CNC fræser... hjemmelavet!!!

Hej Alle

Nu har jeg de sidste tre måneder gennemsøgt nettet for oplysninger omkring Gør-det-selv CNC fræsere og har i den forbindelse haft stor glæde af denne nyhedsgruppe. Derfor vil jeg gerne vise jer, hvad jeg har tænkt mig at lave til efteråret og høre jeres kommentarer og råd.

Jeg er modelflyver i min fritid, men ikke en af den slags, som køber en færdigbygget kinamodel. Jeg konstruerer mine modeller helt fra bunden af og benytter 3D CAD i konstruktionsarbejdet. Normal får jeg laserudskåret mine ting ud i USA til rimelige priser, men jeg har altid ønsket, at jeg selv kunne skære prototyper ud med det samme. Endvidere fremstiller jeg en del plastikdele ved vakuumformning og til det skal jeg bruge træforme, som jeg i øjeblikket fremstiller i hånden. Her ville en 3D fræser virkelig komme til sin ret, når jeg nu allerede har tegnet delene i 3D på computeren. Min fræser skal derfor primært bruges til at fræse i balsatræ og x-finer.

Jeg har ikke adgang til værktøjsmaskiner i den dyre ende, så min CNC fræser skal bygges i 32 mm x-finer (støbeplade) med rundsav og søjleboremaskine. Skabeloner til udskæring og boring fremstilles fra 3D CAD tegning.

Som fræser har jeg købt en Dremel 200 og stepper driver board herfra
Spindler og møtrikker vil jeg købe hos Maedler. Resten har jeg tænkt mig at købe hos engelske Motion Control Products. Jeg har vedhæftet min bestillingsliste, så I kan se delene. Jeg er noget usikker på stepper motorerne, så kommentarer, forslag og gode råd modtages gerne.

Her er så konstruktionen, som den ser ud lige nu. Husk at jeg er ca. 80% færdig med tegningen, så der vil komme tilføjelser og ændringer.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Hej Alle Nu har jeg de sidste tre måneder... Vis hele indlægget
166 svar
 Følg tråden
Der er 140 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

okay tak for det...

Du skal stadig passe på når du køber på Ebay.de der kan nemlig godt være nogle vare hvor der står Aus China.

Så hvis du ikke lægger mærke til det kan det godt blive lidt dyrt.


Mvh

Michal

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hejsa
Jeg skal i gang med at lave min egen CNC, og har efterhånden fundet ud af, at det er en total jungle, at beslutte hvilke stepmotorer jeg skal benytte.

Det bliver en CNC, med en relativt kraftig ramme af 50x30x3 mm stål, der er svejset sammen til en dimension af ca. 1300x1000 mm, og naturligvis med de fornødne forstærkninger, hvor det er nødvendigt.

Én af de ting den skal kunne klare er, at planfræse bordplader, da jeg laver epoxy "river tables". Dvs., at den skal kunne håndtere et fræsebit, der er 50 mm i diameter og tager en spån på vel omkring 2-3 mm.

Selve konstruktionen skal jeg nok få lavet stabil nok, men jeg er stærkt i tvivl om, hvilke stepmotorer jeg skal vælge.

Jeg er _totalt_ uerfaren, når det kommer til stepmotorer, men Nema er åbenbart meget populært... og Nema 23 er noget af det første man finder, når man googler "CNC diy set".

Der er også Nema 34, hvilke er væsentligt kraftigere, men også tilsvarende dyrere.

Jeg troede så, at valget ville være mellem Nema 23 og Nema 34... men nej.

Ikke blot er der mange varianter indenfor både Nema 23 OG indenfor Nema 34... men der er også valget mellem "Open loop" og "Closed loop".

Som jeg forstår det, er "closed loop" stepmotorer, der kan fortælle en (closed loop) driver, når den misser et step, som derfor kan kompensere.

Modsat kan en "open loop" misse et step, uden at controlleren aner noget om det, og hele fræseprojektet kan fejle.

Er der nogen af jer, der har erfaring med det?

Vh Tim Holst Petersen

 

Hej Tim
Jeg har lavet en cnc maskine for snart 10 år siden og stod præcis der hvor du står, med vild forvirring omkring valget af motorer. 
Jeg tænkte at det skulle være kraftigt, så valget faldt på nema34, nema er blot en standard på en given motorstørrelse, så vidt jeg husker også med standardiseret motoraksel og flange, så det siger ikke nødvendigvis så meget om motoren,
ud over størrelsen.
En stepmotor uden encoder er i princippet dum som en dør, den kører præcis det antal steps, som kontrolleren beder den om og hvis det ikke er en kvalitetskontroller, kan den miste mange steps og det var hvad jeg oplevede. Jeg havde bare købt hele sættet med motorer og kontrollere fra Kina og ved første prøvekørsel, kom den så meget ud af kurs, så nulpunktet ikke lå der hvor jeg startede. Jeg forsøgte efter alle kunstens regler at finetune, men uden stor succes.
Herefter solgte jeg stepmotorene og købte rigtige servomotorer/servokontrollere i stedet for. I mellemtiden dukkede de noget billigere closed loop stepmotorer op og dem ville jeg klart anbefale, hvis ikke du vil købe den forkromede og væsentligt dyrere servoløsning. Fælles for dem er, at der er en encoder på motorakslen, som hele tiden "ved" hvor i de 360gr akslen befinder sig og den melder tilbage til controlleren hele tiden og kan derved ikke miste steps, uden at du får en fejlmelding,
Så helt klart closed loop i en eller anden form. God fornøjelse med projektet. Jeg har aldrig fortrudt at jeg byggede min. Den har kørt i hundredevis af timer, til stor fornøjelse og stadig forundring over hvad man kan fremstille med CNC. Venlig hilsen Johnny



Johnny cnc
Hej Johnny

Tusinde tak for dit (meget hurtige) svar !

