CNC fræser... hjemmelavet!!!

Hej Alle

Nu har jeg de sidste tre måneder gennemsøgt nettet for oplysninger omkring Gør-det-selv CNC fræsere og har i den forbindelse haft stor glæde af denne nyhedsgruppe. Derfor vil jeg gerne vise jer, hvad jeg har tænkt mig at lave til efteråret og høre jeres kommentarer og råd.

Jeg er modelflyver i min fritid, men ikke en af den slags, som køber en færdigbygget kinamodel. Jeg konstruerer mine modeller helt fra bunden af og benytter 3D CAD i konstruktionsarbejdet. Normal får jeg laserudskåret mine ting ud i USA til rimelige priser, men jeg har altid ønsket, at jeg selv kunne skære prototyper ud med det samme. Endvidere fremstiller jeg en del plastikdele ved vakuumformning og til det skal jeg bruge træforme, som jeg i øjeblikket fremstiller i hånden. Her ville en 3D fræser virkelig komme til sin ret, når jeg nu allerede har tegnet delene i 3D på computeren. Min fræser skal derfor primært bruges til at fræse i balsatræ og x-finer.

Jeg har ikke adgang til værktøjsmaskiner i den dyre ende, så min CNC fræser skal bygges i 32 mm x-finer (støbeplade) med rundsav og søjleboremaskine. Skabeloner til udskæring og boring fremstilles fra 3D CAD tegning.

Som fræser har jeg købt en Dremel 200 og stepper driver board herfra
Spindler og møtrikker vil jeg købe hos Maedler. Resten har jeg tænkt mig at købe hos engelske Motion Control Products. Jeg har vedhæftet min bestillingsliste, så I kan se delene. Jeg er noget usikker på stepper motorerne, så kommentarer, forslag og gode råd modtages gerne.

Her er så konstruktionen, som den ser ud lige nu. Husk at jeg er ca. 80% færdig med tegningen, så der vil komme tilføjelser og ændringer.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Hej Alle Nu har jeg de sidste tre måneder... Vis hele indlægget
166 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Z- og y-aksens steppermotorer er monteret med fire 5mm gevindstykker, som går hele vejen igennem gantry´ens sider. Det virker faktisk ganske godt og solidt.

Lige et billede af gantry´ens underside, hvor man kan se afstivningen, som også kuglemøtrikken monteres i.

Overordnet set er jeg tilfreds med gantry´en. Den virker solid og stabil.Hvordan den vil opføre sig, når jeg første gang prøver at fræse alluminium, vil tiden vise. Men til balsatræ og krydsfinér er jeg overbevist om at den er rigeligt stabil.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

X-aksens lejeblok er monteret på et ekstra stykke aluminium, som er skruet fast til rammen. Et passende hul blev derefter skåret i gavlen, for at gøre plads til det hele. På grund af denne udskæring kunne Steppermotoren ikke monteres med gevindstykker som oprindeligt planlagt. Derfor  fremstillede jeg et lidt rustikt motorophæng af fire lag 16mm krydsfinér. Det ser umiddelbart ud til at fungere udemærket, men er ikke specielt elegant.

Arbejdsplanet er lavet af to lag 8mm krydsfinér, som er limet med polyurethanlim. Den perfekte lim, når man arbejder i en kold og fugtig garage i november måned, da den hærde vha. fugt. Det underste lag er skåret op således der er plads til 3 stk. 20x20mm ekstruderede aluminiumsprofiler, som er skruet fast. Det hele hærdede under pres på en helt plan overflade. Det færdige arbejdsplan blev til sidst slebet, lakeret og slebet igen. Herefter blev planet monteret på gavlene. Stivheden af planet er meget tilfredsstillende.

Herunder kan man se, hvorfor jeg var nødt til at montere aluminiumsprofilerne i fordybninger på arbejdsplanet. Der var simpelthen ikke frigang nok imellem gantry´ens underside og arbejdsplanet. Dette vil blive rettet på tegningen.

  

Michael Hammer

www.HammerModels.com

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Monteringen af arbejdsplanet markerede afslutningen af første fase af byggeriet af min CNC fræser. Herunder ses maskinen i sin helhed. Gantry´en vejer 17 kg og basen med arbejdsplanet vejer nok små 40 kg. Så man tager ikke lige fræseren under armen, for at vise den til naboerne. Den lille Dremel syner ikke af meget og den vil da også i nærmeste fremtid blive skiftet ud med en Kress fræser.

Nu skal jeg så have koblet motorerne til driver printet og sat strøm til... det bliver sgu spændende at se om jeg kan få liv i dyret...

Herefter skal jeg have monteret limit switches og lavet en kasse til elektronikken.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Weekenden var præget af lettere frustration over problemer med at få liv i maskinen. Steppermotorerne er af en type med 8 ledninger, og selvom jeg fulgte alle vejledninger og databladet for motorerne,  kunne jeg bare ikke få dem til at dreje rundt, når jeg koblede dem til driverprintet som unipolar seriel. Usikkerheden bredte sig, og jeg forsøgte at skifte strømforsyning, men lige lidt hjalp det. Til sidst skiftede jeg x-aksens motor ud med en mindre Nema 23 model med 6 ledninger, som jeg vidste virkede sammen med driveren. Og nu kom der gang i x-aksen. Herligt endeligt at se maskinen bevæge sig her fem måneder efter de første CAD-skitser blev lavet.

