CNC fræser... hjemmelavet!!!

Hej Alle

Nu har jeg de sidste tre måneder gennemsøgt nettet for oplysninger omkring Gør-det-selv CNC fræsere og har i den forbindelse haft stor glæde af denne nyhedsgruppe. Derfor vil jeg gerne vise jer, hvad jeg har tænkt mig at lave til efteråret og høre jeres kommentarer og råd.

Jeg er modelflyver i min fritid, men ikke en af den slags, som køber en færdigbygget kinamodel. Jeg konstruerer mine modeller helt fra bunden af og benytter 3D CAD i konstruktionsarbejdet. Normal får jeg laserudskåret mine ting ud i USA til rimelige priser, men jeg har altid ønsket, at jeg selv kunne skære prototyper ud med det samme. Endvidere fremstiller jeg en del plastikdele ved vakuumformning og til det skal jeg bruge træforme, som jeg i øjeblikket fremstiller i hånden. Her ville en 3D fræser virkelig komme til sin ret, når jeg nu allerede har tegnet delene i 3D på computeren. Min fræser skal derfor primært bruges til at fræse i balsatræ og x-finer.

Jeg har ikke adgang til værktøjsmaskiner i den dyre ende, så min CNC fræser skal bygges i 32 mm x-finer (støbeplade) med rundsav og søjleboremaskine. Skabeloner til udskæring og boring fremstilles fra 3D CAD tegning.

Som fræser har jeg købt en Dremel 200 og stepper driver board herfra
Spindler og møtrikker vil jeg købe hos Maedler. Resten har jeg tænkt mig at købe hos engelske Motion Control Products. Jeg har vedhæftet min bestillingsliste, så I kan se delene. Jeg er noget usikker på stepper motorerne, så kommentarer, forslag og gode råd modtages gerne.

Her er så konstruktionen, som den ser ud lige nu. Husk at jeg er ca. 80% færdig med tegningen, så der vil komme tilføjelser og ændringer.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Hej Alle Nu har jeg de sidste tre måneder... Vis hele indlægget
166 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Michael.
Jeg har nu heller ikke hørt om spindellejer, men du kunne måske klare dig med disse http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=6189957 til den nette sum af 10,32 + moms pr stk. De kan kun klare 40000 snoninger ;-)
Det ser forøvrigt rigtigt godt ud.. hvornår begynder du at masseproducerer til videresalg :-)
Frank

Mvh Frank

Måske kunne du bruge en Paps køler, eller lignende lille blæser, den fylder jo ikke alverden, og larmer og ryster ikke.
mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Spindellejer sidder i alle spindler på hurtigkørende værktøjsmaskiner ( i spindlen ) Fås bla. hos PTI Europa.
Mvh Jørgen
Tak for alle gode råd og kommentarer.

Nye bedre lejer er på min ønskeliste, men mon ikke man skulle tage skridtet fuldt ud og investere i keramiske lejer?

Lejerne fra RS ligner meget rulleskøjtelejerne også prisen...

Jeg var inde på PTI Europas hjememside, men kunne ikke umiddelbart finde de omtalte speciallejer. Er det bare mig, som er blind eller uvidende?

Men al den snak om lejer ændrer nu ikke på, at den væsentligste årsag til, at spindlen bliver varm ved fuld hastighed, skyldes varmeudviklingen fra den børsteløse motors vindinger. Lejeblokken bliver kun langsomt varm efter længere tids brug. Så køling skal først og fremmest holde temperaturen på statoren og vindingerne nede. Motorens bagende er designet til at trække luft igennem motorhuset. En propel i et rør (fan) ville forstærke luftgennemstrømningen igennem motoren betragteligt. Så det er den mest oplagte løsning. En computerkøler (jeg har faktisk en Pabst køler liggende) ville virke, hvis man placerede den for enden af røret, men det hele bliver lidt besværligt med montering og strøm...


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Afmeld
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg ved ikke med keramiske lejer, er de ikke sarte overfor vibrationer?

Skf har deres lejer delt op i forskellige kvaliteter, jeg mener at C3, er bedste kvalitet, det er lejer som er udtaget og testet hver for sig.

http://www.skf.com/skf/productcatal...1050076081

Det burde være ok til din maskine

mvh jens

Derfor ville jeg bruge bagenden til at drive en propel som fan... Og dermed ville du have indbygget styrring da den jo ville køle iforhold til omdr



Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg fik ikke lige med, når du bruger alm sporkuglelejer, har du ikke noget til at optage det axiale tryk.
Så der burde være et vinkelkontaktleje, eller et trykleje også...

mvh jens
Det er korrekt at min fræsespindel ikke kan klare store aksiale kræfter. Men da min spindel primært bliver brugt til profiling i balsa og krydsfinér og 3D fræsning i epoxy spartelmasse og træ, så har det foreløbigt vist sig at være tilstrækkeligt.

Michael Hammer

www.HammerModels.com

Hvis du ikke kan finde lejerne under PTI så prøv Schaeffler Danmark der finder du spindellejer, det er et vinkelkontaktleje beregnet til spindler med høj hastighed.
Der er yderligere 76 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også