Det var præcist, hvad jeg ledte efter.

Det må have været enormt frustrerende, at have et helt set-up, der bare ikke _helt_ fungerer, og så konstatere, at det simpelthen er hardwaren der er for dårlig :-(

Ok. Så det bliver closed loop, selvom det er ca. 2-2½ gange prisen.

Skidtet skal jo virke... også, når der kommer noget load på.

Det er lidt vildt, at det kun var i dag jeg overhovedet blev opmærksom på, at der faktisk findes de to grundlæggende typer.

Jeg troede, at stepmotorer grundlæggende var stepmotorer, blot med forskellige niveauer af kræfter.

Selvfølgelig var jeg klar over, at servomotorer var det bedste valg, men tænker (nu), at closed loop stepmotorer også kan klare det, jeg har brug for.

Nu, hvor jeg har dig:
---------------------------

I den sammehæng burde nogle 2.7 Nm være nok... eller hur?

Har du nogle inputs til spændingen på forsyningen?

Jeg er stødt på denne ligning, der giver en god idé om, hvor stor forsyningen skal være:
Watt = (antal motorer) x ("rated current"/motor) x (spænding (f.eks. 36 V) x (1.2 (for + 20% sikkerhedsmargin))

Så hvis man har tre motorer a' 3 A ved 36 volt, er resultatet:

Watt (eller 'P') = 3 x 3 x 36 x 1.2 = 390 watt.

Er f.eks. 24 volt nok, eller skal jeg højere op?

Vh Tim

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har kig på dette sæt:

https://www.amazon.de/-/en/23SSM2440-EC1000-Encoder-1000PPR-Nema23-D-Shaft/dp/B084ZS76PS/ref=sr_1_10?crid=3D42RSLG4GABK&keywords=nema+23+CLOSED+LOOP+kit&qid=1682619704&sprefix=nema+23+closed+loop+kit%2Caps%2C85&sr=8-10

 

Hej Tim
Godt at du kunne bruge mit svar og så er det jo dejligt at kunne give sin erfaring videre, så andre ikke kommer til at dumme sig, på samme måde. Jeg har desværre ikke den store erfaring med stepmotorer, da jeg jo som nævnt gik all in på servo, men jeg er ret overbevist om at næsten 400w er tilstrækkeligt, for du får jo en stor udveksling via kuglespindlerne og til dit formål er det jo fræsespindelmotoren der skal kunne trække en 50mm fræser.
Jeg sender lige mit telefonnr. til dig, så kan vi tale sammen i stedet for. det er lidt nemmere og hurtigere og der kommer garanteret flere spørgsmål fremover.
Venlig hilsen Johnny

Johnny cnc
Det må være en af de ældste tråde på LDS    
Jeg har læst et par gange om, at hvis man f. eks har 3 stk 4A stepmotorer, så er 9 A strømforsyning nok, fordi de 3 motorer aldrig kører samtidig - det passer måske til 2D fræsning, men ikke 3D. 
Der er også noget om at en stepmotor har størst "holding torque" når den står stille. 
Betyder det så ikke at den  bruger mange Amps på det?

Jeg har prøvet præcis det samme. Motorerne kunne ikke køre hurtig uden at stalle, og efter tilføjelsen af en 4 akse har maskinen mistet steps helt vildt.  Der har ikke været nok strøm til alle motorer.
12A PSU har fjernet alle skavanker og den har kørt sådan i 13 år, dog uden den 4 akse. 
Det lykkedes mig at knække motorakslen på 2 motorer, ellers har der ikke været problemer. 

Så jeg vil sige at PSU skal kunne levere mindst lige så mange Amps, som alle stepmotorer bruger tilsammen. 
 
Jeg har flere gange tænkt på servomotorer, men jeg kender det jeg har og gider ikke udskifte det hele   


Jeg anvendte jo Servo motorer til mit byg i sin tid. De kører stadig perfekt i dag, og har stoppet mange uheld. Men det er jo en smags sag. De er også noget dyrere i et setup.
Men du er velkommen forbi værkstedet og se det.

Mvh. Kim
Det er det fine ved at skrive i den gamle tråd, ellers havde jeg ikke set det. Jeg fik en besked ang. emnet i LDS.
DLG skriver netop om momentet på stepmoterer og det er et kendt problem, at de yder det største moment ved stilstand og momentet aftager med hastigheden, så det kræver lidt justering at finde max hastighed inden motoren staaler. Så hyler den bare og står herefter stille. Husk man må ALDRIG sætte spænding på en kontroller, uden stepmotoren er tilsluttet, ellers brænder controlleren af. Det ved jeg af bitter erfaring.
Hilsen Johnny

Johnny cnc
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også