og det er ca. 12*2 m bredt - altså temmelig meget *lort* som de har forsøgt at kamouflere med et tyndt lag grus og perlesten 

Jeg er overbevist om, at det er dette der tiltrækker dræbersneglene, da jeg kun har fundet dem i det område på grunden - sneglene er jeg i gang med at udrydde, men hvad pokker gør jeg med "lorten"!?!?

Jeg har overvejet, at få det gravet af, men der er mere end rigeligt at bruge penge på lige nu og jeg kan sagtens forestille mig hvad det vil koste at få det gravet af og hentet i container

Jeg tænker mig, at jeg kunne stimulere/sætte fart på den naturlige nedbrydning af det eller i det mindste fjerne lugten - men er det overhovedet muligt og har I nogle gode forslag til hvad jeg kan gøre?

På forhånd tak,

Annemette

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anne Mette.
Du kan vande det dagligt i et stykke tid så skulle exkrementerne gå i opløsning hurtigere. Jeg er nu ikke sikker på at du får udrydet din dræber snegle sådan bare lige. De vil komme igen år efter år. For der kligger sikkert en lille milion snegle æg i din jord der først kommer igang til næste år.
Jeg har selv tænkt på det med at vande, men er samtidig i tvivl om, om det vil "gøre noget" for de moler der ligger derude (kattegrusen) og er også bange for, at det bare vil gøre det endnu mere lækkert for sneglene

Jeg er godt klar over, at jeg ikke sådan lige får bugt med sneglene, men jeg er i fuld gang og gør hvad jeg kan for, at minimere dem = jeg går derude i en times tid hver aften når duggen er faldet og samler dem sammen... det må på et eller andet tidspunkt gøre noget i bestanden derude ... Men jeg er også bange for, at de ikke lige forsvinder igen så længe der er et "slaraffenland" for dem derude
Men der er ingen af naboerne der har problemer med snegle, så man kan håbe det er "lokalt i min have" og forhåbentlig derfor til at komme af med igen ... *krydser fingre*

Annemette - som er TRÆT af uhumske tidligere ejere
Da det nu er et stykke som du ikke har tænkt dig at bruge i år, kunne du strø en ordentlig gang salt på, du ved så det er næsten som der havde været snevejr. Så er det ihvertfald 100 % slut med snegle fra det sted. Selve moleren kan du ikke nedbryde den skal knuses for at kunne indgå i kredsløbet. Kattegrus er jo brændt moler d.v.s. det er blevet til en stenart igen. For så vidt jeg husker er moler, vulkansk aske der er et par milioner år gammelt. Ved at brænde det igen opnås den porrøse "sten" der kan indeholde store mængder vædske.
Hvis du har en bunke kattelort+grus der fylder 24 m2 og er 1 meter høj, så må den forrige ejer enten have oplyst at den er/var der, ellers er der da tale om svig. 24 m3 lort er ikke en uvæsentlig ting, og jeg ville straks tage kontakt til sælger og/eller mægler og bede dem om at bekoste bortskaffelse af den enorme mængde lort. Specielt hvis de har prøvet at skjule den med perlesten, så er der jo tale om bevidst bedrag. Man kan ikke med rimelighed forlange, at du som køber, skal grave i eventuelle forhøjninger på grunden for at konstatere hvad der gemmer sig derunder.
Det var dog ulækkert. Helt enig med Mike. Det må de tidligere ejere fjerne, det er jo nærmest en fuld container det drejer sig om!

Mht. sneglene, ville jeg bruge feromol i rigelige mængder eller nematoder.
Annonce
Lidt sent med en opdatering, det ved jeg, men bedre sent end aldrig 😉

Jeg henvendte mig både til sælgers mægler og en advokat. Mæglerens svar var at jeg jo enten kunne bekoste en ny tilstandsrapport og håbe at den blev bedre (med andre ord - der nu blev opdaget at der var en masse lort!) eller kontakte sælger selv og høre om hun ville betale..
Desværre var advokatens ord næsten identiske - dog uddybede han med at min sag aldrig ville kunne vindes i en retssal, da det krævede at dommeren sagde at sælger bevidst havde løjet.. Og det vil man, iflg. advokaten aldrig få en dansk dommer til at sige.

Meg man iøvrigt tilføje at lorten ikke begrænsede sig til bag annekset, men fandt senere ud af at det også var spredt i alle bede på resten ag grunden!
Ydermere havde sælger løjet om funktionaliteten af både døre og vinduer i huset .. Men heller ikke her ville jeg kunne vinde en sag mod sælger - iflg. advokaten!

Så jeg opgav - og har over tid gravet det hele op med håndkraft og fået kørt væk.. Kæmpe stort arbejde, men det var det værd - nu kan man jo nyde at være i haven 😂

Annemette

Kattegrus er brændte eller ubrændte lermineraler. De bør være uskadelige. Ja nærmest jordforbedrende. Det er heller ikke noget der tiltrækker snegle.

Men jeg forstår at det kan virke frastødende med tanke på katte ekskrementer.

Det er ikke noget man har lyst til at plante kartoffler i

Jeg bruger kattegrus (brændt moler) i min jordblanding til mine bonsai.
Årsag? Det er rent. Det giver luftig jord, der ikke "klasker" sammen. Det kan optage vand, der betyder at jeg ikke skal vande så meget, og endelig så forbedrer det jordstrukturen.

Men jeg ville nok ikke bruge det hvis det var brugt af en kat

Men det er rigtigt at det har svært ved at blive nedbrudt, så større mængder kan nok ikke være så godt i haven.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis