Skab/kasse til el-tavle

Hej

J ku godt tænke mig at skjule flg. eltavle - hvor stor skal den være? altså hvor mange cm. skal den brede sig ud og hvor dybere skal den være ift. el-tavlens størrelse? Skal man være opmærksom på noget andet ift. sikkerhed og brand?


kh. hilsen Mr. GDS 0
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter min mening, er en kasse som kan fjernes helt fra tavlen den bedste løsning. Lavet efter samme princip som når man hænger køkkenskabe op, med en pind på væggen som kassens top hviler på. På den måde får du den mindste løsning, ellers skal skabet have en størrelse som gør at tavlen altid er "let tilgenlig"

Du skal være opmærksom på at der kan gå elkabler i væggen hvor du vil bor og skrue - og de kan være meget trælse at komme i.

se også http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/Electra/2005/Den-ildesete-gruppetavle-August-2005
Skrevet af mrGDS0 på 02 aug 2009 20:07
Takker for dit svar og artiklen - men j kan ikke finde noget om hvor lang der skal være i siderne, toppen, bunden og i dybden til kassens kanter!? Ved nogen det?

Ja. Den skal være større end din tavle.
ja champ, men hvor meget større???


kh. hilsen Mr. GDS 0
betyder vidst ikke noget, så længe den kan tages af. Jeg ser i hvert fald ofte kasser hvor der ikke er meget mere end et par cm til hver side. Går ud fra det er lovligt, når det er i lejlighedskomplekser.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Annonce
Skrevet af mrGDS0 på 03 aug 2009 08:10
ja champ, men hvor meget større???

Det er nok smart hvis der er plads til opbevaring af nogle ekstra sikringer og en batterilygte også..
I stærkstrømsbekendtgørelsen findes der ikke regler som direkte stiller krav til en evt. kasse omkring en tavle.
Tavlen skal blot være let tilgenlig, og der er jo opfyldt hvis kassen kan fjernes let og uden værktøj.

Det eneste som jeg kan se vil kunne give problemer er hvis dine sikringer ligger tæt på deres maksforbrug og derfor er godt varme, vil det måske give problemer, at lukke dem for tæt inde, så varmen ikke kan komme væk fra tavlen. - Nok mere en tænkt tanke en et problem i en alm. bolig tavle.

2cm luft i siden, 3cm luft foran tavlen og 6-8cm luft over tavlen - sådan vil jeg selv lave det, hvis jeg skulle igang.
Takker alle sammen - j går hermed i krig:-)


kh. hilsen Mr. GDS 0
Husk lige at man gerne skal kunne tage låget af tavlen det kunne man ikke her i huset da vi flyttede ind.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

bor lige nogle pæne huller i top og bund så den kan komme af med varmen.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis