Vandafledning fra carport

Hej

Jeg ønsker en carport, hvor taget er 32,76 m2. Jeg har lade mig forælle at man skal forbinde afløbet til en kloak eller en faskine.

Spørgsmål 1:
Hvad er billigst/nemmest?

Spørgsmål 2:
Er der nogle specielle regelsæt hvad angå vandafledning?.

Spørgsmål 3:
Hvor finder man den rigtige størrelse faskine, samt regel om hvor langt den skal graves ned?.

Spørgsmål 4:
Er der nogen regler om hvor en faskine må graves ned?.

Mvh.
Carporten.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa,

Ad1) det billigste er en faskine (hvis du laver den selv)

Ad2) Er du på offentlig kloak kan regnvandet kobles herpå, medmindre du kun er koblet til med sort spildevand (det fra beboelsen), så skal det til faskine. Alt kloakarbejde skal udføres af en autoriseret. En faskine må du dog selv lave.

Ad3 & 4) Miljøstyrelsen har en publikation omkring dimensionering af faskiner (link nederst i svaret). Anlægget skal etableres i henhold til ds 440 norm for mindre afløbsinstallationer. Det kan være at din kommune skal meddele tilladelse inden, men jeg har ikke hørt om nogen kommuner der gør det ved faskiner.

Afstandskrav ved etablering er i forhold til bygning/vej/skel/nedsivningsanlæg og vandboringer. Den sidste er pga forureningsrisiko. De andre pga. opblødning af jorden.

http://www2.mst.dk/common/Udgivramm.../kap05.htm

/Mulle

 

 

 

Altså min carport smider alt regnvandet ned i en 1000 liters regntønder, som jeg har dækket pænt ind med brædder ved siden af carporten, så bruger jeg vandet til haven. På siden, ca 10 fra toppen,  har jeg boret en hul på 4 cm i dia og sat en slange på, som løber ud i hækken ved skellet, (vi har ingen nabo til den side), så behøver jeg ikke tappe af når den er fuld, det klare den selv.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

en regnvands faskine i hård plas dræner 30m"
du skal forhører dig på teknisk forvaltning om du må lave den
prøv at søge på faskiner

peer1 have
Skrevet af peer1have på 31 jul 2009 01:57
en regnvands faskine i hård plas dræner 30m"
du skal forhører dig på teknisk forvaltning om du må lave den
prøv at søge på faskiner

peer1 have

Nej, det gør den ikke. Hvor meget en faskine kan aflede/dræne afhænger af flere faktorer. Den vigtigste er jordens infiltrationsevne, dvs. hvor godt vandet ledes i jorden. Forskellen mellem sand og lerjord kan være op til en faktor 1000.
Som tommelfinger regel skal der anvendes 1 m3 faskine pr 30 m2 tag ved lettere leret jord.

Ideen med en 1.000 liter tønde er fin. Det svarer til at det skal regne ca. 30 mm før den er fuld, og det sker ikke særlig tit. Generelt er nedbørsmængderne på under 15 mm.

 

 

 

Se evt. faskine.dk eller wavin.dk - der er glimrende beskrivelser af etableringen.

Du skal lige checke med kommunen, at der ikke er regler imod det - tror ikke, der er det længere, men....

- og ja, som det nævnes, så er det langt det letteste og - i min verden - også miljømæssigt mest korrekte.

Har lavet en ca. 400 liters faskine i sandjord til en 36 m2 tagflade - det har aldrig givet problemer, end ikke på dage som den vi havde i vestjylland i går. Efterfølgende kan jeg se, at i ren sand kunne jeg såmænd nemt have nøjedes med 100 liter og været rigelig på den sikre side, da det netop er jordens tæthed, der er interessant.

Husk at lave en sandfangsbrønd, så slipper du for, at din faskine om x år er stoppet til (har du ikke store træer omkring carporten, er nødvendigheden i praksis nok meget lille).

Mvh.

Jan R.

Slettet... Lavede en tråd med emnet 

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/217759

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis