CNC fræser... hjemmelavet!!!

Hej Alle

Nu har jeg de sidste tre måneder gennemsøgt nettet for oplysninger omkring Gør-det-selv CNC fræsere og har i den forbindelse haft stor glæde af denne nyhedsgruppe. Derfor vil jeg gerne vise jer, hvad jeg har tænkt mig at lave til efteråret og høre jeres kommentarer og råd.

Jeg er modelflyver i min fritid, men ikke en af den slags, som køber en færdigbygget kinamodel. Jeg konstruerer mine modeller helt fra bunden af og benytter 3D CAD i konstruktionsarbejdet. Normal får jeg laserudskåret mine ting ud i USA til rimelige priser, men jeg har altid ønsket, at jeg selv kunne skære prototyper ud med det samme. Endvidere fremstiller jeg en del plastikdele ved vakuumformning og til det skal jeg bruge træforme, som jeg i øjeblikket fremstiller i hånden. Her ville en 3D fræser virkelig komme til sin ret, når jeg nu allerede har tegnet delene i 3D på computeren. Min fræser skal derfor primært bruges til at fræse i balsatræ og x-finer.

Jeg har ikke adgang til værktøjsmaskiner i den dyre ende, så min CNC fræser skal bygges i 32 mm x-finer (støbeplade) med rundsav og søjleboremaskine. Skabeloner til udskæring og boring fremstilles fra 3D CAD tegning.

Som fræser har jeg købt en Dremel 200 og stepper driver board herfra
Spindler og møtrikker vil jeg købe hos Maedler. Resten har jeg tænkt mig at købe hos engelske Motion Control Products. Jeg har vedhæftet min bestillingsliste, så I kan se delene. Jeg er noget usikker på stepper motorerne, så kommentarer, forslag og gode råd modtages gerne.

Her er så konstruktionen, som den ser ud lige nu. Husk at jeg er ca. 80% færdig med tegningen, så der vil komme tilføjelser og ændringer.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Hej Alle Nu har jeg de sidste tre måneder... Vis hele indlægget
166 svar
 Følg tråden
Der er 130 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Michael

Det var godt at du fik klaret indkøbene , men ja sig bare til hvis det er en anden gang.
En butik ved Ikea ville ikke være nogen dårlig ide nej, måske vi skulle foreslå dem det

Jeg havde besøg af Troels i dag da du skrev
Tiden skal nok komme igen når de kære små vokser sig lidt større.
Jeg flyver ikke selv mere, men har gjort, også i AMC (Den store mand, med den gule easy cup)
der var en del derude der kendte flyet

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Er der nogen der bor i Sønderborg eller omegn som har lyst til at vise deres maskine frem?

Hilsen Flemming

Jeg ved godt, at dette er en gammel tråd efterhånden, men jeg synes, at den har været spændende at læse, og godt dokumenteret Michael Hammer   


If you can dream it, you can create it.

Mange tak for det Don_doh   

Faktisk ser maskinen helt anderledes ud i dag. Betonsoklen er stadigvæk den samme, men alt træ er blevet skiftet ud med birkekrydsfiner. Arbejdsplanet er nu en meget stiv torsionskasse og det samme er Gantry overliggeren. Mange dele er skåret ud med laser for at få en præcis maskine, hvor alle akser står vinkelret på hinanden.

Spindlen er blevet opgraderet med en solid lejeblok+holder og har fået vandkøling.

Alt er samlet med stålstifter, møbelbolte og krydsmøtrikker, så man hurtigt kan skille tingene ad og samle dem igen. Dette havde jeg ikke tænkt ind i den første udgave af maskinen.


Maskinen har p.t. både LED lys, laser kors til nulstilling af xy samt en metalplade til nulstilling af z. Der er også en "Dust Shoe" med magneter, men den har jeg ikke et billede af.

Alt i alt har jeg nu en meget velfungerende og anvendelig CNC maskine. Men det tog lang tid at nå dertil...

Mvh. Michael Hammer


Michael Hammer

www.HammerModels.com

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

:-) Ja det ser godt nok ud til at være en rigtig fin maskine, du der har fået bygget dig :-)


If you can dream it, you can create it.

Hej

er der noget man skal tage højde for når man købte noget fra ebay

skal bruge et cnc kit 

tænker om der er ekstra told og moms

mvh Do

Hej.

Ja hvis du køber i et IKKE EU land, kan der komme moms og importafgift på hvis beløbet er over kr. 80,-

Mvh. Leif.

okay og hvis beløbet er omkring 1500,- 

hvor meget er moms og importafgift så 

Du skal bare købe på eBay.de (den tyske afdeling). Der kan du stort set finde de samme dele,

importeret til Tyskland og så undgår du Dansk importtold og moms.

Jeg har købt meget den vej rundt også via England, sålænge det varer (brexit)

Hilsen Johnny


Johnny cnc
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også