Opmuntret af den lille sejr forsøgte jeg at koblede motorerne til driveren som unipolar parallel og justerede strømmen op til 2A på driveren. Nu kørte alle akser, og jeg kunne koncentrere mig om at tune indstillingerne for motorerne i Mach3.

Jeg fik også kalibreret maskinen, så den bevægede sig korrekt i forhold til input. Mach3 har en smart feature, hvor man beder maskinen bevæge sig f.eks. 5mm. Maskinen flytter sig så 5mm med dens indstillinger, og man kan så måle den reelle afstand, som maskinen har flyttet sig og taste dem ind. Herefter ændrer Mach3 så indstillingerne automatisk. Jeg benyttede et micrometerur spændt op i en maskinskruestik og efter kalibreringen har jeg en unøjagtighed på ca. 1/100mm uden hensyn til unøjagtigheden i micrometeruret.

Sent søndag aften var det så endelig tid til at spænde et stykke balsatræ fast på arbejdsplanet og lade maskine fræse et dødningehoved (Mach3 G-code eksempel) ud. Hvilken skøn oplevelse! Jeg glemte helt, hvor koldt der var i garagen (-2 grader) og nød bare at se maskinen fræse de flotteste kurver ud.

Træstykket med dødningehovedet står nu og pynter på mit kontor, selvom kollegerne synes at det er det mest bizarre julepynt de nogensinde har set. Det er Meget muligt, men jeg har sgu selv fræset det ud på min hjemmebyggede CNC fræser!!!



Problemet med at få seriekoblet steppermotorerne blev løst via denne tråd

Michael Hammer

www.HammerModels.com

Stort tillykke herfra, det må være en fed fornemmelse at se den virke. Efter at have brugt al den tid på den.

Respekt herfra

Hilsen Kent

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Fedest. Poster du snart en lille film på youtube :-)
Jeg vil bare gerne se hvad den lille Dremel er i stand til - maskinen ser godt ud.

Mvh Adam
Tak Kent og Adam

Det har været et både sjovt og spændende projekt. Men jeg er langt fra i mål endnu. Nu skal jeg først til at lære at bruge RhinoCAM og Mach3, hvilket i øjeblikket virker lidt uoverskueligt. Det er godt nok meget man skal sætte sig ind i, når man som jeg startede helt uden forhåndskendskab til CNC...

Så snart jeg har fået maskinen til at fræse nogle interessante emner, skal jeg nok lave en lille film og lægge den på Youtube.

Her i nærmeste fremtid vil jeg også lægge mine CAD tegninger af min CNC-fræser ud til fri afbenyttelse sammen med en liste over indkøbte komponenter og leverandører. Det kan måske hjælpe nogle kommende CNC-Wannabees til at komme lettere i gang...

Michael Hammer

www.HammerModels.com

Det har været p....koldt i garagen den seneste tid, så jeg har ikke fået lavet så meget på maskinen, som jeg kunne have ønsket mig. Men jeg har fået styr på limit switches og strømforsyning, men mere om det i en senere post.

Som lovet har jeg nu fået lavet en lille video, som viser min CNC fræser i aktion.

Link til Youtube


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Super flot maskine
Har en ide om at min kommer til at ligne din meget, da jeg har haft kigget på dette design her LINK
God beskrivelse du har lavet

Kan du fortælle hvor du har købt føringer?


Mvh

Michal

Tak for det MickyDK

Her er min Shopping list:

3 AXIS CNC ROUTER DRIVER BOARD                    
http://shop.ebay.com/autohec/m.html

Steppermotor Nema 23 M57STH76-2008S               
http://www.motioncontrolproducts.com

Dremel motorholder SK-25 Mounting Block               
http://www.motioncontrolproducts.com

3 ballscrews + 3 sets SBR rails +3sets BK/BF12+couplers
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250482486845&ru=http%3A%2F%2Fshop.ebay.com%3A80%2F%3F_from%3DR40%26_trksid%3Dp4033.m38.l1313%26_nkw%3D250482486845%26_sacat%3DSee-All-Categories%26_fvi%3D1&_rdc=1
Husk at bestille spindlerne 30mm kortere end angivet i tilbuddet.

Skruer, skiver, møtrikker etc.                    
http://www.modelfixings.co.uk

Ledningsstrømper
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9558&Product_Name=Wire_Mesh_Guard_Yellow_10mm_%281mtr%29

Aluminiumstrappestige, 20x20mm aluminiumsprofiler og 5mm gevindstænger           
http://www.silvan.dk

16 mm krydsfinér, armeringsnet og støbebeton           
http://www.Stark.dk               

Michael Hammer

www.HammerModels.com

Der er yderligere 106 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også