brombær vild

Hej

Jeg har det større problem med en brombær som har spredt sig i det meste af haven, det ser ikke ud til at den er så nem at holde nede, faktisk ville jeg foretrække at have adgang til min baghaves sidste 10 meter.

Det ser ud til at vild skudene når de får forbindelse med jorden, og er uberørt i længere tid bliver rodfæstet.

Jeg har læst at man ikke må klippe vildskud af ved rodden, men skal "brækkes".

Er der nogen der har et godt råd, hvordan man kan få fjernet dem/de fleste og på et senere tidspunkt holde i ave.

Hilsen Bjarne

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er bare frem med saksen og klippe den ind så du har styr på den. Og rodskuddene grave du bare op med en greb.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

hvis din brombær er plantet sådan at podestedet er over jorden var det måske en ide at lægge jord på, sådan at podesteddet kommer under jorden. Ved andre planter kan det reducere vildskud.
Men med den størrelse og den energi, som din brombær angiveligt lægger for dagen, er der måske behov for også fysisk at hindre rodskud. Dvs først jord på til podesteddet, derefter en barriere, der er pakket helt ind til stammen (kraftig plantedug eksempelvis) og dernæst dækmateriale (jord, bark etc.) på dugen.
Hvorfor tror du den er podet? Når den vokser som den gør gætter jeg på at det er en vild brombær.

Bent.
Tak for jeres svar.

Det er vild skud alt sammen.
I sin tid, for en hel del år siden , blev der plantet en række hindbær og en række brombær 3-6 planter i den ene side af baghaven.
I dag er resultatet, at den sidste del af haven og i en højde af 2 meter er bevokset med brombær, desuden langs begge sider af den resterende have er der vildskud af brombær.
Desværre havde min mor den "gode" ide at sætte en lille busk af brombær i køkkenhaven, og det var den køkkenhave. Og man bliver klog af skade.
Den ene gode ting er at bærene, som er fyldt med vitaminer.

Bjarne
Vilde brombær kan være temmelig besværlige at have med at gøre, der hvor de vokser vildt i skoven kan de også være en plage når de gror op af træerne
og stikker som bare f....

Selvom man skærer dem over hænger de stadig fast alle vejne, der er vidst kun en løsning på med arbejdslufferne og igang med saks og spade, men vær forberedt på torne i fingrene alligevel.
De kan ikke lide at blive klippet ned og hvis du ellers er flittig med det kan du få has på dem, men det kræver tålmodighed.

ame
Annonce
Min erfaring med brombærer er at det kan være særdeles vanskeligt ar grave dem op idet roden er meget dyb og den derfor vil komme igen. Jeg tror det bedste råd jeg kan give dig vil være at klippe den ned til roden og så dække området over med sort plastik et gammelt gulvtæppe el. noget lign. Dette lader du ligge hen over en sommer.

Hilsen
Allan
Skrevet af Bent Andersen på 07 aug 2009 11:00
Hvorfor tror du den er podet? Når den vokser som den gør gætter jeg på at det er en vild brombær.

Bent.


Vildskud forbindes almindeligvis med en podet plante, hvor skuddet er sat under podestedet.
Brombær generer vildskud på samme måde som hyben gør. De kommer snigende under jorden.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Fiahgt på 10 aug 2009 11:31
Brombær generer vildskud på samme måde som hyben gør. De kommer snigende under jorden.


Nu skal det jo ikke udvikle sig til ren sprogrøgtning, men der er forskel på skud og vildskud. Skud er bare den måde en plante almindeligvis udvikler sig på. Det kan være over eller under jorden.

Vild-skud, et. (sj. Vildt-. Wied.Fæd.187).

1) (jf. vildt skud u. V. vild 7.2; gart.) skud paa en (dyrket) plante, som fremkommer paa et uønsket, upassende sted (jf. Vandskud 2); især om skud fra den stamme, hvorpaa noget er podet. VortHj.III,4.101. Berl Have L.III. 236.

Efter min mening er der kun een mulighed for at komme brombærrens formering til livs: Stik dybt omkring de planter, der skal bevares; gerne med en drænspade, så du kommer rigtigt dybt.
De nu løsrevne plater klippes ned, hvorefter sårfladerne stødbehandles med Roundup fortyndet 1:4 med vand. Smøres på med en svamp, husk gummihandsker.
Hvis du ikke får skåret de uønskede planter fri fra moderplanten, risikerer du, at denne også behandles på grund af rodforbindelse.
Der er altså ikke 100 % sikkerhed for at udfaldet bliver helt efter hensigten.
Overfor frøplanter, skud, der stammer fra fyglespredte frø, kan der selvfølgelig ikke ske noget ved at behandle dem.
Hilsen baadsen/Aktiv Havepleje
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis