CNC fræser... hjemmelavet!!!

Hej Alle

Nu har jeg de sidste tre måneder gennemsøgt nettet for oplysninger omkring Gør-det-selv CNC fræsere og har i den forbindelse haft stor glæde af denne nyhedsgruppe. Derfor vil jeg gerne vise jer, hvad jeg har tænkt mig at lave til efteråret og høre jeres kommentarer og råd.

Jeg er modelflyver i min fritid, men ikke en af den slags, som køber en færdigbygget kinamodel. Jeg konstruerer mine modeller helt fra bunden af og benytter 3D CAD i konstruktionsarbejdet. Normal får jeg laserudskåret mine ting ud i USA til rimelige priser, men jeg har altid ønsket, at jeg selv kunne skære prototyper ud med det samme. Endvidere fremstiller jeg en del plastikdele ved vakuumformning og til det skal jeg bruge træforme, som jeg i øjeblikket fremstiller i hånden. Her ville en 3D fræser virkelig komme til sin ret, når jeg nu allerede har tegnet delene i 3D på computeren. Min fræser skal derfor primært bruges til at fræse i balsatræ og x-finer.

Jeg har ikke adgang til værktøjsmaskiner i den dyre ende, så min CNC fræser skal bygges i 32 mm x-finer (støbeplade) med rundsav og søjleboremaskine. Skabeloner til udskæring og boring fremstilles fra 3D CAD tegning.

Som fræser har jeg købt en Dremel 200 og stepper driver board herfra
Spindler og møtrikker vil jeg købe hos Maedler. Resten har jeg tænkt mig at købe hos engelske Motion Control Products. Jeg har vedhæftet min bestillingsliste, så I kan se delene. Jeg er noget usikker på stepper motorerne, så kommentarer, forslag og gode råd modtages gerne.

Her er så konstruktionen, som den ser ud lige nu. Husk at jeg er ca. 80% færdig med tegningen, så der vil komme tilføjelser og ændringer.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

166 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indkøbsliste til www.Motioncontrolproducts.com


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Hvis nogen skulle have lyst til at se nogle af modelflyene og læse mere om dem, så er her nogle billeder og links:

Dornier Do-335 Pfeil:
Byggetråd på RC Groups her

Kyushu J7W1 Shinden byggetråd på RC Groups her
Wasp byggetråd på RC-unionens forum her

God læselyst


Michael Hammer

www.HammerModels.com

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ser lækkert ud.

Hvis du hellere vil bruge tid på at lave RC fly end på at konstruere og bygge selve maskinen, så ville jeg kraftigt overveje at bygge ud fra et færdig sæt planer. Jeg kan anbefale http://www.solsylva.com/ , dual axis leadscrew versionen var selv min første fræser og den blev bygget i min kælder med en søjleboremaskine som den eneste hjælp.

Ud over det ville jeg også anbefale dig at at købe et hobbycnc.com sæt. Det er et godt starter sæt til en billig penge. Du har jo nok opdaget cnczone.com, derinde er det ganske populær for nybegyndere ud i cnc
Hej Guldberg og tak

Jeg har været omkring Solsylva.com og CNCzone.com og har da også været fristet. Men jeg har ikke været specielt begejstret for de linære lejer, som benytter kuglelejer. Jeg foretrækker helt klart at købe pillow blocks, som er nemme at monterer, ikke behøver justering og har stor præcision. Fordelen ved at tegne min egen maskiner er at alle de dele, som er indkøbt passer netop til denne maskine. Der er ingen stænger, som skal kortes af eller lejer der skal justeres. Endvidere passer arbejdsområdet netop til mit behov og pladsrestriktioner. Som jeg beskrev i den første post, så har jeg allerede indkøbt et færdigtbygget og testet driver board, som skulle ankomme en af dagene.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Så er det jo bare om at komme igang:-)

Jeg ville måske beef'e dine x akse føringer op til Ø25 og Y til Ø20 hvis prisforskellen ikke er for stor. Det er alligevel et rimelig stort spænd du arbejder med. Du kan selvfølgelig også bare regne på det, men hvem gider det.. :-)

Har du tænkt dig at bruge trapez gevind stænger eller kuglespindler?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ø25 er dobbelt så dyre som Ø20!!! Derfor valgte jeg Ø20 som et godt kompromis. Dette er min første CNC fræser, og jeg skal først til at finde ud af mine behov. Når jeg begynder at benytte maskinen vil det vise sig, om den kan løse mine opgaver eller om enkelte delelementer skal opgraderes. Det gode ved at få maskinen op og køre er jo, at man kan benytte den til at fremstille dele til den næste maskine...

Jeg har tænkt mig at købe Ø16mm trapez spindler fra Maedler eller Mobra.

Jeg mangler stadigvæk noget feedback fra folk her på forummet omkring mit valg af Stepper motorer. Jeg regner med at købe tre stk. FL57STH High Torque Nema 23 Stepper motors.

Motion Control Products har to forskellige på lager i øjeblikket. Jeg har markeret dem med gult i skemaet og sat prisen på. Hvad siger eksperterne?


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Jeg tror ikke du får stor glæde af Dremel'en som fræsemotor.
Den er OK til håndarbejde, men der er alt for meget slup i spindelen til rigtig fræsning. Ydermere har gevindet omkring spindelen som bruges til at spænde den fast også masser af slup.

Bent.
Hej Bent

Jeg er godt klar over, at en Dremel ikke er den ultimative fræsemotor. Men husk på, at jeg først og fremmest skal fræse balsatræ, som er meget blødt og let. Så Dremel´en er ment som et prisgunstigt udgangspunkt for mine kommende forsøg med CNC fræsning. Jeg har meget at lære om CNC fræsning og min maskines svage punkter vil helt sikkert vise sig henad vejen. Og hvis fræsemotoren viser sig at være et svagt led i kæden, så må jeg skifte den ud med en bedre som f.eks. en Kress. Men her og nu får min Dremel lov til at vise sit værd.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Jeg ville gå efter den store stepper motor. I forhold til dit driverboard, så skal køre dem som bipolar seriel.

Ang. dit eventuelle deflektions-problem: Jeg har 2 styk 600mm lange, 16mm fuldt understøttede skinner med 4 føringsvogne liggende. De ligger bare og samler støv i skabet fordi jeg ikke fik dem brugt til et andet projekt jeg havde gang i. 600 kr. hvis du er interesseret.

Hilsen Metalsnedker

 
Hej Metalsnedker

Tak for rådet omkring valg af Stepper motor. Som med så meget andet udstyr til en CNC maskine gælder tommelfingerreglen: "Vælg den største" næsten altid. Kunsten er at finde "den største" til den rette pris...

Også tak for tilbuddet om de understøttede skinner. Jeg er fristet, MEN 600mm er bare for kort til mit behov, når der skal skæres dele ud til kropssider og vinger. Øv.

Michael Hammer

www.HammerModels.com

Der er yderligere 156 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også